NAV og foreldrepenger/permisjon

Fruen<3

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Er det flere her inne som har forsøkt å nøste opp i reglene til NAV når det kommer til Foreldrepenger og permisjon?

Men før du leser resten, så skal du vite at for å kunne få foreldrepenger hver måned må du ha vært yrkesaktiv og hatt pensjonsgivende inntekt 6 av 10 måneder før termin. Er du ikke innenfor denne rammen kan du få en engangsstønad.

Jeg har kommet fremt il følgende informasjon:

1. En "NAV-uke" er 5 dager

Det vil si at en 100 % permisjon blir fordelt på 245 dager (mandag - tirsdag)

2. Permisjonen skal fordeles slik (100%):

Fødselspermisjon: 3 uker før termin (du mister resterende permisjon hvis du føder før, og bruker av mammapermisjon hvis du føder etter termin)

Mammapermisjon: 10 uker

Fellespermisjon: 26 uker (denne fordeles mellom mamma og pappa)

Pappapermisjon: 10 uker

3. Far/mor må søke om sin permisjon 6 uker før mor/far avslutter sin permisjon.

4. Man kan ikke søke før uke 27 i svangerskapet (det kreves en endelig termindato)

5. Det er skatt på foreldrepengene. Det beløpet du regner ut med kalkulatoren er før skatt.

6. Sjekk med arbeidsgiver om du har rett til full opptjening av feriepenger under permisjon. Det er ikke alle som har dette i sin arbeidskontrakt. Dette er et gode, ikke en rett. Husk også at opptjening av feriepenger endres i forhold til hvilken permisjon du tar ut (100%/80%).
Hentet fra NAV:
Det bare er de første 12 eller 15 ukene av den samlede foreldrepengeperioden som gir rett til feriepenger fra NAV.

7. Du kan kombinere permisjon og ferie, husk at dette må inn i planen med NAV og arbeidsgiver.
Evt. søkes om utsettelse.

8. NAV dekker kun opptil 6G av folketrygden (pr. 01/05-15 537 012,-)

9. Dersom du søker ulønnet permisjon må du være obs på at du mister rettigheten til offentlig sykepenger dersom du er borte mer enn 14 dager. Du har ikke tjent inn nye rettigheter før du har vært 4 uker i arbeid. Du kan komme unna denne regelen dersom din arbeidsgiver godkjenner gradert uttak av ulønnet permisjon (eks. 2 dager jobb - 3 dager ulønnet permisjon)

Hvis du ser noe viktig som jeg har glemt eller noe som du har erfart med NAV, så settes det pris på tips. Jeg oppdaterer denne etter hvert som ny informasjon kommer eller gode tips.

Last edited:
Er det flere her inne som har forsøkt å nøste opp i reglene til NAV når det kommer til Foreldrepenger og permisjon?

Jeg har kommet fremt il følgende informasjon:

1. En "NAV-uke" er 5 dager

Det vil si at en 100 % permisjon blir fordelt på 245 dager

2. Permisjonen skal fordeles slik (100%):

Fødselspermisjon: 3 uker før termin (du mister resterende permisjon hvis du føder før, og bruker av mammapermisjon hvis du føder etter termin)

Mammapermisjon: 10 uker

Fellespermisjon: 26 uker (denne fordeles mellom mamma og pappa)

Pappapermisjon: 10 uker

3. Far/mor må søke om sin permisjon 6 uker før mor/far avslutter sin permisjon.

4. Man kan ikke søke før uke 26 i svangerskapet (det kreves en endelig termindato)

5. Det er skatt på foreldrepengene. Det beløpet du regner ut med kalkulatoren er før skatt.

Nå kommer jeg ikke på noe mer i farten, hvis du ser noe viktig jeg har glemt og som du har erfart med NAV så settes det pris på tips.
Feriepenger?

Antar at foreldrepenger gjelder som lønn mtp oppsparing av feriepenger?

Feriepenger?

Antar at foreldrepenger gjelder som lønn mtp oppsparing av feriepenger?

Hei, det er veldig viktig å sjekke med arbeidsplassen din om du får oppsparing av full feriepenger under permisjonen.
Du kan ta ut feriepengene som du allerede tjent inn før permisjon.

Alt av feriepenger er utbetalt av arbeidsgiver, ikke NAV. Det er noen som ikke får opptjening av feriepenger under permisjonen, og da er det viktig å ta dette med i regnestykket når du skal starte i arbeid igjen neste år.

Lønnen NAV benytter for å regne ut deres utbetalinger er oppgavepliktig inntekt - Derunder finner du og feriepengegrunnlaget.

Hei, det er veldig viktig å sjekke med arbeidsplassen din om du får oppsparing av full feriepenger under permisjonen.
Du kan ta ut feriepengene som du allerede tjent inn før permisjon.

