NAV, økonomi - litt stresset.

Da er du i akkurat samme situasjon som meg, veldig fint at du viste så mye om det! dessverre stemte mine mistanker da, og det blir altså ikke slutten på meg på UIS altså :p men er det den eneste muligheten vi har må vi jo bare gjøre det slik. Men da lønner det seg vel å snakke med en studieveileder på skolen som kan fortelle hvilke fag en kan ta som ikke har obligatorisk undervisning?
Så da er det altså slik at vi søker NAV om foreldrepenger, UIS om ny studieplass til høsten (tar så permisjon) og søker lånekassen om stipend?

Ja nei altså 4500 kr i måneden rekker akkurat til min del av husleia så det nytter ikke. sofaslitere er vi vertfall ikke, med oppgaveskriving, praksis og skole + jobb på si. Tror vi noen ganger jobber mer enn de fleste... så veldig enig med deg!

Tusen takk for godt svar :)
Tror ikke du kan/trenger søke nav om foreldrepenger? Nav og lånekassen har vell ingen ting med hverandre å gjøre? Trodde bare du trengte å søke lånekassen? Men skal ikke si det sikkert. Far må vell kanskje søke til Nav? :) Lykke til uansett:)

Jeg har vært student selv og valgte å vente med barn nettopp pga dette. Det er et valg man som regel tar selv, og da burde man kanskje regnet på det før man startet prøvingen? Jeg mener ikke å være negativ, men mange mener, som noen sier her også, at hvorfor har de ikke rett på noeeee når man tross alt er student og har valgt å ta utdanning. Hallo?

Jeg har vært student selv og valgte å vente med barn nettopp pga dette. Det er et valg man som regel tar selv, og da burde man kanskje regnet på det før man startet prøvingen? Jeg mener ikke å være negativ, men mange mener, som noen sier her også, at hvorfor har de ikke rett på noeeee når man tross alt er student og har valgt å ta utdanning. Hallo?

du er negativ, og jeg forstår ikke helt hvorfor du har lagt inn innlegg i den tråden, for du har jo ingenting å komme med i forhold til det mitt spørsmål var. Så da er det gjerne bare lurere å la vær for din del.
Jeg syns heller du kan svare på tråder som angår deg!

du er negativ, og jeg forstår ikke helt hvorfor du har lagt inn innlegg i den tråden, for du har jo ingenting å komme med i forhold til det mitt spørsmål var. Så da er det gjerne bare lurere å la vær for din del.
Jeg syns heller du kan svare på tråder som angår deg!

Hei! =D Sender du meg en rask pm? Prøver å sende over noe nyttig informasjon som kan være greit for deg å vite. Men får desverre ikke til å sende over når jeg trykker "start samtale"

Dette følte jeg ble veldig negativt i forhold til oss som er studenter. Vi går jo faktisk 3-5 år på skole for å kunne få oss en god jobb som er godt betalt når en er ferdig. Da bør det ikke være negative virkninger for oss, samfunnet trenger oss faktisk i ettertid.
Vis jeg har regnet riktig vil jeg altså få 4500 kr i måneden vis jeg velger foreldrepenger, og delt på 12 måneder 2900 kr dersom jeg velger engangsstønad. Og ingen kan mene at noen skal klare seg på den sum penger i måneden??? det er ikke riktig!

Ønsket ikke å starte en diskusjon her, men lurte bare på om det var noen andre i min situasjon som hadde fått noen fakta lagt på bordet om hvordan ståa blir.

Jeg mener absolutt ikke å være negativ å jeg forstår VELDIG godt at du er frustrert i denne situasjonen. Men jeg er ikke helt enig i ditt argument om at samfunnet trenger studentene å derfor skal de få masse penger i permisjon ? Uten god fast inntekt så er det jo ofte lurt å tenke på forhånd om man klarer det eller ei på de pengene man har å rutte med.. :) Min mann er student å vi får ingen fordeler fordeom. Han får kun sitt studielån hver mnd å bortsett fra det så er det min inntekt som dekker huslån, billån, hest å hushold. Dette er noe vi vurderte på forhånd at skal gå greit. :) Jeg syntes det er rett å rimelig at dem som jobber skal ha mer å rutte med da dem har betalt skatt til samfunnet i mange mange år allerede.

