NAN

det viktigste er at du gjør det du føler deg komfortabel med :) jeg hadde også en dårlig start på amminga. Fikk ikke ordentlig melk før etter en uke. Men produksjonen ble totalt ødelagt pga stress i uke to. Men jeg bestemte meg for at jeg ikke ville gi opp med det første. Mye takket være at samboeren min har vært hjemme i fem uker (ellers hadde det aldri gått). Og nå etter fire uker begynner det endelig å løsne. Hvis ikke så hadde jeg nok gått for delamming. Litt morsmelk er bedre enn ingenting. Og hvis du mister melka etter hvert, fortvil ikke. Det blir mennesker av flaskebarn og ;) bestemora mi fortalte meg at det ikke var vanligvå amme "før i tida" og hun ammet ingen av sine fem barn :) men det gikk jo bra det og !1
Dette ble langt... Jaja.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Og fordelen ved å gi på flaske er jo forresten friheten! ;-) friheten til å sove mens den andre part mater!!

Ingenting skal til for å knekke meg, og i tillegg da føle på samvittigheten når du ikke klarer amminga, så blir det litt mye oppi alt dette. Og nå som jeg har funnet en løsning som gjør at han er fornøyd, og får den maten han trenger, så er det litt deilig å høre at andre er i litt samme båt. For nå pumper jeg så mye jeg kan, og holder det ikke, så gir jeg litt mme. Og i tillegg så slipper jeg å vifte med puppene foran folk i tide og utide, noe jeg er veldig glad for ettersom jeg alltid har hatt så komplekser for puppene mine.

Sniker :-) Jeg ble rett og slett utslitt av ammingen/pumpingen jeg, samt at jeg ikke klarte å bli vel med å amme "over alt", så vi begynte å gi et et-to flasker tillegg ca. hver dag fra lille var 2-3 uker, og gjør det fortsatt- han er nå 3 mnd. Det har økt min livskvalitet betraktelig, og lille er mer fornøyd (sikkert både på grunn av mer mat og en mer stabil og glad mor).

Stol på deg selv! Du kjenner deg og ditt barn best! :-)

Sniker :-) Jeg ble rett og slett utslitt av ammingen/pumpingen jeg, samt at jeg ikke klarte å bli vel med å amme "over alt", så vi begynte å gi et et-to flasker tillegg ca. hver dag fra lille var 2-3 uker, og gjør det fortsatt- han er nå 3 mnd. Det har økt min livskvalitet betraktelig, og lille er mer fornøyd (sikkert både på grunn av mer mat og en mer stabil og glad mor).

Stol på deg selv! Du kjenner deg og ditt barn best! :-)
Tusen takk for at du deler historien din med meg :) føles så mye bedre når jeg vet at det ikke bare er meg :) for jeg vet at jeg gjør alt jeg kan for min lille engel, men får fortsatt dårlig samvittighet når jeg føler at "jeg burde få det til som alle andre" :( men jeg klarer virkelig ikke å amme, det blir for mye for meg :( og jeg har mye mer kontroll på situasjonen når jeg pumper og gir litt mme :) mye mer fornøyd baby, og mye mer fornøyd mor :D

Sent from my iPhone using BV Forum

det viktigste er at du gjør det du føler deg komfortabel med :) jeg hadde også en dårlig start på amminga. Fikk ikke ordentlig melk før etter en uke. Men produksjonen ble totalt ødelagt pga stress i uke to. Men jeg bestemte meg for at jeg ikke ville gi opp med det første. Mye takket være at samboeren min har vært hjemme i fem uker (ellers hadde det aldri gått). Og nå etter fire uker begynner det endelig å løsne. Hvis ikke så hadde jeg nok gått for delamming. Litt morsmelk er bedre enn ingenting. Og hvis du mister melka etter hvert, fortvil ikke. Det blir mennesker av flaskebarn og ;) bestemora mi fortalte meg at det ikke var vanligvå amme "før i tida" og hun ammet ingen av sine fem barn :) men det gikk jo bra det og !1
Dette ble langt... Jaja.

Ja, det blir nok folk av han uansett ja ;) og enda godt er det :) jeg er glad du svarte meg :) føles litt bedre med noen litt støttende ord ! :) man mister litt motet av å "mislykkes" :) men føles ikke så mislykket i likavel nå :)

Ja, det blir nok folk av han uansett ja ;) og enda godt er det :) jeg er glad du svarte meg :) føles litt bedre med noen litt støttende ord ! :) man mister litt motet av å "mislykkes" :) men føles ikke så mislykket i likavel nå :)

Det er mye bedre for barnet ditt at du har det bra. Når mamma har det bra, så har baby det bra. Ingen er mislykka fordi de gir mme. Amming er vanskelig. Og man skal ikke ofre sin egen helse fordi man føler seg presset til å gjøre som "alle andre". Jeg spyr av "mammapolitiet" her i Norge. Ting skal være sånn og sånn og sånn, og man skal gjøre sånn og sånn.