Alt av feriepenger er utbetalt av arbeidsgiver, ikke NAV. Det er noen som ikke får opptjening av feriepenger under permisjonen, og da er det viktig å ta dette med i regnestykket når du skal starte i arbeid igjen neste år.

Lønnen NAV benytter for å regne ut deres utbetalinger er oppgavepliktig inntekt - Derunder finner du og feriepengegrunnlaget.
Så om arbeidsgiver ikke sparer opp feriepenger i permisjonstiden så bør jeg spare det opp selv for å få feriepenger året etter at jeg var i permisjon?

Så om arbeidsgiver ikke sparer opp feriepenger i permisjonstiden så bør jeg spare det opp selv for å få feriepenger året etter at jeg var i permisjon?

Ja, det må du da.
Du får opptil 1-2 måneder der du sparer, så det blir kun mellom 4000 -7000 utbetalt tipper jeg.
Mer nøyaktig vet jeg dessverre ikke, men NAV har en flott Chat der du kan spør om dette, dersom dette er tilfelle hos deg.

Vi så på dette i går kveld. Hvis man velger 80% uttak vil man kun få opptjent feriepenger av 80% og dermed "tape" feriepenger for påfølgende år, gitt selvfølgelig at arbeidsgiver gir feriepenger i permisjonstiden.

Vi har valgt å strekke på min permisjon med ulønnet permisjon i 13 uker og få 100% utbetaling, som er mer økonomisk for oss enn å få utbetalt 80% fra Nav. Smartepenger.no har en bra kalkulator som hjelper litt på vei med å regne ut lønnsomheten :)

Vi så på dette i går kveld. Hvis man velger 80% uttak vil man kun få opptjent feriepenger av 80% og dermed "tape" feriepenger for påfølgende år, gitt selvfølgelig at arbeidsgiver gir feriepenger i permisjonstiden.

Vi har valgt å strekke på min permisjon med ulønnet permisjon i 13 uker og få 100% utbetaling, som er mer økonomisk for oss enn å få utbetalt 80% fra Nav. Smartepenger.no har en bra kalkulator som hjelper litt på vei med å regne ut lønnsomheten :)

Men vil ikke den resterende 20 % være dekket gjennom NAV sine 15 uker med feriepenger?
Siden forskjellen på 100 % og 80 % er 10 uker, så burde det vell være her NAV trer i kraft og etter det trer goden fra arbeidsplassen inn. Det vil være rart at det kan tjenes opp dobbelt med feriepenger hvis man velger 100 % permisjon.

Men vil ikke den resterende 20 % være dekket gjennom NAV sine 15 uker med feriepenger?
Siden forskjellen på 100 % og 80 % er 10 uker, så burde det vell være her NAV trer i kraft og etter det trer goden fra arbeidsplassen inn. Det vil være rart at det kan tjenes opp dobbelt med feriepenger hvis man velger 100 % permisjon.

Feriepengegrunnlaget for påfølgende år er det man får utbetalt i løpet av arbeidsåret. Så dersom man velger 80% i permisjonen vil arbeidsgiver utbetale 100% frem til permisjonsstart og 80% for resten av året. Og med permisjonsstart i mars 2016 vil det bety en redusert utbetaling i 2017.

Det er mange eksperter som anbefaler ulønnet permisjon fremfor 80% utbetaling, deriblant pga feriepenger.

Jeg er student, og det blir altså så komplisert at herlighet..! Står mellom to muligheter i forhold til permisjon og foreldrepenger, to helt motsetninger! :-)

Men det er da vell aldri særlig lurt å ta ulønnet permisjon? Da tenker jeg på retten til sykepenger, feriepenger osv...

Om man bruker ferien sin i og etter permisjon når man velger 100% dekningsgrad i 46 uker har man jo tilsammen 54uker permisjon/ferie. Man kan også overlappe hverandre med f.eks 2 uker av ferien. Da har man klart å få 56 uker perm/ferie med 100%lønn.. Kanskje ikke om man jobber i privat sektor, men i den offentlige sektoren er det fult mulig å gjøre det slik.

Men det er da vell aldri særlig lurt å ta ulønnet permisjon? Da tenker jeg på retten til sykepenger, feriepenger osv...

Etter slik jeg ser på det så må en rett og slett sitte seg ned å se hvor man taper minst penger. for i ulønnet permisjon vil du ikke spare opp til pensjon, sykepenger, feriepenger, osv. men det kommer helt an på hvor mye de 10 ukene har å si økonomisk. Du vil alltid tape noe penger på å være hjemme lengre.

Men hvordan gjør dere med tanke på barnehagestart og sånn da? Kanskje litt på siden av tema, men... Jeg er helt grønn på det området her. Det er sikkert litt ulikt fra kommune til kommune og om man har full barnehagedekning osv, men er det mulig å få plass og starte i barnehagen før august? Er jo så mye fokus på at man må få barn før 01 september hvis ikke blir det krøll, men hva med oss som får i april?

