Nødvendige/unødvendige innkjøp når man venter barn?

Fjellgeit85

Andre møte med forumet
Jeg er gravid for første gang og i uke 11+3 nå. Er det noen som har barn fra før som vil dele av sine erfaringer rundt nødvendige/ikke-nødvendige innkjøp, både til babyen og til svangerskapet? Er det ting dere har kjøpt inn som har blitt liggende ubrukt? Ting dere ikke hadde klart dere uten? Er det f.eks. verdt å investere i en bbhugmepute, eller kan man klare seg godt uten? Jeg sovner alltid på magen, og merker allerede nå at det begynner å bli smått ubehagelig. Tar gjerne imot anbefalinger på alt av utstyr man måtte trenge gjennom denne tiden, det være seg barnevogn, ammebh, ammepute, krybbe o.l:rolleyes:

Sniker
Her vil du få mange forskjellige svar, sannheten er at du ikke vet hva du og din baby trenger før dere blir kjent :) noen sier babynest er unødvendig fordi deres baby ikke ville bruke det, min f.eks. nektet å bli bært i bæresele :hilarious:

Sniker :)
Du kommer sikker til å få svar om at noe jeg synes er nødvendig er helt unødvendig for noen andre - så dette er ganske individuelt. Men dette er det JEG synes har vært nødvendig :D

Til svangerskapet vil jeg si er stort JA til Bbhugme - prøvd ett svangerskap uten og ett med denne puta, sov fantastisk mye bedre med denne, og fin å ha i sofaen som høygravid også. Helt ubrukelig som ammepute for meg, men vet den funker for andre.

Ting jeg synes har vært fint å ha før babyen kommer:
  • Barnevogn
  • Vognpose
  • Stelleveske/sekk
  • Lammeskinn til barnevogn
  • Dyne i minste størrelse, brukte samme dyne på natta og evt i vogn om det var for varmt for pose
  • Elastisk bæresjal
  • Stellematte og kluter
  • 5-10 gulpekluter (kan kjøpe inn flere pluss gulpesmekker om du får en gulpebaby, vi har det og bruker typ 5 kluter per døgn minst så vi må ha mange)
  • Ammebher uten spiler og engangs ammeinnlegg og purelan
  • Ammevennlig tøy
  • Bilstol og bilstoladapter til vogn. Siste hadde vi ikke adapter men nå har det vært helt uvurderlig siden jeg har måttet gå inn på barselavdelingen alene for tester og ekstra veiing og bilstolen med baby oppi er veldig tung å bære når man akkurat har født. Vi måtte tilbake til sykehuset 3 ganger første uka etter fødsel.
  • Klær: 5 bodyer i 50 og 5 bodyer i 56. Foretrekker omslagsbody de første ukene. 2 bukser, sokker og noen strømpebukser. 2 tynne heldresser i ull. Og har hatt masse strikkeklær så jeg har brukt mye av det. Individuelt hva man liker og bruker av babytøy egentlig.
  • Et par flasker og ferdigblandet mme, sikkert ikke nødvendig for alle, men jeg har hatt behov for det begge ganger før vi kom igang med fullamming
  • Smokk om man vil gi det
  • Diverse tepper: ullteppe og helseteppe
  • Seng til babyen, vi har kjørt IKEA bedside hack på vår sprinkelseng fremfor å kjøpe egen bedside som bare kan brukes noen måneder.
  • Ekstra seng til mannen så man kan pælme han ut av soverommet og heller dele dobbeltseng med babyen :hilarious: jeg går for den løsningen nå i starten, så flytter mannen tilbake når jeg ikke ammer 357 ganger per natt og babyen sover bedre i sin seng
Ting vi har hatt men som har blitt kjøpt etter fødsel:
  • Vippestol
  • Lekegrind
  • Ammepute (har hatt cozyfix og vi hadde ikke fått til å amme annet enn liggende i senga om det ikke var for denne puta)
  • Ekstra tøy
  • Brystpumpe og flere flasker
  • Tripptrapp og nyfødtsete
  • Babygym og babyleker
  • Lekematte til gulvet
  • Nattpose
Ting jeg ikke har hatt behov for:
  • Babynest
  • Sengekant til sprinkelseng
  • Vugge eller lignende til dagsoving (har brukt lekegrind)
  • Kosedyr og kosekluter, ikke vært interesse for det før 2 år her

Bilstolpose var gull verdt her. Spesielt når man får barn når det begynner å bli kjølig ute som i oktober. Lett å bare legge barnet i den posen i stolen uten å kle på for mange plagg).

https://forum.babyverden.no/threads/handle-inn-utstyr.2016319/

Her ligger flere tips :)

