Nattåpne barnehager

Da må man vel ringe foreldrene akkurat som om barnet blir sykt på dagtid.

På dagtid er vi flere enn 1 på jobb. På nattestid er jeg stygt redd man blir færre på jobb. Det ene barnet som våkner sykt har kanskje nå vekt 6-7 andre som også gråter fordi de har blitt vekt. Å våkne og gråte på natta krever en helt annen omsorg enn dersom barnet slår seg litt i lek. Selv med 2 voksne så blir det vanskelig å gi alle barna det de trenger i en slik situasjon.
 
På dagtid er vi flere enn 1 på jobb. På nattestid er jeg stygt redd man blir færre på jobb. Det ene barnet som våkner sykt har kanskje nå vekt 6-7 andre som også gråter fordi de har blitt vekt. Å våkne og gråte på natta krever en helt annen omsorg enn dersom barnet slår seg litt i lek. Selv med 2 voksne så blir det vanskelig å gi alle barna det de trenger i en slik situasjon.
Du får finne ut hvordan de løser det i danmark og sverige da, det kan ikke jeg svare på.
 
Åpnings- og arbeidstider blir mer og mer flytende, jeg ser behovet. Men om det er bra for ungene er en annen sak...
 
Jeg er heldigvis ikke avhengig av barnepass på natta, så jeg slipper å tenke på hvordan andre må løse dette.
Ikke jeg heller, jeg var i situasjonen for 4 år siden men jeg valgte da å si opp og fikk ny jobb.
Det finnes andre løsninger. Jeg hadde ALDRI satt ungen min i bhg på natta. Uansett, hvor lenge skal de da være i bhg ? Man må jo sove etter ei nattevakt og .

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Ikke jeg heller, jeg var i situasjonen for 4 år siden men jeg valgte da å si opp og fikk ny jobb.
Det finnes andre løsninger. Jeg hadde ALDRI satt ungen min i bhg på natta. Uansett, hvor lenge skal de da være i bhg ? Man må jo sove etter ei nattevakt og .

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Man må ha barna hjemme de dagene man har fri i turnus regner jeg med.
 
Denne bør alle lese!
http://www.aftenposten.no/meninger/...skal-barnehagen--Einar-Overenget-8215092.html


Utdrag:
"Dette forslaget vitner om en manglende forståelse for barnehagens samfunnsmandat slik dette er beskrevet i barnehagens formålsparagraf.

Det kan virke som om tilhengere av kvelds- og døgnåpne barnehager ikke helt har fulgt med i timen og sitter fast i en gammelmodig forståelse av barnehagen: Foreldre har et oppbevaringsbehov, og barnehagen tilbyr i praksis dette. Barnehagen er til for barnas behov. Det kan man jo mene så mye man vil om, men selv om mange foreldre oppfatter barnehagen som oppbevaring, betyr det ikke at den er det. Helt uavhengig av hvordan vi foreldre betrakter vår barnehageplass, finnes det en formålsparagraf for barnehagen som sier noe om hva barnehagen skal være. I dag er barnehagen en pedagogisk institusjon fullt ut sammenlignbar med skolen. Den omtaler barnets behov – og i den grad den omtaler hjemmet, så er det med utgangspunkt i barnets behov.

I dokumentet Meld. St. 24 (2012-2013), en tilrådning fra Kunnskapsdepartementet om fremtiden barnehage, står det derfor å lese i §1. Formål: «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling». Barna kan ikke leke og lære på natten."


Altså om folk har lyst til å ha barnepass på nattestid i mer "organiserte former", Javel -
Men ikke bland barnehagen inn i det.
 
Last edited:
Denne bør alle lese!
http://www.aftenposten.no/meninger/...skal-barnehagen--Einar-Overenget-8215092.html


Utdrag:
"Dette forslaget vitner om en manglende forståelse for barnehagens samfunnsmandat slik dette er beskrevet i barnehagens formålsparagraf.

Det kan virke som om tilhengere av kvelds- og døgnåpne barnehager ikke helt har fulgt med i timen og sitter fast i en gammelmodig forståelse av barnehagen: Foreldre har et oppbevaringsbehov, og barnehagen tilbyr i praksis dette. Barnehagen er til for barnas behov. Det kan man jo mene så mye man vil om, men selv om mange foreldre oppfatter barnehagen som oppbevaring, betyr det ikke at den er det. Helt uavhengig av hvordan vi foreldre betrakter vår barnehageplass, finnes det en formålsparagraf for barnehagen som sier noe om hva barnehagen skal være. I dag er barnehagen en pedagogisk institusjon fullt ut sammenlignbar med skolen. Den omtaler barnets behov – og i den grad den omtaler hjemmet, så er det med utgangspunkt i barnets behov.

