Nødpass?

*Meya*

Elsker forumet
Hvor lang tid tar det å få nødpass? Og det er gyldig som legitimasjon også i utlandet, sant?

Man får det vel på dagen?

Dang... De åpner klokka ti om morgenen, og jeg må være på båthavna 11. Rekker det aaaldri... 

Det hørtes litt snaut ut ja...

Jeg vet at man kan få det på Gardermoen, men det gjelder liksom ikke charterturister som skal på fylletur. Det er visst få nødpass igjen, mener jeg at jeg leste tidligere i sommer.

Jeg skal ikke forbi Gardemoen hehe...

Skal til Danmark med båten, og fikk plutselig vite at jeg er nødt til å ha pass... 

*Meya* skrev:

Jeg skal ikke forbi Gardemoen hehe...

Skal til Danmark med båten, og fikk plutselig vite at jeg er nødt til å ha pass... 

Må? Vi måtte ikke på tirsdag.

Nei, mange trenger visst ikke det, men du kan jo banne på at jeg må ha... :P Jeg har ett bankkort med bilde fra jeg var 18, signatur fra samme tid, bildet er uten hijab, og navnet står med Fornavn N K Etternavn, og ikke fullstendige mellomnavn sånn som på papiret ofte.

For eksempel på Posten når jeg skal hente pakker, så herjer de med meg hver eneste gang, og klager og klager fordi pakkene mine står til Fornavn Mellomnavn Etternavn (når jeg sier mellomnavn, mener jeg egentlig andre fornavn...) , pluss at signaturen min har endret seg på disse årene... 

Har hatt så jæskla mye problemer med Posten, at jeg ser for meg at de klager på båten. Var noe strull med navn på billettene sist vi dro med båten Strømstad-Sandefjord også, med en av ungene som manglet ett mellomnavn i forhold til hva som sto på fødselsattesten... 

Og to ganger har jeg fått nytt bankkort med bilde, med hijab og ny signatur, meeeen når kortet skal fornyes to år senere, så kommer det gamle bildet. 

Heiheeei!!
Noe mange ikke vet: I stedet for nødpass kan du få et stempel i passet som forlenger gyldigheten med 3 mndr, og det er gratis, HVIS du har et av de gamle håndskrevne passene. Et nødpass koster 1000 kr og varer like lenge. Sambo leste seg fram til det og gjorde det nå da vi skulle på ferie, gikk på politistasjonene og fikk fiksa det med en gang.. og sa det til alle i køa etter seg, hehe.. det var det visst ingen som visste.. De fikk nok mange spørsmål om stempel den dagen ;)

Mitt pass gikk ut i 2010... 

Får se, jeg skal ringe Fjordline i morgen, fordi mange sa at man ikke trenger pass, og det gjør man jo på en måte ikke, vi har jo passfrihet i Norden, men det er bare anbefalt. Jeg er mer redd for stavemåten på navn, evnt glemte mellomnavn. 

Jeg fikk nødpass da jeg glemte lommeboken min når jeg dro til Oslo, dro nedover med tog, men når jeg skulle fly hjem måtte jeg ha legitimasjon..

Dette var på Drammen Politistasjon. Jeg fikk ordnet det ganske fort, men ettersom jeg ikke hadde noe legitimasjon måtte de ringe til mitt lokale politikontor og høre at meg var meg + at venninna mi måtte dokumentere at meg var meg :P Måtte ta bilder og sånt der, så var det i orden. 

500 kroner + bildene betalte jeg. Gikk fort, men spørs om du rekker det..

Nå har jeg hørt alt fra at jeg MÅ ha pass, til at jeg ikke må... Men en ting tok kaka, at jeg må ha ett gyldig pass, uansett om jeg har det med eller ikke, for de må slå opp på data at jeg har gyldig pass??? 

Men hva trenger du det til da? Du trenger jo ikke legitimere deg når du skal på båten...

Nøste77 skrev:
Men hva trenger du det til da? Du trenger jo ikke legitimere deg når du skal på båten...

Det står på sidene til Fjordline, og navn på billetten og på passet må stemme overens... Men jeg er redd det kan være feil med alle fornavnene mine, som står med bare første bokstav på legitimasjonen... 

Må ringe de i morgen ja. 

Back
Topp