NAV

Bkno6020182

Andre møte med forumet
Hei. Jeg har et problem med NAV å håper på hjelp i fra dere. Jeg søkte dagpenger i starten av januar, og har fått dette godkjent. Jeg får utbetalt dagpengene 3.mars. I mellomtiden har jeg søkt sosialhjelp og får svar på den søknaden i morgen. Har kun søkt om hjelp til husleie og barnehage, ikke noe annet. 28.januar var jeg på møte med NAV ang sosialhjelpen. NAV dama sa at jeg skulle på jobbsøkerkurs 3 timer 2 ganger i uka. Dette sa jeg var greit. Nå har jeg plutselig fått brev i fra NAV at jeg skal jobbe for et firma som ansetter tilbakestående mennesker, de som er utenfor samfunnet. Der skal jeg jobbe 5 dager i uka, 6 timer hver dag. Arbeidsoppgavene er ute, plukke kvist, male, klippe gress og slike ting. Jeg sliter mye med ryggproblemer (hatt siden spebarn) og jeg sliter med at leddene i kroppen stivner, spesielt nå i kulda. Kan jeg da ha rett til å "nekte" å jobbe med de folka? Var hos legen i går å fikk skriv om at jeg ikke bør jobbe ute og ikke bør ha en fysisk jobb. Jeg elsker å jobbe, og vil gjerne ut i jobb. Tror kanskje NAV kan misforstå dette og tro jeg ikke vil jobbe? Gjelder denne jobben kun mens jeg får sosialhjelp eller når jeg får dagpenger også? Og bør ikke hun NAV dama holde det hun sa på møtet, at jeg skal på jobbsøkerkurs 3 timer 2 ganger i uken??

Nav sier jo at man MÅ ta hvilken som helst jobb hvor som helst i landet- så lenge man er i fysisk/psykisk form til det, så jeg tenker at du kan kontakte lege å få skrevet ned problemene dine med leddene og ta med deg det til nav, også vet du om det jobbkurset før du går ut i arbeid! :)
Håper det ordner seg for deg!

Syns dette var veldig merkelig oppførsel av nav, at de skaffer deg en jobb er jo positivt men slik jeg har skjønt så har du rett til å si nei til jobb tilbudt av nav 2 ganger før de stopper dagpengene....

Ta en telefon og hør hva de mener, forklar situasjonen og at du sliter med rygg og derfor er redd du ikke kan ta jobben de tilbyr deg...

Nav sier jo at man MÅ ta hvilken som helst jobb hvor som helst i landet- så lenge man er i fysisk/psykisk form til det, så jeg tenker at du kan kontakte lege å få skrevet ned problemene dine med leddene og ta med deg det til nav, også vet du om det jobbkurset før du går ut i arbeid! :)
Håper det ordner seg for deg!
Vel, jeg flytter ikke på meg, det har jeg sagt klart i fra og det var greit. Jeg er ikke i god fysisk form, så kan ikke ha en fysisk jobb, og pga ledd som stivner så kan jeg heller ikke ha en stillesittende jobb. Det blir vanskelig :-/ kontaktet lege i går, og han har skrevet til nav ang kroppen min.

Syns dette var veldig merkelig oppførsel av nav, at de skaffer deg en jobb er jo positivt men slik jeg har skjønt så har du rett til å si nei til jobb tilbudt av nav 2 ganger før de stopper dagpengene....

Ta en telefon og hør hva de mener, forklar situasjonen og at du sliter med rygg og derfor er redd du ikke kan ta jobben de tilbyr deg...
Ja, det er jo positivt det, men kroppen min stopper meg. Og jeg har ikke lyst til å jobbe ute i gata å plukke kvist sammen med tilbakestående mennesker. :-/
Skal på møte med dem på fredag, men håpet kanskje noen har vært i samme situasjon og kanskje kan hjelpe meg litt med hvilke krav og lignende jeg har.

Ja, det er jo positivt det, men kroppen min stopper meg. Og jeg har ikke lyst til å jobbe ute i gata å plukke kvist sammen med tilbakestående mennesker. :-/
Skal på møte med dem på fredag, men håpet kanskje noen har vært i samme situasjon og kanskje kan hjelpe meg litt med hvilke krav og lignende jeg har.

Det skjønner jeg godt, har heller sldri hørt om at nav har gjort noe lignende heller så her tenker jeg kanskje de kan ha gjort en feil, men uansett så har du rett på å takke nei. Og om du i tilegg sier nei frunnet helsen så tror jeg ikke det blir noe problem .

Det skjønner jeg godt, har heller sldri hørt om at nav har gjort noe lignende heller så her tenker jeg kanskje de kan ha gjort en feil, men uansett så har du rett på å takke nei. Og om du i tilegg sier nei frunnet helsen så tror jeg ikke det blir noe problem .
Nei, de pleier å sende folk dit i denne bygda..
Godt å høre at jeg har rett til å takke nei, da gjør jeg det :-)

Ta med deg brevet fra legen og ikke si noe om at du ikke vil jobbe sammen med de som allerede jobber der.
Sørg for å snakke positivt om tilbudet du har fått og legg vekt på at det er leddene og ryggen din som er grunnen til at du ikke har mulighet til å ta jobben ;)
Da vil du vise at du er villig til å jobbe, og at du virkelig ønsker å jobbe, men at det er fysiske faktorer som dessverre sørger for at det ikke er mulig for deg nå.