Veldig mye er unødvendig, men det vet du ikke før babyen kommer. Jeg ville kjøpt inn det som du VET du blir å bruke, som er helt kritisk (bilstol, soveting, vogn, noe sett med bodyer/strømpebukser og stellegreier, og evt annet du er sikker på), også heller legge av litt kroner og kjøpe det inn etter babyen er kommet. Har du bilstol, soveplass og bleier, så er du ganske safe den første uken uansett :) ikke alt som er nødvendig; og i alle fall ikke kritisk nødvendig helt fra start.
Du kan få millioner av tips både ene og andre veien, og det JEG synes er nødvendig, vil andre ikke ha bruk for :)

Jeg venter også første baby, så er også veldig interessert i hva forskjellige folk har likt og ikke. Og ikke minst, HVORFOR folk har likt visse ting og ikke. Så blir glad om folk vil dele erfaringer, selv om man kanskje har forskjellige meninger :joyful:

https://forum.babyverden.no/threads/handle-inn-utstyr.2016319/

Her ligger flere tips :)

Veldig mye er unødvendig, men det vet du ikke før babyen kommer. Jeg ville kjøpt inn det som du VET du blir å bruke, som er helt kritisk (bilstol, soveting, vogn, noe sett med bodyer/strømpebukser og stellegreier, og evt annet du er sikker på), også heller legge av litt kroner og kjøpe det inn etter babyen er kommet. Har du bilstol, soveplass og bleier, så er du ganske safe den første uken uansett :) ikke alt som er nødvendig; og i alle fall ikke kritisk nødvendig helt fra start.
Du kan få millioner av tips både ene og andre veien, og det JEG synes er nødvendig, vil andre ikke ha bruk for :)
Så enig i denne!

Eneste jeg har glemt å kjøpe var str 50 når eldste ble født, men trodde i gjengjeld at jeg hadde minst 3 uker på meg å kjøpe dem :p
Alle babyer er ulike og selv om jeg nå har 2 fra før vet jeg ikke hvordan denne blir før den kommer så tenker det aller viktigste må på plass så ser vi etterhvert.
Vet vi må ha ny bilstol da, men kan hende vi har ny bil til oktober så haster ikke for må eventuelt vite hvilken bil for å kunne kjøpe rett bilstol :happy:

:)På sparket er dette ting som for MEG har vore "må ha":

Vogn - har hatt Bugaboo Buffalo og digga vogna. Spesielt pga den ergonomiske sittedelen som har vore gull for mine ungar som ville opp og sjå verda ganske tidleg. + universal stormtrekk som trengs i ustabilt ver på vestlandet
Vognpose - brukte Easygrow Hood med nr.2. Kjem til å bruka den igjen no. Syns det blir lunt og godt rundt babyen. Easygrow light når det blir vår/sommar.
Bilstol - med base til bilen. veldig lettvint å få baby med seg ut.
Bilstolpose - Kjøpte ein litt tynn Bilstolpose til andremann og kjem til å bruka igjen no. Så greit å berre kunne ta på hue før eg satte baby i stolen.
Sprinkelseng - mine har sove i eiga seng heilt frå fødsel. Enkel seng frå IKEA fungerer supert. Har brukt frå fødsel til ca.2-2,5år.
Nattpose/sovepose - har brukt det nesten frå fødsel med begge to og dei har likt det veldig godt. Yngste på 2,5 brukar det endå. Han sover veldig uroleg så eg syns det er godt å vita at han holder seg god og varm likevel.
Tutt/smokk- har introdusert det tidleg med begge to og veldig glad for det
Tepper - til vogna, til babynestet, til å svøpa, til å ligga på brystet osv. Har hatt fleire forskjellige i ulike materialer og brukt det mykje. (Viss du strikkar sjølv eller har strikkeglade venner er jo det ein fin ting å strikka/ønska seg)
Klær - newbie, Lindex, Hust & Claire og Name IT har vore favorittar her. Cubus har rar passform og HM er veldig små syns eg.
Babycall - har ein Neonate utan kamera. Brukt den mykje
Stellebord - me har på badet og syns det er praktisk
"Bedroller" frå Ikea/Europris e.l. Har me brukt som badekar til babyen dei første mnd (me har stort badekar òg). Fyller berre litt vatn oppi slik at babyen veldig tidleg kan ligga sjølv og sprella med føttene. Har følt meg tryggare då enn når eg skulle holda baby sjølv:wacky:

