NAN

Tuppelura92

Glad i forumet
Jeg har kjøpt NAN pulver, ettersom at melkeproduksjonen min plutselig møtte gulvet! :( men går det ann å lage et par måltider å legge i kjøleskapet? Eller må det lages for hver gang? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Lages for hver gang. Kok opp vann og kjøl det ned og ha i kjøleskapet. Når du lager for eks 60 ml, så bruker jeg 40 gram kokt varmt vann og 20 gram kaldt kokt vann. Ristet litt. Har i to strøkne skjeer pulver (skje er med i pakningen). Rister igjen. Sjekker temp. Er som regel riktig temp da.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

På clas ohlson har de digitale temp., ser ut som penner med "hode" på , veldig geit å ha! Et i stellevesk og ett på kjøkkenbenken :-)

Hvordan vet du forresten at melkeproduksjonen har gått ned?

Vil anbefale en god termos til stellevesken :) Da har du alltid varmt vann med deg.. Her reagerte lille på nan med magevondt, så vi er gått over på hipp sin mme.. Kjedelig å ikke ha nok melk :(

Hvordan vet du forresten at melkeproduksjonen har gått ned?

Fordi jeg hadde så syyyyykt melkespreng dag 2-3-4, hvor puppene var så sprengte at jeg nesten trodde de skulle sprekke! Og jeg kunne pumpe og pumpe uten ende. Men nå kan jeg pumpe begge brystene tomme, og bare ha 2 dl melk hvis jeg er heldig :( så når lillegutt er så sykt sulten som han er, så må jeg nesten ha litt mme i tillegg :) satser på at melka tar seg opp :)

Vil anbefale en god termos til stellevesken :) Da har du alltid varmt vann med deg.. Her reagerte lille på nan med magevondt, så vi er gått over på hipp sin mme.. Kjedelig å ikke ha nok melk :(

Lurt! :)

På clas ohlson har de digitale temp., ser ut som penner med "hode" på , veldig geit å ha! Et i stellevesk og ett på kjøkkenbenken :-)
Takk for tipset! Det skal jeg reise å kjøpe i morgen :D for den tempgreia jeg har er så ekstreeeemt stor xD

Kokt vann holder seg sterilt i kjøleskapet i 24 timer. Så kan du bare varme i micro før du blander i pulveret og slipper da å koke opp.

Jeg har hatt en glassflaske med kaldt kokt vann stående i kjøleskapet over lengre tid. Aldri tenkt at det ikke holder seg sterilt lengre enn 24 timer. Er en glassflaske med lokk. Babyen har iallfall ikke reagert noe på det :-)

Fordi jeg hadde så syyyyykt melkespreng dag 2-3-4, hvor puppene var så sprengte at jeg nesten trodde de skulle sprekke! Og jeg kunne pumpe og pumpe uten ende. Men nå kan jeg pumpe begge brystene tomme, og bare ha 2 dl melk hvis jeg er heldig :( så når lillegutt er så sykt sulten som han er, så må jeg nesten ha litt mme i tillegg :) satser på at melka tar seg opp :)

Nå vet jeg ikke hvor mange uker babyen din er, men nesten alle har så mye melk at de kan pumpe og pumpe de første dagene. Etter litt tid vil puppene "stille seg" inn etter babyens behov, derfor får du ikke pumpa like mye som før. I tillegg vil aldri puppene bli helt tomme. Det er alltid 20 prosent igjen, og den feite melka som kommer på slutten klarer ikke pumpa å ta. Jeg ville ikke finni på å starta med tillegg. Det er kjempesynd hvis du har nok melk og at du "kaster det bort" ved å innføre tillegg.. Er baby sulten så kan det kanskje være fordi du er inne i økedøgn? Da spiser og spiser og spiser baby for å øke produksjonen så melka stiller seg etter babyens behov igjen.

Da jeg spurte legen om åssen jeg ville merke at jeg hadde økedøgn, fikk jeg rett og slett svaret: baby blir ikke fornøyd.

Aldri stol på pumpa !! ;) Det er ikke et realistisk mål for å sjekke hvor mye melk du har. Det står tilogmed på ammehjelpen.no :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Signerer vedkommende over her. Mme gir også en helt annen metthetsfølelse enn morsmelk. Så det kan ødelegge dersom man ønsker å fullamme. Men man må jo se det ann. Jeg har hatt økedag hele helga for å få opp produksjonen. Trodde ikke det hadde funka før jeg så at babyen hadde lagt på seg 200 gram over helga og kun fått tre flasker mme o tillegg til amminga. Er jo mulig å gi erstatning, men jeg ville ikke gjort det med en gang. Ville heller tatt en vektkontroll og så vurdert det etterpå. Min måtte ha ekstra fordi hun ikke hadde oppnådd fødselsvekt innen to uker.

Nå vet jeg ikke hvor mange uker babyen din er, men nesten alle har så mye melk at de kan pumpe og pumpe de første dagene. Etter litt tid vil puppene "stille seg" inn etter babyens behov, derfor får du ikke pumpa like mye som før. I tillegg vil aldri puppene bli helt tomme. Det er alltid 20 prosent igjen, og den feite melka som kommer på slutten klarer ikke pumpa å ta. Jeg ville ikke finni på å starta med tillegg. Det er kjempesynd hvis du har nok melk og at du "kaster det bort" ved å innføre tillegg.. Er baby sulten så kan det kanskje være fordi du er inne i økedøgn? Da spiser og spiser og spiser baby for å øke produksjonen så melka stiller seg etter babyens behov igjen.