Hvis du sier at du ikke har lyst til å jobbe med tilbakestående mennesker på gata, kan saksbehandleren din få inntrykk av at du egentlig ikke vil jobbe, selv om det ikke stemmer :)

Jeg jobber "på andre siden" i en attføringsbedrift. Det beste du kan gjøre er å møte opp og da bevise for den interne veilederen din at plagene ikke kan kombineres med utejobb :) Så skal de melde dette tilbake og stemple deg som "utprøvd" i den type arbeid.

Og i attføring har vi inne alt fra utviklingshemminger til folk som er utslitt. Så forsiktig med å stemple ;) De hardeste rammet tilfellene arbeider egne plasser som ikke er utprøvingsarenaer for andre gjennom NAV.

Lykke til

Synes måten du skriver på er stygg men det er en annen sak. Tilbakestående er vell ikke noe man sier lengre;) Og hvorfor mener du de er utenfor samfunnet?

Men ja dette høres merkelig ut. Håper det ordner seg!

Nå vet ikke jeg hva ts mente eksakt, men går utifra hun mente at dette dreier seg om en "vernet"bedrift. Og da er det snakk om mennesker med ulike utfordringer, som fysiske skader, mindre hjerneskader og nedsatt sosialkompetanse, så det at hun ikke vil jobbe i en slik bedrift skjønner jeg godt, dette er jo antagelig flotte hyggelige mennesker men det kan også være motsatt og jeg selv hadde sett på det som et skikkelig nederlag om jeg skulle fått et slikt tilbud fra nav som arbeidsledig.

Nå vet ikke jeg hva ts mente eksakt, men går utifra hun mente at dette dreier seg om en "vernet"bedrift. Og da er det snakk om mennesker med ulike utfordringer, som fysiske skader, mindre hjerneskader og nedsatt sosialkompetanse, så det at hun ikke vil jobbe i en slik bedrift skjønner jeg godt, dette er jo antagelig flotte hyggelige mennesker men det kan også være motsatt og jeg selv hadde sett på det som et skikkelig nederlag om jeg skulle fått et slikt tilbud fra nav som arbeidsledig.

Men en slik bedrift driver med så mye med, arbeidsutprøvning for folk som har hvert lenge sykemeldt, gått/går på aap, folk som har hvert ute av arbeidslivet over flere år sliter med å komme tilbake av div grunner, norsktrening, ungdom som ikke gjør annet enn å drive dank men som nav setter krav til at må gjøre noe samt mange andre grunner.

Men om Hi har en del utfordringer iforhold til det å finne en jobb pga fysiske plager så er og et slikt arbiedsted veldig godt egnet til å hjelpe til med å finne ut av hva slags type jobb som kan passe.

Men en slik bedrift driver med så mye med, arbeidsutprøvning for folk som har hvert lenge sykemeldt, gått/går på aap, folk som har hvert ute av arbeidslivet over flere år sliter med å komme tilbake av div grunner, norsktrening, ungdom som ikke gjør annet enn å drive dank men som nav setter krav til at må gjøre noe samt mange andre grunner.

Men om Hi har en del utfordringer iforhold til det å finne en jobb pga fysiske plager så er og et slikt arbiedsted veldig godt egnet til å hjelpe til med å finne ut av hva slags type jobb som kan passe.

Ja er nok mange bedrifter som er slik som du beskriver og da er det jo en fin plass der folk kan prøve ut hva de mestrer.

Vi har en bedrift her som fungerer litt annerledes, der er det utelukkende ansatte med funksjonshemming og andre sosiale, fysiske og paykiske utfordringer. Om det er en slik bedrift det her er snakk om skjønner jeg Om HI har vanskelig for å skjlnne hvordor hun blir plassert der av nav...

Synes måten du skriver på er stygg men det er en annen sak. Tilbakestående er vell ikke noe man sier lengre;) Og hvorfor mener du de er utenfor samfunnet?

Men ja dette høres merkelig ut. Håper det ordner seg!
Tenkte det var penere enn å skrive "mongo"... Hva heter det hvis det ikke er tilbakestående? Altså, dette er folk med CP, diverse hjerneskader og slikt. Jeg har selv en onkel med sterk hjerneskade, så jeg vet hvordan de er. Og jeg har ingenting i mot dem <3 Bare vil ikke jobbe med dem!

Tenkte det var penere enn å skrive "mongo"... Hva heter det hvis det ikke er tilbakestående? Altså, dette er folk med CP, diverse hjerneskader og slikt. Jeg har selv en onkel med sterk hjerneskade, så jeg vet hvordan de er. Og jeg har ingenting i mot dem <3 Bare vil ikke jobbe med dem!
Penere enn mongo, men fortsatt ikke pent. Regner med det er mennesker med utviklingshemninger og funksjonshemninger av ulike slag du mener. Eller nedsatt funksjonsevne.

Stemmer, det er en vernet bedrift! Har ingenting i mot dem, de er nok fantastiske mennesker, men som du sier så er det et nederlag å få et slikt tilbud.

Jeg har vært i arbeid i mange år, ble arbeidsledig i desember. Ønsker ikke å være arbeidsledig, er ute 2-3 dager i uka å søker jobber, ringer arbeidsgivere o.l. Jeg bare føler de drar alle over en kam og tror at jeg er lat :-/

Back
Topp