Vogn - har hatt Bugaboo Buffalo og digga vogna. Spesielt pga den ergonomiske sittedelen som har vore gull for mine ungar som ville opp og sjå verda ganske tidleg. + universal stormtrekk som trengs i ustabilt ver på vestlandet
Vognpose - brukte Easygrow Hood med nr.2. Kjem til å bruka den igjen no. Syns det blir lunt og godt rundt babyen. Easygrow light når det blir vår/sommar.
Bilstolpose - Kjøpte ein litt tynn Bilstolpose til andremann og kjem til å bruka igjen no. Så greit å berre kunne ta på hue før eg satte baby i stolen.
Sprinkelseng - mine har sove i eiga seng heilt frå fødsel. Enkel seng frå IKEA fungerer supert. Har brukt frå fødsel til ca.2-2,5år.
Nattpose/sovepose - har brukt det nesten frå fødsel med begge to og dei har likt det veldig godt. Yngste på 2,5 brukar det endå. Han sover veldig uroleg så eg syns det er godt å vita at han holder seg god og varm likevel.
Tepper - til vogna, til babynestet, til å svøpa, til å ligga på brystet osv. Har hatt fleire forskjellige i ulike materialer og brukt det mykje. (Viss du strikkar sjølv eller har strikkeglade venner er jo det ein fin ting å strikka/ønska seg)
Klær - newbie, Lindex, Hust & Claire og Name IT har vore favorittar her. Cubus har rar passform og HM er veldig små syns eg.
"Bedroller" frå Ikea/Europris e.l. Har me brukt som badekar til babyen dei første mnd (me har stort badekar òg). Fyller berre litt vatn oppi slik at babyen veldig tidleg kan ligga sjølv og sprella med føttene. Har følt meg tryggare då enn når eg skulle holda baby sjølv:wacky:
Det minner meg på en ting, kan være dumt å kjøpe for mye klær før babyen kommer også.
Noe må man selvsagt ha men mine 2 barn har hvert veldig smale og druknet i en del klær. Nameit og hm har passet best for dem. Så store forskjeller der også. Sist sleit jeg med å finne fine sparkebukser for syns det er fint og veldig praktisk på de aller minste :happy:

Hehe.. jeg synes sutt var veldig greit til første.. andre NEKTET plent å ta den. Men hun sugde ikke tommel heller, og slapp da i alle fall sutteslutt :P så plutselig får man ikke bruk for det som var nødvendig med de andre ungene :P

(Sier ikke at det gjelder for deg altså, bare sånn.. til eksempel)

Viktigste tingene for oss har vært:

-Neonate babycall med video. Det er så ekstremt digg å ha video! Vi bruker den ennå på nesten 4 åringen siden hun våkner endel på natt ennå.
- Klær str 50 og 56. Her brukte vi str 50 i 7 uker så glad vi hadde endel av det. Jeg likte godt de dobble str omslagsbodyene fra Lindex. Hust and clair har også veldig myke omslagsbodyer
- Vogn. Vi hadde Bugaboo Buffaloo som vi er glad i, men kjøpte fort en Bugaboo Bee5 som bodde i bilen til småturer og for å sette bilstolen på. En liten reisetrille i tillegg til stor vogn hadde vi mye nytte av helt fra start. Vi bruker Bugaboo Bee5 ennå til nesten 4 åringen (vi bor i by så blir ofte endel gåing hvor vogn er fortsatt praktisk). Vi har rosa kalesje og hun elsker den rosa vognen sin.
- Brystpumpe elektisk. Jeg fikk aldri til de manuelle.
- Babybjørn vippestol var gull å ha på badet så jeg fikk dusjet og gått på do
- Angelpack bæresele! Baby sov utelukket i denne frem til 8mnd alderen (kolikkbarn med lakenskrekk)
- Babygym
- vognpose
- bilstol
- stellebord
- inotyol salve for såre rumper
- elektrisk flaskesterilisator (vi brukte den til å sterilisere alt fra smokker til tyggeleker)

Tror dette er det viktigste tingene vi hadde bruk for :) jeg hadde utstyrsdilla så vi hadde mye gadgets, men denne listen er det vi absolutt måtte hatt :)

Hehe.. jeg synes sutt var veldig greit til første.. andre NEKTET plent å ta den. Men hun sugde ikke tommel heller, og slapp da i alle fall sutteslutt :p så plutselig får man ikke bruk for det som var nødvendig med de andre ungene :p

(Sier ikke at det gjelder for deg altså, bare sånn.. til eksempel)
Det tok 4 mnd før nr.2 tok den skikkelig:hilarious: Men eg syns det er så praktisk så eg meg ikkje og det gjekk til slutt:wacky:

Det tok 4 mnd før nr.2 tok den skikkelig:hilarious: Men eg syns det er så praktisk så eg meg ikkje og det gjekk til slutt:wacky:

Jeg gav opp på 3mnd. Når ikke behovet var der, så var det liksom ikke vits. Hun var og er en sånn blid unge, så trengte ikke trøsten heller :)) Var bare veldig redd hun skulle ta tommelen.