Da jeg spurte legen om åssen jeg ville merke at jeg hadde økedøgn, fikk jeg rett og slett svaret: baby blir ikke fornøyd.

Aldri stol på pumpa !! ;) Det er ikke et realistisk mål for å sjekke hvor mye melk du har. Det står tilogmed på ammehjelpen.no :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Hmm, kan hende du har helt rett! :) men jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre. For jeg klarer jo ikke leve med et lite barn som bare våkner å gråter hver halvtime-time :/

Hmm, kan hende du har helt rett! :) men jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre. For jeg klarer jo ikke leve med et lite barn som bare våkner å gråter hver halvtime-time :/

Når det er økedag så spise de ofte. Det kan bety hver halvtime. Skjønner deg godt! Jeg har måttet vekke babyen annenhver time på dagtid. Bare det er slitsomt!! Men det funker! Og produksjonen øker. Jeg pleier å pumpe meg om natta slik at jeg har morsmelk utover dagen og spesielt til kvelden når hun er ekstra grinete. Da slipper jeg å gi erstatning så langt morsmelka rekker.

Man bli smågal ja, men det er sånn det er i perioder... Jeg gir mme på det værste men så lite som mulig, rett og slett fordi jeg synes det er forferdelig å høre baby gråte av sult og ikke få gjort noe med det. Og når hun ikke vil ta puppen når den er "tom". Men pumper i tillegg slik at jeg får opp produksjonen - for å kunne fullamme igjen. Har ikke gitt tillegg på flere døgn nå :)

Slik er det med økedøgn ;) slitsomt og frustrerende, men det ordner seg :) tror det er lurt å holde ut, tror det er mye enklere å amme enn å gi flaske :)

Off. Kjenner til det der. Kan være veldig slitsomt til tider, men hold ut ;) Hver gang lillegutt holder på sånn så tenker jeg alltid at tvillingmammaer som fullammer klarer seg jo med én pupp på én unge. Da bør jo vi med kun én baby klare oss med to pupper :p Det er som flere skriver her - det er enklere å amme enn å gi flaske. Hold oss gjerne oppdatert. Spennende å følge med.

Selv hadde jeg et økedøgn i går, og det er ikke særlig gøy. Satt med puppen ute fra kl 18 til kl 01 og hver gang jeg tok han vekk gikk det 10 min før han satte i å hylskrike og skulle ha mer!! Til gjengjeld har han bare sovet i dag :p

Dessverre er det ikke alle som får nok melk :( Har prøvd med økedøgn, pumping døgnet rundt, ammete, havrelapper ++
Jeg måtte gi tapt til slutt da jeg var totalt utslitt! Ikke var det kommet mere melk heller :( Nå får han kosepupp, altså de dråpene som er før jeg gir han mme.. Pumper meg innemellom også, men virker ikke som det er kommet noe mer…

Kunne virkelig ønske jeg fikk amme, da det er MYE enklere enn å styre med flaske.. Allerede lei koking, passe på å få tilgang på kokt vann… Ikke minst er det kjappere å slenge fram puppen enn å styre med mme! Lillegutt blir akutt sint om han ikke får mat med en gang han gir tegn til sult.. :(

Dessverre er det ikke alle som får nok melk :( Har prøvd med økedøgn, pumping døgnet rundt, ammete, havrelapper ++
Jeg måtte gi tapt til slutt da jeg var totalt utslitt! Ikke var det kommet mere melk heller :( Nå får han kosepupp, altså de dråpene som er før jeg gir han mme.. Pumper meg innemellom også, men virker ikke som det er kommet noe mer…

Kunne virkelig ønske jeg fikk amme, da det er MYE enklere enn å styre med flaske.. Allerede lei koking, passe på å få tilgang på kokt vann… Ikke minst er det kjappere å slenge fram puppen enn å styre med mme! Lillegutt blir akutt sint om han ikke får mat med en gang han gir tegn til sult.. :(

Veldig deilig å få dette innlegget :) for føler selv at både på sykehuset, på helsestasjonen og av alle rundt meg er det så "ammepress" og i min situasjon, så tar jeg det litt tungt :( for ja, jeg er enig, det er jo mye lettere å amme, med ferdigtemperert melk, rett fra kilden :) men etter to veldig tunge uker med syyyyykt såre pupper etter å ha prøvd å amme, et stort gnagesår på puppen etter varmeflaske (flaks hæ?), stramme sting i skrittet som fører til tårer og høy puls av å måtte på do, og ikke mulighet til å bidra med NOE! Ingenting skal til for å knekke meg, og i tillegg da føle på samvittigheten når du ikke klarer amminga, så blir det litt mye oppi alt dette. Og nå som jeg har funnet en løsning som gjør at han er fornøyd, og får den maten han trenger, så er det litt deilig å høre at andre er i litt samme båt. For nå pumper jeg så mye jeg kan, og holder det ikke, så gir jeg litt mme. Og i tillegg så slipper jeg å vifte med puppene foran folk i tide og utide, noe jeg er veldig glad for ettersom jeg alltid har hatt så komplekser for puppene mine. Selvom jeg selvfølgelig ser at det blir mye koking, og mye pumping, så fungerer det jo :)

Sent from my iPad using BV Forum

Last edited:
Helsesøstrene jeg har snakket med har sagt at jeg kan lage klart melk på kvelden for natten, men jeg syns egentlig det er like greit å bare ha klart kokt vann på flasker i kjøleskapet, varme det i mikro, og så tilsette pulveret.

Når jeg er ute har jeg kokt kaldt vann på flasken, og tilsetter kokt varmt vann fra termos til det har rett temperatur.

Back
Topp