Nattåpne barnehager

Boblefrua

Forumet er livet
Oslo kan få døgnåpne barnehager.

Men hvordan skal det gjøres i praksis?

I min turnus startet nattskiftet mitt kl 22 og varte til 08.
Og når skiftet er ferdig må jeg jo sove.

Når skal barnet være i barnehagen da?

Noen barn legges kl 19, skal barnet da bli levert kl 19, eller vekkes kl 21 når mor evt drar på jobb?

Vil dette bety barnehage (selvsagt skal de sove om natten) fra kl 21.00 på onsdag til 15.00 på torsdag?

Er dette riktig måte å gjøre det på?

Hvor mange ansatte må evt begynne å jobbe kveld og natt også?
 
Jeg synes det er GALSKAP og misbruk av hva en barnehage er!
Fullstendig klar over at behovet er der, og at det skal finnes tilbud om barnepass på natt kan jeg si meg enig i. MEN barnehage er en pedagogisk virksomhet!! Jeg har ikke gått utdanning for å passe barn på nattestid! Det tilbudet som vil bli tilbydd på kelds/nattestid vil være likt et vanlig hjem, og derfor burde det ikke ligge under barnehage!
 
Jeg tenker at de måtte ha såpass lang "dag" i bhg, men da også ha fri fra bhg når forelder har fri i turnusen. Jeg jobber feks i snitt to netter per uke, enten man og tir eller ons og tor. Kunne da ikke hatt barnet i bhg de dagene jeg ikke har jobb. Heldigvis er vi to, så slipper å være avhengig av pass på natta.
 
Slik de gjør i Sverige er at foreldrene lever til sengetiden til barnet og henter når mor/far er ferdig med å sove. Barnet MÅ også ha fri da foreldrene har fri.
Jeg skulle ønske det fantes en slik barnehage, det hadde betydd mer tid med barna for oss :)
 
Slik de gjør i Sverige er at foreldrene lever til sengetiden til barnet og henter når mor/far er ferdig med å sove. Barnet MÅ også ha fri da foreldrene har fri.
Jeg skulle ønske det fantes en slik barnehage, det hadde betydd mer tid med barna for oss :)
Vet du litt om hvordan det fungerer i Sverige?
 
Vet du litt om hvordan det fungerer i Sverige?

Ja, så på dokumentaren på NRK for noen år siden :) (kanskje den ligger på nett om du vil se?)
Der viste de en mor som jobbe turnus og brukte barnehagen på denne måten. Syntes det virket veldig bra og veldig kontrollert. Barna var ikke i barnehagen når mor/far hadde fri, som de er i Norge i dag :)
Klart alle ønsker vel at barna skal være hjemme i senga si, men ikke alltid man har ett valg. Må være bedre for barns å ha ett fast sted og ikke i dag farmor, så mormor, kanskje tante, eller naboen.
 
Jeg forstår behov for annen løsning på barnehage er der men trenger ikke så mye pedagoger på nettene;)
 
Ja, så på dokumentaren på NRK for noen år siden :) (kanskje den ligger på nett om du vil se?)
Der viste de en mor som jobbe turnus og brukte barnehagen på denne måten. Syntes det virket veldig bra og veldig kontrollert. Barna var ikke i barnehagen når mor/far hadde fri, som de er i Norge i dag :)
Klart alle ønsker vel at barna skal være hjemme i senga si, men ikke alltid man har ett valg. Må være bedre for barns å ha ett fast sted og ikke i dag farmor, så mormor, kanskje tante, eller naboen.

Jeg tenker motsatt, at det må da være mye bedre å være sammen med storfamilien enn Trude i dag, så Bente, så kanskje en ukjent vikar, så Trond etc. Familie/naboer er da mye mer stabilt og trygt og man får full oppmerksomhet som man slipper å dele med andre...?!
 
Ja, så på dokumentaren på NRK for noen år siden :) (kanskje den ligger på nett om du vil se?)
Der viste de en mor som jobbe turnus og brukte barnehagen på denne måten. Syntes det virket veldig bra og veldig kontrollert. Barna var ikke i barnehagen når mor/far hadde fri, som de er i Norge i dag :)
Klart alle ønsker vel at barna skal være hjemme i senga si, men ikke alltid man har ett valg. Må være bedre for barns å ha ett fast sted og ikke i dag farmor, så mormor, kanskje tante, eller naboen.
Vet du hva den heter? Tidligere arbeidskollegaer av mannen som bor I Sverige, vet jeg benytter seg av dette . Men de har ikke kontakt, så får ikke spurt dem.
 
Ingen av oss her jobber natt, men det hadde vært en fint tilbud for de som gjør det. Men syns da barna skal ha fri fra barnehagen når foreldrene har fri fra jobb.

Hadde heller ikke gjort noe for meg om barnehagene holdt oppe lenger. Jobber selv skift og det tidligste jeg er ferdig på jobb er 5, og med litt kjørevei så går det ikke.
 
Jeg tenker motsatt, at det må da være mye bedre å være sammen med storfamilien enn Trude i dag, så Bente, så kanskje en ukjent vikar, så Trond etc. Familie/naboer er da mye mer stabilt og trygt og man får full oppmerksomhet som man slipper å dele med andre...?!

Barna mine blir rotløse av det, de ønsker å sove en fastplass.
Det betyr at far og jeg jobber alltid ulikt, slik at barna har oss hjemme.
Det betyr for barna mine aldri tid samme pappa og mamma utenom tre uker sommerferie, det betyr aldri på helgeturer med mamma og pappa, gjøre noe som en familie.
Og nei ett alternativ er ikke å bytte jobb, jobber vokser ikke på trær.
Hadde vi hatt en døgnåpen barnehage hadde vi kunne jobbet mer likt, ikke alltid for det ville jeg ikke. Men slik at vi kanskje kunne hatt noen dager sammen i måneden.
Jeg er sånn sett en alenemor, han alenefar.
 
Noen som vet hva dette kommer til å koste?
Det må jo være ganske så kostbart?
 
Noen må jobbe natt for å få samfunnet til å gå rundt. Og det er sånn at enkelte av disse er aleneforeldre. Ikke barebare å endre på turnus eller finne seg en ny jobb. Og som tidl. nevt har de jo turnusfri. Jeg tror ikke barna har vondt av det innimellom.
 
Takk. Skal se den på pad, må bare lade den opp først:)

Gjør det, spennende dokumentar om hvordan andre land løser dette.
Vi i Norge kunne bygd videre på denne modellen og fått et flott tilbud :)

I Sverige er forresten lov å ha barna flere dager etter hverandre om man jobber som denne moren som los. Det vil ikke jeg ha i Norge, barna må hjem hver dag. Men likte det at barna måtte ha fri når mor og far har fri :)
 
Last edited:
Muligens ikke men ville ikke si det høyt for å undergrave yrke, er jo viktig yrke:)
Jeg tenker at det er misbruk av pedagoger å ha disse til å passe på sovende barn, og at deres kompetanse må brukes på dagtid, når den trengs. Det er for meg å undergrave et yrke ved å ha pedagoger på natten.
 
Back
Topp