Når tar dere kontakt med legen?

moccamint

Elsker forumet
Når etter at dere har blitt gravide tar dere kontakt med legen?

Tror jeg var hos legen første gang i uke 9 i forrige svangerskap, men hva er vanlig egentlig? Jeg husker ikke helt.

Trenger man egentlig legetime før man skal ta blodprøver og bestille oul? :-/ Husker ikke fra sist. Og når bør man gå til jordmor første gangen?

Har allerede vært i kontakt med lege, og sykehus pga. Smerter. Har hatt en UL, og skal ha en ny på fredag som kommer.. Jeg vet ikke om det blir videre oppfølging på sykehus etter det, eller om jeg skal vente til rundt uke 12 for vanlig sjekk hos legen.

Trenger man egentlig legetime før man skal ta blodprøver og bestille oul? :-/ Husker ikke fra sist. Og når bør man gå til jordmor første gangen?
Nei, tror ikke det. Tror jeg ringer om et par uker.

Jeg var hos jordmor en gang i forrige svangerskap.

Nei, tror ikke det. Tror jeg ringer om et par uker.

Jeg var hos jordmor en gang i forrige svangerskap.
Venter et par uker jeg og. Her tar vi bare blodprøver på laboratoriet og jeg foretrekker jordmor fremfor lege. Men vil til lege et par ganger også for han har ul-apparat som han liker å bruke :-)

trenger ikke legetime før blodprøver å bestilling av oul:)
sist gang gikk jeg til jordmor fra uke 6, nå tenkte jeg å gå førstegang til jordmor midt mellom første kontroll hos legen å oul :) så blir det bare jordmor etter oul (med unntak av de gangene jeg må ta blodprøver) :)

Har ikke vært hos legen etter jeg fikk bekreftet at jeg var gravid :) skal til jordmor neste uke , da er jeg 8 uker på vei :)

Venter et par uker jeg og. Her tar vi bare blodprøver på laboratoriet og jeg foretrekker jordmor fremfor lege. Men vil til lege et par ganger også for han har ul-apparat som han liker å bruke :-)
Da er du heldig :) Ikke mange som får ekstra UL uten å måtte gjøre det privat.

Når etter at dere har blitt gravide tar dere kontakt med legen?

Tror jeg var hos legen første gang i uke 9 i forrige svangerskap, men hva er vanlig egentlig? Jeg husker ikke helt.
Nå er det annerledes for meg fordi jeg ble gravid etter ivf og derfor har kontakt direkte med sykehuset. Men da jeg snakket med dem i uke 4 sa de at jeg kunne vente med å kontakte fastlege til etter ul i uke 8.

Da er du heldig :) Ikke mange som får ekstra UL uten å måtte gjøre det privat.
Jeg vet :-) Sist var jeg delvis sykemeldt i to korte perioder og hver gang jeg var innom tok han ul for å se om barnet hadde det fint. Han sjekker nok ikke for avvik og defekter og sånn, men mer generelt hjerteslag og sånn. Jo han målte forresten størrelsen på fosteret og satte en ny termin første gangen. :) Så tre ganger fikk jeg hilse på mini hos fastlegen. :)

Første ordentlige svangerskapskontroll tar jeg i uke 12 hos legen. Regner med jeg bestiller time hos jordmor til etter ordinær ultralyd.

Har vært hos gynekolog også, siden jeg gikk hos han før jeg ble gravid, og går nå fram til uke 12 på crinone. Men det er utenom, kun rask ul for å sjekke at alt er bra, ingen blodprøve/blodtrykk eller lignende.

Jeg skal til legen i morgen (4+3) men det er fordi det automatisk er et risikosvangerskap og jeg får veldig tett oppfølging.

Nå skal jeg på privat tidlig UL på fredag for å få estimert hvor langt jeg er på vei. Ca 6-7 uker i følge mens, men usikker på dette da Clearblue testen sa 2-3 for ei uke siden, så vi får se. Men hvis alt er som det skal så tar jeg kontakt for første legetime i uke 9-10, for å ta blodprøver (Rh ÷) og få henvisning til ordinær UL.

Under normale svangerskap er det vanlig å dra til legen mellom uke 9-12. Det blir stadig vanligere å gjøre det nærmest mulig uke 12.

For min del kommer jeg til å gå til gynekolog i uke 7/8 og fastlegen tar jeg deretter hvis alt er som det skal være. Føler ingen hast til hverken det ene eller det andre.. :p Jeg får tett oppfølging, hvis jeg vil, pga tidligere hendelser.

Jeg ringte jordmor med det samme jeg testet positivt. Hun syntes jeg skulle komme inn ganske raskt ettersom det er første gang jeg er gravid. Hun hadde første ledige time tre uker senere, så vi var på den timen på fredag (7+6). Det var mer en samtale enn en kontroll, men jeg synes det var veldig fint å gå tidlig for å få opprettet kontakt med jordmor.

Tror jeg ble satt opp rundt uke 11 til første ordinære kontroll.

Back
Topp