Nakkefoldscanning

Mina

Gift med forumet
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
Hei

Jeg hadde ny UL i dag, for oppfølging da jeg hadde så vondt for to uker siden (myom). Da hadde "bønnen" fått både hode, armer og ben siden sist - så det ble brått litt mer virkelig. Veldig spennende :-) Spurte om legen kunne måle nakkefold - for å se om det var noe galt, men hun var ikke kvalifisert til dette. Forstår det sånn at en slik nakkefoldscanning bør skje mellom uke 11 og 13? Jeg er 11+1 i dag, og ønsker dette. Men vet dere om noen som utfører den type måling? Har prøvd å finne litt på nett, uten å bli noe klokere. Vurderte å bestille time til en privatklinikk (Volvat eller Aleris), men vet ikke om dette er noe de tilbyr. Noen som vet? Noen som vurderer å gjøre det samme, eller allerede har fått en sånn "sjekk"?

Hadde jo egentlig time til blodprøve i Danmark, men så ble jeg dårlig pga. dette myomet, så da ble det aldri noe av.

Jeg skal gjøre det hos Kvinnedoktoren i Tønsberg i uke 12+0. Jeg vil tro at de fleste tilbyr dette. Ta en ringe runde :-)

Jeg skal gjøre det hos Kvinnedoktoren i Tønsberg i uke 12+0. Jeg vil tro at de fleste tilbyr dette. Ta en ringe runde :-)
Ringte en privatklinikk nå, men hun jeg snakket med ante ikke hva jeg snakket om. Skulle ringe tilbake i morgen når det var en lege tilstede. Spurte du etter en legetime, eller spesifiserte du nakkefoldscanning?

Jeg fikk beskjed da jeg ringte privatklinikken her at det var ikke noe som ble gjort dersom man ikke var over 38 år og det var grunn til å mistenke noe:O hadde også villet sjekke det, men la det fra meg da jeg fikk denne beskjeden:)

Jeg har vært på to tidlige, private, ul i tidsrommet det kan ses. Hos jordmor og gynekolog. Jeg spurte ikke etter det, men begge så uoppfordret på nakkefolden. Gynekologen var på Medicus, og han tok seg skikkelig god tid til å undersøke alt med fosteret og var veldig nøye.

Last edited:
Ringte en privatklinikk nå, men hun jeg snakket med ante ikke hva jeg snakket om. Skulle ringe tilbake i morgen når det var en lege tilstede. Spurte du etter en legetime, eller spesifiserte du nakkefoldscanning?
Jeg spesifiserte nakkefold. Det er hos en spesialist :-)

De fleste private gynekologer som er spesialisert på svangerskap gjør det. Sist fikk jeg det på Majorstuaklinikken :)

Jeg fikk beskjed da jeg ringte privatklinikken her at det var ikke noe som ble gjort dersom man ikke var over 38 år og det var grunn til å mistenke noe:O hadde også villet sjekke det, men la det fra meg da jeg fikk denne beskjeden:)
Jeg blir snart 37. Skjønner at det offentlig må sette grensen et sted, men er jo rart om man ikke kan få samme tilbud i det offentlige - og betale for det.

Får høre litt mer i morgen når jeg ringer rundt. Tydeligvis noe som gjøres, men kanskje ikke snakkes høyt om :-)

Det er mange gyn som gjør det uten å si det. Finner de det meldes det inn. Men de reklamerer ikke med at de tilbyr det. Jeg klarte selv å se nakkefolden på min så da kunne liksom ikke legen sitte det å ikke si noe. Hehe

Ringte Aleris, privatklinikk. Skulle tro jeg var en tulling som ringte, og fikk bare hardt tilbake "NEI, dette tilbyr vi ikke." Når jeg spurte hvem som kunne tilby dette mente hun at det bare var større sykehus.

Private har inutgangspunktet ikke lov i følge bioteknologi loven. Kun de store sykehusene som driver fosterdiagnostikk. Men det blir gjort flere steder allikevel. På st Olavs fortalte de at der faktisk var straffbart p reklamere med at de gjør det i det private. Men om deg tas ultralyd i de gitte ukene privat er de pliktet til å henvise om de ser/måler utenfor normalen.

Back
Topp