Jeg gav opp på 3mnd. Når ikke behovet var der, så var det liksom ikke vits. Hun var og er en sånn blid unge, så trengte ikke trøsten heller :)) Var bare veldig redd hun skulle ta tommelen.

Min var (og er fremdeles)ein veldig utålmodig unge. Akkurat som han bare ville bli stor, kjedelig å ver baby. Han hylskreik ikkje, men han var liksom misfornøyd store deler av tida. Det hjalp litt når han godtok tutt og i tillegg fant seg ein "kosi" (som han fremdeles har). Då kunne han finna roen med dei:)

Dette er virkelig helt sykt individuelt. Jeg har 3 barn og aldri hatt bruk for sprinkelseng, da ingen av dem har trivdes i egen seng de første årene :laughing002

Men kan si så mye som at JEG personlig ser ut til å lage barn som ikke liker å ligge alene. Det betyr at babynest, vugge, vogn, sprinkelseng, bedside crib osv har svært høy sannsynlighet for å forbli ubrukt enten hele babyperioden eller deler av den her hos oss. Kan ikke forstå at dette er til hjelp for noen andre altså, unger er helt sykt forskjellige og det er familier også :p

Men om man er litt chill sånn som meg, så trenger man ikke så mye helt i starten, men kan heller kjøpe ved behov. Det har spart meg for mye penger :hilarious: litt klær, gjerne da bittelitt i 50, samt 56 og 62 er greit å ha klart. Noen barn svømmer i 50, andre passer 56 og enkelte blir født inn i 62. Men disse str vil jeg absolutt anbefale å ha noe i. Hvis man tenker å klare seg med minst mulig, anbefaler jeg å droppe nattdrakt med fot. Da vokser den mer med barnet.
Ha en soveplass klar og litt bleier. Unger trenger ikke såpe og diverse i starten, og butikkene er som regel åpne hvis man mangler noe. Også må man ha noe å frakte babyen hjem i! Bilsete, vogn eller bæresele. De fleste kjører vel bil, så da er vel bilsete mest aktuelt.

Om man kommer hjem fra barsel og kjenner at man savner feks et babynest, så er det bare å bestille. I mellomtiden kan man fint rulle en gulpeklut eller et helseteppe og legge rundt barnet slik at det blir lunt. Sånn har ihvertfall jeg tenkt :laughing002 men nå er jeg som sagt superchill, og det var jeg neppe som førstegangs, så gjør det som føles riktig for deg! Så lenge ungen får tilstrekkelig med mat, rene bleier og nærhet/sosial kontakt, så skal det mye til å trå feil. Man må finne det som funker for sin familie, og det er det desidert viktigste. :Heartred så om du har lyst til å gå amok og kjøpe masse, gjør det. Vil du holde litt igjen? Helt fint! Det går bra med baby uansett hva du velger. Lover.

Min var (og er fremdeles)ein veldig utålmodig unge. Akkurat som han bare ville bli stor, kjedelig å ver baby. Han hylskreik ikkje, men han var liksom misfornøyd store deler av tida. Det hjalp litt når han godtok tutt og i tillegg fant seg ein "kosi" (som han fremdeles har). Då kunne han finna roen med dei:)

Ikke sant! Er jo så forskjell på ungene; på ulike vis! Min var en sånn smørblid klatt, som nektet smokk. Var ikke noe vits med en ekstra trøst, for hun trengte det ikke. (Nr 1 synes jeg dog sutt var nødvendig - men var et helvete å slutte). Mens det for andre er nødvendig av ulike grunner.

Mente bare at man uansett aldri vet hva akkurat 'denne' ungen blir å trenge, og at det på enkelte ting kan være greit å avvente til man ser an babyen. En 2pk med smokker er dog ikke økonomisk ruin om du ender opp med å bare kaste det :p

Dette er virkelig helt sykt individuelt. Jeg har 3 barn og aldri hatt bruk for sprinkelseng, da ingen av dem har trivdes i egen seng de første årene :laughing002

Men kan si så mye som at JEG personlig ser ut til å lage barn som ikke liker å ligge alene. Det betyr at babynest, vugge, vogn, sprinkelseng, bedside crib osv har svært høy sannsynlighet for å forbli ubrukt enten hele babyperioden eller deler av den her hos oss. Kan ikke forstå at dette er til hjelp for noen andre altså, unger er helt sykt forskjellige og det er familier også :p

