Når syns dere det er greit å gi barna mobil?

Egen mobiltelefon får de ikke før de har bikket 10 år i alle fall. Men vi har kjøpt en helt enkel telefon som vi har liggende hjemme som kan brukes dersom 2. klassingen vår har behov for å nå oss de få gangene han er hjemme alene. Dette er en mobil som skal ligge på sin vante plass hjemme og som kun har telefonnumrene til oss foreldre, besteforeldrene og relevante tanter og onkler på telefonlista. Den vil med andre ord fungere som en hustelefon.

Dette tenker jeg også. Synes det er alt for tidlig å gi mobiltelefon ved skolealder, så vil nok bruke løsningen her.

Ny post.
♡♥mor til to♥♡

Oi! Må si jeg er overrasket over at så mange kjøper 6-åringer mobiltelefon! Hvorfor så tidlig?
Fordi hun har lang skolevei og synes det er trygt å vite at hun kan ringe oss når som helst.:)

Vi har en mobil liggende hjemme som "hustelefon". Denne vet eldste (2.klasse) hvordan han ringer med, men den er ikke hans!! Vi har ikke sagt et nøyaktig tidspunkt for når han skal få tlf, men i utgangspunktet tenker vi 10år. Når det er sagt, hadde minst halve klassen hans mobil i fjor... Vi får se hvor lenge det fungerer uten.

Når de har behov for å kunne ringe foreldrene. Feks når de begynner å være alene hjemme mer enn en liten stund.
Sign. Vår er 7,5 år nå. Hu går enda på sfo. Så ser ikke behovet enda. Når sfo tiden er over og hu går hjem alene derimot.

Do'h ! Fra mobilen vel ;)

Jeg skal ha hjemmetelefon de kan bruke hvis de skal være alene hjemme. Og til dere som sier at dere har 6-7 åringene hjemme alene: Dere burde ta i bruk SFO i stedet for mobiler.

Mine skal ikke få mobiler før de er minst 12 år. :)

Jeg skal ha hjemmetelefon de kan bruke hvis de skal være alene hjemme. Og til dere som sier at dere har 6-7 åringene hjemme alene: Dere burde ta i bruk SFO i stedet for mobiler.

Hvorfor i alle dager skal man ta i bruk SFO når man ikke har behov? Min 2.klassing klarer fint å være hjemme alene den mengden han er. Ikke at han har mobil av den grunn, men hallo...

Hvorfor i alle dager skal man ta i bruk SFO når man ikke har behov? Min 2.klassing klarer fint å være hjemme alene den mengden han er. Ikke at han har mobil av den grunn, men hallo...

Hallo, ja. :)
Har man ikke behov for SFO, har man ikke bruk for mobil heller synes jeg. :)

Her har me snakka om å få ein telefon som så mange andre her som bare skal ligge hjemme. Vi har ikke hustelefon, og kommer heller ikke til å kjøpe oss det. I og med at jeg skal gå hjemme dette skoleåret har jeg ikke noe behov for SFO, men idag ble han hjemme alene i ca 1/2 time da jeg skulle til fysio.. Min 6 åring klare å vær hjemme 1/2 time, jeg var da det selv når jeg var like gammel...

Jeg har 2 mobiler og den ene blir liggende hjemme når hun er alene hjemme. Hun er bare 6.5 så hun får ikke egen mobil ennå siden jeg har 2. Men hun disponerer den ekstra mobilen ganske fritt slik at hun kan ringe besteforeldre og faren om hun har lyst.

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using BV Forum mobile app

Hallo, ja. :)
Har man ikke behov for SFO, har man ikke bruk for mobil heller synes jeg. :)
Men kjære vene da, mange andreklassinger er hjemme i 30-60 min, alt ettersom, en dag i uka eller lignende, mener du at foreldrene skal betale en SFO plass da som sjelden blir brukt? Hvis andreklassingen er moden nok for å være hjemme alene en kort stund innimellom med mobil for å kunne ha kontakt med foreldrene så er da det helt ålreit! :)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Min 6åring skal ikke få før han begynner å bli hjemme alene.. Noe han ikke kommer til å være før han hvertfall begynner i 4.klasse! Mulig etter det og!

7 åringen fikk en gammel tlf nå i sommer. Nå er han så stor at han begynner å fly til kompiser litt lenger unna enn naboen, og da er det greit at han har en tlf vi Kan ringe han Om det skulle være noe osv. Han har den ikke med på skolen da.

Men kjære vene da, mange andreklassinger er hjemme i 30-60 min, alt ettersom, en dag i uka eller lignende, mener du at foreldrene skal betale en SFO plass da som sjelden blir brukt? Hvis andreklassingen er moden nok for å være hjemme alene en kort stund innimellom med mobil for å kunne ha kontakt med foreldrene så er da det helt ålreit! :)

De klarer seg fint uten mobil i 30-60 minutter. Kjære vene. Nei, ta i bruk hjemmetelefon/felletelefon i stedet.
Kjøpe en helt egen telefon fordi de er alene 30-60 dagen? DET er feil, det. :)

De klarer seg fint uten mobil i 30-60 minutter. Kjære vene. Nei, ta i bruk hjemmetelefon/felletelefon i stedet.
Det er ikke alle som har hustelefon i 2013 vet du;) Og den mobilen man da kjøper blir som jeg nevnte tidligere IKKE barnets til å ha hele tide, kun til bruk i enkelte situasjoner. Og jo, når barnet er alene hjemme så ER det nødvendig å kunne ha kontakt, for mange barn er det en trygghet og. Fortell meg hvorfor det er så feil?? Så alle mødrene her som har en mobil barna kan bruke når de er alene hjemme eller ute er helt på jordet de da eller, etter din mening?

Snuppa fikk da hun gikk i første klasse, fordi hun tok taxi hjem, og den var ikke helt pålitelig. Har kun tre nummer på mobilen sin, til meg, pappaen og mormor. Bruker den lite.

Her fikk han simpel telefon da han var 7 år og startet med å være litt alene etter skoletid. Dette med kun mitt tlf nr og gubbens. Han måtte ta den med om han gikk til noen på div tidspunkt. Ellers var ikke telefonen egnet til annet enn å ringe med.

Han er nå 10 år, men telefonen er litt oppgradert, men ellers kunn til å kunne ringe med om det skulle være noe, og vi ringer han når han er hjemme alene.

Kanskje det blir feil for deg og dine? Men ikke nødvendigvis for ALLE andre?

Jeg fikk ikke med en manual med q&a's da jg fikk nr1. Spes siden han er førstemann, har det vært lett for mg å kommet med 'det der skal jg aaaaldri gjøre/kjøpe/si' osv.. Mn så plutselig så lærer og erfarer en litt på veien, og så må en svelge noen kameler. Jeg tenker at å se an barnet, vaner og rutiner, er gunstig for å kunne si yey ot ney til mob til en fex 6åring :)

Storebror mars 2007
Lillebror ventes sept 2013

Enig i deg med det meste unntatt alderen, mine fikk mobil til 10 årsdagen.....
Og ikke fikk de være alene så lenge når de var 7 år heller....

Ikke den første på trinnet, men heller ikke helt sist! Jeg tror det må sees an ift hvor de bor og hvor tidlig de andre barna får osv :)

Back
Topp