NAV, økonomi - litt stresset.

har søkt bachelorstudier og en master jeg... lurer på om det ikke er så lurt da..? er det lurere å søke årsstudier kanskje? så litt på hvilke studier det er flest plasser på også :)

Kommer vel ann på om du har tenkt å ta studiet, eller melde deg av når du er ferdig med permisjonen, skal du uansett melde deg av vil jeg tro det har liten betydning hvilket studie du søker, annet enn at det er et du får plass på. Skal du fulføre studiet er det jo lurt å velge noe du vil studere ;)

har søkt bachelorstudier og en master jeg... lurer på om det ikke er så lurt da..? er det lurere å søke årsstudier kanskje? så litt på hvilke studier det er flest plasser på også :)

Jeg kommer til å søke på et årsstudium som sikkert ikke er så vanskelig å komme inn på :P fikk tips av en kollega at Kristendom ved misjonshøyskolen i Stavanger skulle være ganske safe :) kan jo være intresant det og..

Men hvor søkte du nå da (samordna?) og hvor fant du ut hvor det var ledige plasser så tidlig? Det blir jo ikke før til høsten, i vertfall ikke for min del :)

Jeg kommer til å søke på et årsstudium som sikkert ikke er så vanskelig å komme inn på :p fikk tips av en kollega at Kristendom ved misjonshøyskolen i Stavanger skulle være ganske safe :) kan jo være intresant det og..

Men hvor søkte du nå da (samordna?) og hvor fant du ut hvor det var ledige plasser så tidlig? Det blir jo ikke før til høsten, i vertfall ikke for min del :)

Hmm, har egentlig ikke tenkt over noe annet enn universitetet jeg.. og da søkte jeg på samordna ja.. :) der går det jo ann å søke nå. Men misjonshøyskolen, kan du ikke søke der før senere altså?
Søkte lærerstudiet, da de hadde flere plasser og det samme hadde sykepleien :)

Kan kun snakke for meg selv som student og er fullstendig klar over at det ikke blir mer å "rutte" med i måneden når en går ut i permisjon. Men tror ikke det er det som er selve spørsmålet til trådstarter. Hun ønsker vell å ha den samme summen med penger som hun får per dags dato. Altså støtte ifra lånekassen, dette kan hun få ved å søke opp på nytt studie til høsten. Dette har jeg fått bekreftet fra lånekassen, da jeg har ringt inn for å få litt svar på disse spørsmålene.

Denne diskusjonen har sport helt av fra at hun lurer på hvilke rettigheter som eventuelt finnes der ute til at studenter tror de skal få mer enn hva de har krav på.

Hun har også en deltidstilling ved siden av studier som hun har krav på å få utbetalt foreldrepenger fra.( Så lenge den overstiger engangsstønaden) Engangstønaden ligger vell på rundt 30000,- nå? Litt usikker om den har steget. Trådstarter oppgir at hun får utbetalt 4500,- i måneden så hun har da tjent opp rettigheter på å få utbetalt foreldrepenger fra NAV. Har hun tatt ekstravakter i tillegg skal det tas et snitt av lønnen de 10 siste månedene før hun går ut i permisjon. Så her har hun mulighet til å kunne jobbe ekstra - og dermed få litt mer utbetalt månedlig i foreldrepenger. På lik linje med alle deltidsansatte og vikarer der ute.

Selv jobber jeg nå annenhver helg fast, også tar jeg endel ekstravakter. For eksempel denne måneden har jeg jobbet hver helg og tatt noen kveldsvakter i ukedagene. Så jeg råder andre studenter til å ta ekstravakter - så lenge en har ork og helse til det ;) Kommer til å roe ned litt med jobbing når bacheloroppgaven starter - for så å jobbe fullt fra juni av.

Hun får bare utbetalt permisjon av opptjent lønn fra deltidsstillingen viss hun har vakter med max 14 dagers mellomrom. Går det lenge tid mellom regner ikke NAV det som sammenhengende arbeidsperiode (eller hva det nå kalles...) Men iallefall, hun må jobbe minst hver fjortende dag i minst 6 av de siste 10 mnd for å rett til foreldrepenger fra deltidstillingen.

Back
Topp