Men om man er litt chill sånn som meg, så trenger man ikke så mye helt i starten, men kan heller kjøpe ved behov. Det har spart meg for mye penger :hilarious: litt klær, gjerne da bittelitt i 50, samt 56 og 62 er greit å ha klart. Noen barn svømmer i 50, andre passer 56 og enkelte blir født inn i 62. Men disse str vil jeg absolutt anbefale å ha noe i. Hvis man tenker å klare seg med minst mulig, anbefaler jeg å droppe nattdrakt med fot. Da vokser den mer med barnet.
Ha en soveplass klar og litt bleier. Unger trenger ikke såpe og diverse i starten, og butikkene er som regel åpne hvis man mangler noe. Også må man ha noe å frakte babyen hjem i! Bilsete, vogn eller bæresele. De fleste kjører vel bil, så da er vel bilsete mest aktuelt.

Om man kommer hjem fra barsel og kjenner at man savner feks et babynest, så er det bare å bestille. I mellomtiden kan man fint rulle en gulpeklut eller et helseteppe og legge rundt barnet slik at det blir lunt. Sånn har ihvertfall jeg tenkt :laughing002 men nå er jeg som sagt superchill, og det var jeg neppe som førstegangs, så gjør det som føles riktig for deg! Så lenge ungen får tilstrekkelig med mat, rene bleier og nærhet/sosial kontakt, så skal det mye til å trå feil. Man må finne det som funker for sin familie, og det er det desidert viktigste. :Heartred så om du har lyst til å gå amok og kjøpe masse, gjør det. Vil du holde litt igjen? Helt fint! Det går bra med baby uansett hva du velger. Lover.

Så enig ♥️ Jeg har dog bestilt babynest til min lille, da jeg synes det jeg hadde i 2017 var litt for slapt og jeg ønsket nytt. Babynestet har blitt brukt for at ungen skulle ligge tryggere nært meg, med mindre fare for å rulle ut av seng/sofa. Også fikk jeg et greit tilbud på et, så jeg måtte bestille :P
Nå lengter jeg litt etter å kjøpe noe rosa; jeg har babyklær og tøybleier i overflod, men min forrige skulle ifg UL være gutt, så jeg har så mye grått og blått. :P

Annet enn det, tror jeg at jeg har det meste til baby kommer. Må dog kjøpe dyne eller noe til meg selv. Jeg og gubben har dobbeldyne. Det funker ikke om baby skal ligge mellom oss.. ><

Ikke sant! Er jo så forskjell på ungene; på ulike vis! Min var en sånn smørblid klatt, som nektet smokk. Var ikke noe vits med en ekstra trøst, for hun trengte det ikke. (Nr 1 synes jeg dog sutt var nødvendig - men var et helvete å slutte). Mens det for andre er nødvendig av ulike grunner.

Mente bare at man uansett aldri vet hva akkurat 'denne' ungen blir å trenge, og at det på enkelte ting kan være greit å avvente til man ser an babyen. En 2pk med smokker er dog ikke økonomisk ruin om du ender opp med å bare kaste det :p

Følger vel som regel tutt med i desse babyboksane så eg har bare starta med den :) Kostar jo ingenting.

Behovene er jo så ulike og høyst individuelle.
Vi kjøpte vogn, bilstol, stellematte, stelleveske, litt klær i 56. Sprinkelseng og madrass + 2 skift i sengetøy.
Så henta jeg sånn babybox hos apoteket, rema 1000 og kiwi med litt bleier, smokker, flasker, såper og salver.
Noen sydde babynest til oss, bestemødrene kom med litt strikkatøy også arva vi en vognpose. Utover det så fikk vi veldig mye i gaver etter fødsel da han er født 2uker før jul :p
Vippestol som andre forguda tenke vi ikke på engang da han lå på gymmatte eller satt i newborn seat xsmile3
Butikkene er åpne etter at barnet er født også heldigvis ;)

Det er veldig individuelt, som flere her sier. Det vi har hatt veldig nytte av fra start er bilstol med bilstol-pose (man skal ikke ha på seg for mye klær i bil så pose er perfekt).

Vogn syns vi var kjekt å ha.
Høystol med babydel (var så greit å ha sånn at baby kunne ligge der mens vi spiste middag).
Babycall med videomulighet.
Klær, selvfølgelig.

Det er andre ting vi også syns var kjekt å ha, men det kan man strengt tatt kjøpe etter babyen kommer og man ser hva som er behov for. :)

Back
Topp