Og forresten. Hvis du søker på amming og problemer med amming på nettet, så ser du hvor mange andre som "sliter" :-) har saumfart nettet opp og ned for å prøve å bli klokere. Og da ser man jo hvor vanlig det er å for eksempel delamme. :-)

Det er mye bedre for barnet ditt at du har det bra. Når mamma har det bra, så har baby det bra. Ingen er mislykka fordi de gir mme. Amming er vanskelig. Og man skal ikke ofre sin egen helse fordi man føler seg presset til å gjøre som "alle andre". Jeg spyr av "mammapolitiet" her i Norge. Ting skal være sånn og sånn og sånn, og man skal gjøre sånn og sånn.

Du er så bra ! :) tusen takk !!

Blandingsforholdet mellom kaldt og varmt kokt vann har jeg forresten kommet frem til er 1/3 kaldt, 2/3 varmt! :-). Hi hi.

Jeg hadde for lite mat til lillepia mi fant det ut den dagen jeg egentlig skulle hjem fra sykehuset så da ble det ett par ekstra dager med pumping å mme men jeg fikk bare ut 10ml melk å jordmødrene var litt redd for at jeg skulle føle meg mislykket men det gjorde jeg altså ikke syntes det va helt greit å se det positive i det :) har fått opp melkeproduksjon men har ikke nok så som vanlig får ho mme ved vært måltid tillegg amming å :) å leona virker fornøyd med det og :p

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Det høres ut som du har funnet en god løsnig. Etter at stingene er bedre og puppene ikke såre og melkemengden er stabilisert seg kan det godt hende fullamming går uten problemer. De første ukene er sinnsykt tunge! Jeg husker jeg skrev noen innlegg om det her på slutten av graviditeten, at jeg ikke gikk å bare gledet meg til graviditeten var over for jeg visste at det ikke ble noe meste med smerter både her og der, søvnmangel og hormoner i "det fjerde trimesteret".

Veldig deilig å få dette innlegget :) for føler selv at både på sykehuset, på helsestasjonen og av alle rundt meg er det så "ammepress" og i min situasjon, så tar jeg det litt tungt :( for ja, jeg er enig, det er jo mye lettere å amme, med ferdigtemperert melk, rett fra kilden :) men etter to veldig tunge uker med syyyyykt såre pupper etter å ha prøvd å amme, et stort gnagesår på puppen etter varmeflaske (flaks hæ?), stramme sting i skrittet som fører til tårer og høy puls av å måtte på do, og ikke mulighet til å bidra med NOE! Ingenting skal til for å knekke meg, og i tillegg da føle på samvittigheten når du ikke klarer amminga, så blir det litt mye oppi alt dette. Og nå som jeg har funnet en løsning som gjør at han er fornøyd, og får den maten han trenger, så er det litt deilig å høre at andre er i litt samme båt. For nå pumper jeg så mye jeg kan, og holder det ikke, så gir jeg litt mme. Og i tillegg så slipper jeg å vifte med puppene foran folk i tide og utide, noe jeg er veldig glad for ettersom jeg alltid har hatt så komplekser for puppene mine. Selvom jeg selvfølgelig ser at det blir mye koking, og mye pumping, så fungerer det jo :)

Jeg tok det veldig tungt at det ikke gikk å fullamme, lurte på om det var noe gale med meg.. Veldig glad for at jeg begynte å snakke om det med folk... Fikk da vite at det ikke var unormalt..

Så lenge du finner det som fungerer for deg:) Bedre med litt morsmelk enn ingenting :)
Sent from my iPad using BV Forum

Jeg fullammer, noe jeg er glad for at jeg har fått til så langt, men jeg må si at jeg har full forståelse for dere som velger å gi flaske i stedet. Økedøgn og styr er utrolig hardt, jeg er helt zombie og har flere ganger tenkt at det hadde vært himmelsk om pappaen også kunne bidratt noe på nattestid. Puppene mine er matfat, sovepute, trøst, kos og smokk. Jeg holder ut så lenge jeg holder ut, men fortsetter det å være like krevende, så er det ikke umulig at jeg også gir opp amming etterhvert. Man skal jo være mamma også, og kjæreste, og menneske ikke minst, ikke bare melkeku. Så ikke ha dårlig samvittighet, en god mamma måles ikke i morsmelk, men i kjærlighet og innsats. Går det ikke så går det ikke.