Men hvordan gjør dere med tanke på barnehagestart og sånn da? Kanskje litt på siden av tema, men... Jeg er helt grønn på det området her. Det er sikkert litt ulikt fra kommune til kommune og om man har full barnehagedekning osv, men er det mulig å få plass og starte i barnehagen før august? Er jo så mye fokus på at man må få barn før 01 september hvis ikke blir det krøll, men hva med oss som får i april?
De fleste barnehager har kun ett opptak og det er i august. Noen opererer med opptak i januar også, men da er jo ikke barna våre eldre enn 9 mnd, og det blir jo litt tidlig kanskje.. Det blir jo 4 mnd ( april-august ), man må tenke på alternative løsninger da begge foreldrene antageligvis er tilbake i jobb igjen..Vet ikke riktig hvordan vi blir å gjøre det enda, men det ordner seg på et vis :)

De fleste barnehager har kun ett opptak og det er i august. Noen opererer med opptak i januar også, men da er jo ikke barna våre eldre enn 9 mnd, og det blir jo litt tidlig kanskje.. Det blir jo 4 mnd ( april-august ), man må tenke på alternative løsninger da begge foreldrene antageligvis er tilbake i jobb igjen..Vet ikke riktig hvordan vi blir å gjøre det enda, men det ordner seg på et vis :)
Vi får det akkurat til å gå opp at en av oss er hjemme til august ved hjelp av 100% dekning, 10 uker ulønnet, ferier for 2016 (som forskyver permisjonen med noen uker), og ferier for 2017 på slutten :)

Det er barnehagedilemmaet som gjør at vi må strekke på permisjonen, og da jeg diskuterte dette med HR på min arbeidsplass i forkant av forrige graviditet var de veldig klare på at det lønner seg å ta ulønnet permisjon fremfor 80% dekning fra NAV. Det samme sier eksperter på økonomi og når vi regner på det blir det bedre uansett. I tillegg har jeg ønske om å bytte arbeidsgiver når permisjonen er ferdig, og da har man uansett ikke tjent opp rett til sykemelding før etter 4 uker.

Vi bor i Oslo og det er ganske vanskelig å få barnehageplass utenom opptaket i august. Vi kan søke om plass i ønsket barnehage fra den måneden ungen fyller ett år, altså i april, men vi har ingen garantier og ulønnet permisjon må tas rett etter barselspermisjon. Dette må vi altså bestemme oss for nå, ettersom arbeidsgiver skal ha varsel minst 12 uker før permisjon når man skal være borte i mer enn 1 år.

Det er ikke enkelt å få logistikken til å gå opp, men vi er jo tross alt veldig heldige som har rett på så lang permisjonstid dekket av samfunnet.. Jeg fikk ganske gode råd fra HR sist, kan trygt anbefale det hvis man er veldig rådvill.

Det er barnehagedilemmaet som gjør at vi må strekke på permisjonen, og da jeg diskuterte dette med HR på min arbeidsplass i forkant av forrige graviditet var de veldig klare på at det lønner seg å ta ulønnet permisjon fremfor 80% dekning fra NAV. Det samme sier eksperter på økonomi og når vi regner på det blir det bedre uansett. I tillegg har jeg ønske om å bytte arbeidsgiver når permisjonen er ferdig, og da har man uansett ikke tjent opp rett til sykemelding før etter 4 uker.

Vi bor i Oslo og det er ganske vanskelig å få barnehageplass utenom opptaket i august. Vi kan søke om plass i ønsket barnehage fra den måneden ungen fyller ett år, altså i april, men vi har ingen garantier og ulønnet permisjon må tas rett etter barselspermisjon. Dette må vi altså bestemme oss for nå, ettersom arbeidsgiver skal ha varsel minst 12 uker før permisjon når man skal være borte i mer enn 1 år.

Det er ikke enkelt å få logistikken til å gå opp, men vi er jo tross alt veldig heldige som har rett på så lang permisjonstid dekket av samfunnet.. Jeg fikk ganske gode råd fra HR sist, kan trygt anbefale det hvis man er veldig rådvill.
Så lenge du går fra en arbeidsgiver til en annen eller er registrer arbeidsledig (og mottar arbeidsledighetstrygd) mister du ikke sykepengerettigheten.

Jeg er usikker på om jeg tørr å ta ulønnet permisjon. Har ei venninne som fikk slag når hun hadde det. Det er uvisst når hun kan jobbe igjen, og da blir det lenge å gå uten lønn!

Vi får det akkurat til å gå opp at en av oss er hjemme til august ved hjelp av 100% dekning, 10 uker ulønnet, ferier for 2016 (som forskyver permisjonen med noen uker), og ferier for 2017 på slutten :)
Ja, jeg tror vi også får det til sånn og har tenkt til det:)

Back
Topp