Når tar dere kontakt med lege for 1 kontroll?

Man må kanskje betale for prøvene som tas på kontroll?

Det hender at det tas betalt for materiell men det virker som det er ulik praksis fra sted til sted. Jeg betalte rundt 100,- for glukosebelastningen, ellers har jeg ikke betalt noe hele svangerskapet (39+6 nå).

Jeg var først hos legen 7+0 da fikk jeg ultralyd for å bekrefte at det var liv. Var tilbake i dag 9+0 på første svangerskaps kontroll hvor jeg tok urinprøve, blodprøver og fylte ut helsekort for gravide samt jeg fikk med en lapp om hvordan ukes opplegget er for min kommune. Det ble også sendt henvisning om time til oul. Jeg skal ha første besøk hos jordmor mellom uke 14-16.

Ba om time og varslet hvor langt jeg er på vei. Fikk time første uka i januar, som er uke13 til meg. Hadde vel fått en uke tidligere om det ikke var mellomjul da [emoji4]

Jeg var hos legen forrige torsdag for noe annet, da satte han meg opp til første kontroll 10.01. Da er jeg 12 uker... Da blir det blodprøver og glukosebelastning :wideyed:
(Skal til han også uka før jul, men det var for det andre igjen...)

Jeg ringte tidlig til legen, men egentlig bare for å ha gjort det. Fikk da beskjed om de ikke ville ha meg inn før i uke 12, ettersom at det er da de kan ta blodprøvene. :)

Jeg får ikke komme inn før uke 12 så gidder ikke ringe før på nyåret tro jeg. Bikker 12 fullgått nyttårshelgen.

Jeg har bestilt time hos jordmor, og fått 2.januar - da er jeg 12 uker. Med første gikk jeg til legen i uke 12 :-)

Fikk beskjed av legen når jeg tok ut spiral at det ikke var vits i å komme før uke12. Hadde endel komplikasjoner sist og skulle gjerne snakket om de, men han mente at de magiske 12 måtte være overstått før det var vits å komme innom. Sendte epost til jordmor i kommunen angående spørsmål om graviditet og amming, og plutselig hadde jeg fått time til jordmor i uke 7. (litt usikker på om de ville ha meg inn så tidlig da jeg bare nevnte positiv test og ingen spurte om termindato).

Føles godt å vite at jeg snart skal til jordmor da

Sniker fra juni. Jeg fikk time til første kontroll når jeg er 16+4 iflg menstermin (tror jeg egentlig er 15+2 da men..).
Det var ikke kapasitet til å ta meg inn før :(

I kommunen her jeg bor oppfordres man til å kontakte familieenheten i kommunen så fort man vet man er gravid, så settes det opp time til jordmor en gang mellom uke 8-12. Sist hadde jeg første time i uke 12, denne gangen ville de gjerne ha meg inn både i uke 8 og 12. :) Første time er på fredag allerede! (7+3 etter egen beregning, 8+1 etter menstermin).

Merkelig at jeg har fått time til legen allerede i morgen da, jeg trodde jeg skulle ta blodprøve, levere urinprøve og alt sånt da. Men blir vel alt annet enn blodprøve tipper jeg. Blir kun hos lege de timene jeg må ha der og så blir det hos jordmor alle de andre. :)
Jeg målte blodprosent og blodtrykk i tillegg til urinprøve i uke 5.

Jeg målte blodprosent og blodtrykk i tillegg til urinprøve i uke 5.

Det ble blodprøve, uringprøve, klamydiatest (bompullspinnegreier), urinprøve og blodtrykk :) . Men fikk ikke helsekort for gravide, får dette når jeg bestiller ny time i uke 12.

Tenker jeg bestiller neste år når jeg er passert 12 uker, er bare 6+1 idag

Jeg ringte til legen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Vet ikke så mye om alt dette, så tenkte det var greit å høre.
Fikk time til første kontroll når jeg er 9+5.

Sniker fra juni. Jeg fikk time til første kontroll når jeg er 16+4 iflg menstermin (tror jeg egentlig er 15+2 da men..).
Det var ikke kapasitet til å ta meg inn før :(

Det var jo kjempe sent, håper han/hun sender henvisning til oul før det. Kunne du ikke gått til jordmor i stedet?

Jeg bestilte time til jeg er 12 uker (21. des), tenkte det var greit sånn at jeg kunne ta blodprøver samtidig:)

Jeg var hos legen i dag (tror jeg er ca 6 uker). Legetimen var mest pga at jeg ønsket henvisning til TUL siden jeg har hatt en del ma/sa tidligere og at jeg ikke vet hvor langt jeg er på vei. Utover det ble det ikke gjort annet enn hcg-test og litt skriving i journalen. Han ønsket å se meg igjen i uke 12 :)

Back
Topp