NAV og foreldrepenger/permisjon

Vi har sett på det i dag og vi får det akkurat til å gå opp ved at vi velger 100% utbetaling, jeg starter permisjonen min 15 mars (3 uker før termin) tar mine 10 uker og fellesperioden på 26 resterende uker. Deretter tar jeg 10 uker ulønnet permisjon for så å ta ferie frem til uke 18. Da tar far sine 10 uker frem til uke 28 og så går han i ferie fra uke 28 og ut uke 30. Og barnehagestart er vel i begynnelsen av august i uke 31 tror jeg :) Eneste jeg er bekymret for er om jeg får overført ferien min for 2016 til 2017 ellers har jeg ikke nok ferie å ta ut så det går frem til august :( Skal også spørre arbeidsgiver om de oppsparer til feriepengegrunnlaget, ellers er det vel sann at nav bare dekker de 12 første ukene? Vi har regnet på det og funnet ut at vi sparer 10 000 kr på fars lønn ved å velge 100% utbetaling.. Men for sikkerhetsskyld skal vi ned på nav og få snakket med en rådgiver slik at vi får gått igjennom det økonomiske med dem og får søkt riktig... Er førstegangs og har ikke søkt dette før :( får ikke bekreftelsen fra jordmor før jeg nesten er 29 uker så greit å få søkt riktig på første forsøk så det ikke blir tull.. :)
Her er det opptak i barnehage hele året så håper på plass i April 2017. 100% lønn på meg, dekt av arbeidsgiver. Du har helt rett i at via NAV mister du litt i forbindelse med feriepenger, så får du arbeidsgiver til å utbetale lønn er det helt klart en fordel! Videre er NAV noe ustabile på utbetaling av lønn (var lønnet via NAV i første permisjonen min), så det var ikke helt greit i forhold til huslån og andre regninger når utbetaling var forsinket!
Du kan også ta ut ferien for 2016 i 2016, slik at du ikke trenger å overføre. Da melder du ferie til NAV og permisjonen blir i så måte forlenget - mener jeg å huske!!
Men helt klart greit å snakke med de og få hjelp!
Tips er også å søke om far sin permisjon likt eller like etterpå slik at det ikke blir noe kluss der;)
Lykke til:)

Må man melde fra til NAV at man ønsker å ta ut ferie i 2016 når man søker permisjon, eller kan man gjøre endringer i permisjonen i ettertid?

Må man melde fra til NAV at man ønsker å ta ut ferie i 2016 når man søker permisjon, eller kan man gjøre endringer i permisjonen i ettertid?
Mener man kan gjøre det i ettertid, men ville tatt en tlf og dobbeltsjekket.. Det skal jeg gjøre kom jeg akkurat på! ;) :p

Ser på skjema at ved ferieavvikling, så skal arbeidsgiver gi beskjed om dette til NAV. Siden det er de som skal ta over utbetalingene i det tidsrommet.

Dere som velger å ta ulønnet permisjon mellom deres egen permisjon og før faren skal ta sin del, må være obs på at far må være i 100% jobb den tiden dere utsetter hans permisjon/dere tar ulønnet. Mulig dere vet dette allerede, men tenkte bare å nevne det :) det er altså et krav, så, dersom far har mindre enn 100% stilling får han ikke utsatt permisjonen.

Jeg ville egentlig ta noe ulønnet perm fremfor 80% dekning, men her har far kun 80% stilling. Og da får han ikke utsatt :/
Er ansatt i et vikariat i nav frem til jeg starter i permisjon, og anbefaler alle å lese godt på reglene før dere søker :) veldig lurt å lese forskrifter til loven også, står mye info der som er godt å vite om :) Lønner seg også å spørre nav på chaten på nav.no, de er veldig flinke!

Hun jeg snakket med sa at man kan søke ferie etterpå, men lettere å gjøre det med en gang.. Fikk ikke skikkelig svar syns jeg, så skal ringe igjen. Satse på å komme til en annen person;)
Ah skjønner. Setter pris på tagging om du får ordentlig svar :)

Back
Topp