I dokumentet Meld. St. 24 (2012-2013), en tilrådning fra Kunnskapsdepartementet om fremtiden barnehage, står det derfor å lese i §1. Formål: «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling». Barna kan ikke leke og lære på natten."


Altså om folk har lyst til å ha barnepass på nattestid i mer "organiserte former", Javel -
Men ikke bland barnehagen inn i det.

Akkurat det jeg tenkte å legge ut nå!! Oppsummerer så godt hvordan ting er :)
 
Kanskje de kan lage et eget tilbud til de turnusarbeidende som trenger det, så får de barna gå i "barneoppbevaring" mens de andre går i barnehage.
 
Jeg ville aldri ha hatt ungene mine i barnehagen på natta. Tenker hvor vanskelig det er bare å sove hos besteforeldre de første gangene alene, selvom de er godt kjent og kjenner besteforeldrene godt. Min 2klassing var ikke komfortabel med det før i sommer, enda han er veldig glad i sin mormor.

Veldig mangd barn våkner i løpet av natta og trenger omsorg. Barn som sover sammen vil lettere vekke hverandre (iallfall gjør mine det).

Hva skjer når barnet begynner på skole? Man må uansett finne en annen løsning for barnet!
 
Tror nattåpne barnehager er ett tilbud som spesielt aleneforelder kan nyte godt av.
Om jeg har forstått det rett av de svenskene jeg kjenner så er det slik at en må kunne dokumentere behov (f.esk. vaktliste).
I dag er det flere og flere aleneforsørgere/deltidsforelder og en bør ikke gi de yrkesforbud slik som det lett kan føles som nå.
Er ikke alle som er heldige nok til å ha familie i nærheten ei heller familie som faktisk stiller opp på fast basis.
Her har vi en venninne av sønnen som vi passer barna til når hun må jobbe natt, men om ikke hun hadde hatt den muligheten så hadde hun måttet sluttet i en jobb hun stor trives i og som samfunnet trenger henne i. (Det er for langt til besteforeldrene og faren til barna ønsker av ulike grunner ikke å stille opp) Tenk om hun hadde hatt tilbud om døgnåpne barnehage i tillegg, tror hun gjerne skulle sluppet å reise i over en time hver vei for å levere og hente barna sine hos oss. (De kommer da 1-2t før legge tid og så henter hun når hun våkner)
 
Er man alene på nattevakt så kan man ikke si må man så må man. Det kan være snakk om liv og helse. Eller andre barn som blir alene om natten.
Jeg jobber også alene om nettene. Kan ikke akkurat ringe til pårørende og be de ta over
 
Denne bør alle lese!
http://www.aftenposten.no/meninger/...skal-barnehagen--Einar-Overenget-8215092.html


Utdrag:
"Dette forslaget vitner om en manglende forståelse for barnehagens samfunnsmandat slik dette er beskrevet i barnehagens formålsparagraf.

Det kan virke som om tilhengere av kvelds- og døgnåpne barnehager ikke helt har fulgt med i timen og sitter fast i en gammelmodig forståelse av barnehagen: Foreldre har et oppbevaringsbehov, og barnehagen tilbyr i praksis dette. Barnehagen er til for barnas behov. Det kan man jo mene så mye man vil om, men selv om mange foreldre oppfatter barnehagen som oppbevaring, betyr det ikke at den er det. Helt uavhengig av hvordan vi foreldre betrakter vår barnehageplass, finnes det en formålsparagraf for barnehagen som sier noe om hva barnehagen skal være. I dag er barnehagen en pedagogisk institusjon fullt ut sammenlignbar med skolen. Den omtaler barnets behov – og i den grad den omtaler hjemmet, så er det med utgangspunkt i barnets behov.

I dokumentet Meld. St. 24 (2012-2013), en tilrådning fra Kunnskapsdepartementet om fremtiden barnehage, står det derfor å lese i §1. Formål: «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling». Barna kan ikke leke og lære på natten."


Altså om folk har lyst til å ha barnepass på nattestid i mer "organiserte former", Javel -
Men ikke bland barnehagen inn i det.
Leste den og tenkte å legge den ut selv. Godt skrevet.
 
Er man alene på nattevakt så kan man ikke si må man så må man. Det kan være snakk om liv og helse. Eller andre barn som blir alene om natten.
Da må man gå så fort nan får tak i vikar, ikke alltid man kan dra fra dagjobb med engang heller men man drar så fort msn kan
 
Back
Topp