Mye er urettferdig når man er student, jeg var alenemor da jeg traff min mann, han studerte også da og selvom han ikke hadde noe inntekt altså jeg hadde da enda mindre å rutte med hver mnd med en ekstra person i husholdet,så mistet jeg alikevell alle mine ytelser fra NAV da vi hadde bodd sammen i 1 år. Urettferdig men slik er det, å være student lønner seg ikke mens det pågår :)

Jeg har heller aldri sagt at jeg forventer å få mye penger. Men at 4500 kr imåneden ikke er nok, det e faktisk under fattiggrensa og mennesker som av andre grunnen må ty til NAV får i vertfall den summen og bostøtte utenom..
Men for alt i verden jeg forventer ikke en hau med penger!
Samfunnet trenger ferdige studenter, og ungdom som faktisk setter seg på skolebenken og tar en høyere utdanning.
Jeg betaler skatt jeg også og har jobb utenom studie, men når en studerer 100 % kan man ikke ha en 100 % jobb utenom! Sånn fungerer det ikke!
Alt går selvfølgelig, og jeg syns ikke synd på meg selv. Dette ordner seg jo. Men som sagt var jo bare mitt spørsmål om noen viste hva en fikk i økonomisk støtte..

Kan kun snakke for meg selv som student og er fullstendig klar over at det ikke blir mer å "rutte" med i måneden når en går ut i permisjon. Men tror ikke det er det som er selve spørsmålet til trådstarter. Hun ønsker vell å ha den samme summen med penger som hun får per dags dato. Altså støtte ifra lånekassen, dette kan hun få ved å søke opp på nytt studie til høsten. Dette har jeg fått bekreftet fra lånekassen, da jeg har ringt inn for å få litt svar på disse spørsmålene.

Denne diskusjonen har sport helt av fra at hun lurer på hvilke rettigheter som eventuelt finnes der ute til at studenter tror de skal få mer enn hva de har krav på.

Hun har også en deltidstilling ved siden av studier som hun har krav på å få utbetalt foreldrepenger fra.( Så lenge den overstiger engangsstønaden) Engangstønaden ligger vell på rundt 30000,- nå? Litt usikker om den har steget. Trådstarter oppgir at hun får utbetalt 4500,- i måneden så hun har da tjent opp rettigheter på å få utbetalt foreldrepenger fra NAV. Har hun tatt ekstravakter i tillegg skal det tas et snitt av lønnen de 10 siste månedene før hun går ut i permisjon. Så her har hun mulighet til å kunne jobbe ekstra - og dermed få litt mer utbetalt månedlig i foreldrepenger. På lik linje med alle deltidsansatte og vikarer der ute.

Selv jobber jeg nå annenhver helg fast, også tar jeg endel ekstravakter. For eksempel denne måneden har jeg jobbet hver helg og tatt noen kveldsvakter i ukedagene. Så jeg råder andre studenter til å ta ekstravakter - så lenge en har ork og helse til det ;) Kommer til å roe ned litt med jobbing når bacheloroppgaven starter - for så å jobbe fullt fra juni av.

Ja jeg takker så veldig for de gode svarene som har kommet inn :) har fått svar på hva jeg må gjøre, selv om jeg egentlig kunne tenke meg å være ferdig med studiene. Men sånn er det nå en gang, det viktigste er at ungen får det den trenger :)

Blir liksom litt sånn når folk kommenterer på andre ting enn hva jeg startet tråden med, blir litt sånn ufrivillig provosert av noen. Men men folk har forskjellige meninger og det får en vel bare akseptere!
Jeg heier vertfall på oss studenter og syns vi gjør det godt med både skole og jobb utenom ;)

Okei. Tusen Takk for svar :)

Da blir nok dette alternativet for meg også. Vet du noe om søknadsfrist, mon om det er i mars kanskje!?