Jeg fullammer, noe jeg er glad for at jeg har fått til så langt, men jeg må si at jeg har full forståelse for dere som velger å gi flaske i stedet. Økedøgn og styr er utrolig hardt, jeg er helt zombie og har flere ganger tenkt at det hadde vært himmelsk om pappaen også kunne bidratt noe på nattestid. Puppene mine er matfat, sovepute, trøst, kos og smokk. Jeg holder ut så lenge jeg holder ut, men fortsetter det å være like krevende, så er det ikke umulig at jeg også gir opp amming etterhvert. Man skal jo være mamma også, og kjæreste, og menneske ikke minst, ikke bare melkeku. Så ikke ha dårlig samvittighet, en god mamma måles ikke i morsmelk, men i kjærlighet og innsats. Går det ikke så går det ikke.

Her kommer det ikke mer melk selvom jeg legger inn økedøgn og pumper :( Han bruker meg i tillegg som smokk og like lite melk.. Jeg ville fullamme, var forberdet på økedøgn, ømme og såre bryst++

Jeg har ikke valgt å gi flaske. Kommer ikke melkeproduksjonen skikkelig i gang, så har man ikke noe valg.. :( Har prøvd det meste for å få fart på produksjonen… Kjempe sårt når man virkelig vil amme!

Sniker fra juni13.

Skjønner ikke at alle mener det er så stress og feil å gi mme. Min får bare det. Måtte gi opp ammingen med engang. Men er jo ikke verre en å lage klar flasker med ferdig kokt vann om kvelden, varme vannet i mikro til måltid og ta på nok pulver. Når han var mindre kokte vi 7-8 flasker før vi la oss, kokte vann og fylte pp flaskene. Når han skulle ha mat var dey bare å varme i mikro og fylle på pulver. No når han er 9 mnd er 3 flasker nok til en dag, og jeg koker ikke lenger flaskene.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Jeg har gitt opp fullammingen. Jeg ammer kun på natta. På dagtid pumper jeg og gir på flaske og sper på me mme når det trengs. Nå har jeg 2 å mate, men er alikevel en nedtur. Men det ble for mye stress med økedøgn og uroligheter og det at de spiser ulik mengde mat.

Med første gav jeg opp ammingen etter 2måneder. Fikk ikke noe hjelp eller støtte fra HS. Så amming er vanskelig.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Sniker fra juni13.

Skjønner ikke at alle mener det er så stress og feil å gi mme. Min får bare det. Måtte gi opp ammingen med engang. Men er jo ikke verre en å lage klar flasker med ferdig kokt vann om kvelden, varme vannet i mikro til måltid og ta på nok pulver. Når han var mindre kokte vi 7-8 flasker før vi la oss, kokte vann og fylte pp flaskene. Når han skulle ha mat var dey bare å varme i mikro og fylle på pulver. No når han er 9 mnd er 3 flasker nok til en dag, og jeg koker ikke lenger flaskene.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
Lettere å amme når man ikke er hjemme. Trenger ikke planlegge noenting, å ha micro i nærheten eller bære med termos med varmt vann el. Jeg er veldig glad jeg ammer:) Man får frihet med flaske fordi man kan dra fra baby, men jeg følte meg mye mer fri sammenlignet med venninner som hadde mye mer stress med mating når vi var noe sted. Husker det med en gang var mer styr når baby begynte med fast føde, enn å bare få pupp. Det er mine erfaringer hvertfall :)

Jeg har gitt opp fullammingen. Jeg ammer kun på natta. På dagtid pumper jeg og gir på flaske og sper på me mme når det trengs. Nå har jeg 2 å mate, men er alikevel en nedtur. Men det ble for mye stress med økedøgn og uroligheter og det at de spiser ulik mengde mat.

Med første gav jeg opp ammingen etter 2måneder. Fikk ikke noe hjelp eller støtte fra HS. Så amming er vanskelig.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Skjønner deg godt når du har to stykker som ikke er samkjørte på måltider og søvn! Men du har jo virkelig ikke bare "gitt opp", du ammer fremdeles og pumper, det er bra innsats det :)

Det er synd det skal være så mye krav til mødre i dag. Man får nesten ikke hjelp de få døgnene man er på sykehuset og skal hjem etter kort tid, før melk og amming er ordentlig igang. Hjemme er det masse krav av ulike slag. Før (og fremdeles i noen kulturer) får mødre bare slappe av i flere uker. Jeg er veldig heldig som har en samboer som tar storebror og matlaging osv og en mor som kommer å avlaster og har vaskehjelp. Synes synd på de som er alene med flere barn, en pappa som ikke får perm de første ukene og som må ordne alt hjemme selv. Jeg er heldig som har muligheten til å bare være melkeku - det er jo bare noen uker i starten så får jeg sette resten av "livet" på vent :)

Back
Topp