nattmat

Blir litt sånn usikker jeg trenger de nattamming? (Ammer fortsatt på natta i 45 tida, baby er 7mnd) svigermor sier der bare er kos? Hva mener dere? Baby spiser 1smoothie til frokost, 1/3del av middags glass til middag og grøt til kveld.
Jeg vet ikke. Men min spiser mindre enn det så jeg nekter han ikke hvis han vil ha.
Jeg synes selv det er lenge å gå 12-14 timer uten mat.
 
Har lest i flere bøker at barnet trenger 4 fulle måltider før en kan tenke på å la de gå uten nattmat...

Vesla har til vanlig 4 måltider med fast føde pluss kveldsflaske. Allikevel er hun skrubbsulten senest kl 2. Hører at magen rumler når jeg tar henne opp. Så vi får nok vente litt til med å avvenne...
 
Det er jo gammel kunnskap, hun helsesøstra må være lite oppdatert. Du kan fint amme om natta selv om de har fått tenner. Sikkert derfor det heter melketenner;)

er en gammel helsesøster ja. skal kun jobbe i to mnd til så går hun ut i pensjon ;-) Har alt møtt den nye og gleder meg til hun overtar. Håper på å få noen tips da ift soving også. Og ikke bare: slik er det. Det går over...
 
Tenker litt sånn jeg: ber de om det har de et behov for det. Er de gode å mette, så sover de vel natten gjennom?
 
Tenker litt sånn jeg: ber de om det har de et behov for det. Er de gode å mette, så sover de vel natten gjennom?
Til dels er jeg enig i dette, men samtidig er barn forskjellige. De er også vanedyr og kan også holdes våkne av helt andre ting enn at de er sultne (eller ikke trøtte). En periode merket jeg på lillebror at han slettes ikke var sulten når våknet i 2 tida. Han kunne spise, men man så godt på han at han ikke egentlig var så interessert. Han måtte bare ha maten fordi han var vannt til det, ellers klarte han ikke å finne søvnen igjen selv. Jeg drøyde da måltidet, og satte meg en viss tidsgrense for når jeg lagde melk til han (klokka 3 foreksempel). Noen ganger var han våken helt til 3 men stort sett sovnet han igjen og sov over hele måltidet. Når han senere da våknet i 5/6 tida (som nå har blitt til 7) merker jeg at han nok er sulten. Hvis jeg ikke hadde gitt han melk da hadde alternativet vært at vi står opp til den tiden (altså klokka 7) og spiser frokost, noe som jo er planen bare jeg etterhvert gidder å stå opp da.

Småbarn gjør mye rart og de kan fint vekkes av en enkeltlyd, en vane eller et lysglimt (eller noe annet forstyrrende) og være våkne i flere timer selv om de i utgangspunktet er mette, trøtte og trenger å sove. Det handler om at de ikke klarer å sovne igjen selv og er kanskje vannt til noe for å hjelpe dem å sovne igjen (eks. mat)

Storebroren hans hadde enda flere oppvåkninger på natt uten annen grunn (tilsynelatende) enn at han våknet og hadde problemer med å finne roen igjen selv.

Man må nesten se ann barnet (og seg selv, om man synes det er et problem) om det kan kuttes i maten. Her har det blitt til at jeg gjerne har gitt mat på natta først og fremst fordi det er enklest for meg og det som gir meg mest søvn. Å gi han mat koster meg kanskje max ti minutter våkentid og skulle få han til å sove igjen kan koste meg mye lenger tid. De spiser jo liksom ikke på natta til konfirmasjonsalder heller så.... De vil slutte etterhvert...

Forøvrig så sa helsesøster at mat klokka 5 når han har sovet fra 18.30 ikke kunne sees på som mat på natta. Jeg tenker at dette gjelder i forhold til tennene også. Da skal han jo snart opp og pusse dem uansett.
 
Back
Topp