Nei vi kan ikke planlegge alt heller, men det er jo så flott det som venter oss, bare så synd at økonomien liksom skal bli en stressfaktor. Men men føler meg roligere nå som jeg har fått noen gode svar :)

Pleier å være rundt 15 mars:-)

Ok, nå har ikke jeg lest alle innleggene her så veldig nøye... Men jeg har tenkt litt rundt nesten samme problemstilling selv (jeg har nemlig 1 år igjen, så jeg er ikke ferdig med utdannelsen enda...)
Har jeg forstått det slik at man søker om studieplass neste år, og når man har fått denne, så søker man om permisjon direkte til skolen? For å så søke om studielån til slutt? Og så sender man permisjonspapirer til lånekassen?

Ok, nå har ikke jeg lest alle innleggene her så veldig nøye... Men jeg har tenkt litt rundt nesten samme problemstilling selv (jeg har nemlig 1 år igjen, så jeg er ikke ferdig med utdannelsen enda...)
Har jeg forstått det slik at man søker om studieplass neste år, og når man har fått denne, så søker man om permisjon direkte til skolen? For å så søke om studielån til slutt? Og så sender man permisjonspapirer til lånekassen?

http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

:)

Det handler ikke om at jeg ikke forstår hva du spør etter, jeg kanskje bare ser i mellom setningene der jeg leser at du forventer penger siden du skal ha baby. Men jeg skjønner frustrasjonen din og jeg hadde nok tenkt det samme hadde jeg vært i din situasjon. Poenget mitt var bare å presisere at det må og skal være forskjeller i samfunnet og man må få ting igjen for at man faktisk fullfører studiene :) jeg svarte også hva jeg trodde du hadde krav på, og det var det jo flere som var enige i :) det må være lov å stille spm ved ulike utsagn for så å evt dele erfaringer og kanskje får man et nytt syn på ting? Det finnes værre ting å irritere seg over enn en kverulant på et forum :p

Det handler ikke om at jeg ikke forstår hva du spør etter, jeg kanskje bare ser i mellom setningene der jeg leser at du forventer penger siden du skal ha baby. Men jeg skjønner frustrasjonen din og jeg hadde nok tenkt det samme hadde jeg vært i din situasjon. Poenget mitt var bare å presisere at det må og skal være forskjeller i samfunnet og man må få ting igjen for at man faktisk fullfører studiene :) jeg svarte også hva jeg trodde du hadde krav på, og det var det jo flere som var enige i :) det må være lov å stille spm ved ulike utsagn for så å evt dele erfaringer og kanskje får man et nytt syn på ting? Det finnes værre ting å irritere seg over enn en kverulant på et forum :p

Ja ett forum er ett forum , der får man mange forskjellige meninger og ikke alle er enige. Må bare prøve å ikke la oss provosere så lett for det er ett diskusjonsforum å der vil man alltid få forskjellige meninger :)

Ja jeg takker så veldig for de gode svarene som har kommet inn :) har fått svar på hva jeg må gjøre, selv om jeg egentlig kunne tenke meg å være ferdig med studiene. Men sånn er det nå en gang, det viktigste er at ungen får det den trenger :)

Blir liksom litt sånn når folk kommenterer på andre ting enn hva jeg startet tråden med, blir litt sånn ufrivillig provosert av noen. Men men folk har forskjellige meninger og det får en vel bare akseptere!
Jeg heier vertfall på oss studenter og syns vi gjør det godt med både skole og jobb utenom ;)

Bare for å provoser og irritere enda litt mer hehehe så vi som BARE har jobb ved siden avbaby er ikke like flinke? har ikke skole og jobb liksom.. den va nu litt drøy spør du meg... ;) ( klarte ikke la vær)

Sant :) aah fra det ene til det andre, hvordan siterer dere, dvs at det innlegget dere svarer på kommer sammen med tekstem? Sitter på ipad, og alt er jo umulig!!!

står SVAR på soden av innlegget over.. mulig det ikke vises på ipad,, vet ikke

Sant :) aah fra det ene til det andre, hvordan siterer dere, dvs at det innlegget dere svarer på kommer sammen med tekstem? Sitter på ipad, og alt er jo umulig!!!
Trykk på innlegget du vil sitere, det blir gult og det kommer opp en grå boks over med quote. Trykk på den, så siterer du;-)

har søkt bachelorstudier og en master jeg... lurer på om det ikke er så lurt da..? er det lurere å søke årsstudier kanskje? så litt på hvilke studier det er flest plasser på også :)

Back
Topp