Når slutte med mme?

Tulla84

Gift med forumet
Junibarna 2015
Novemberbarna 19
Jenta vår får fremdeles 1 flaske morgen og flaske før leggetid. Hvordan er det hos dere og når tenker dere å kutte ut ??

Man kan vel i grunn gå over til vanlig ku melk nå når de er blitt 1 år?
 
Vi gir fortsatt 2-3 flasker. Han er ikke så veldig god på å drikke vann, så jeg vil ha i ham nok væske. Tenker du å gå over til kald melk i drikkekopp da? Jeg tenker nok vi må kutte ned litt til han begynner i bhg.
 
Vi gir alt fra 2-4 flasker på et døgn, blir litt mer de dagene hun ikke vil ha mat (som feks tannfrembrudd osv) :) hun er fortsatt glad i mme... Blir sint om jeg prøver å gi vanlig melk.. Må vel bare prøve litt mer.
Så jeg følger denne!!
 
Nettopp tilbake fra 12 mnd kontroll... Vi gir 3-4 flasker enda, men han er så dårlig på å spise mat. Så hs sa til meg at vi måtte bare fortsette å gi, å i og med at det var så mye var det greit å gi mme. Men kunne gradvis prøve å trappe ned på det, så kanskje han begynte å spise mer. Så stresser ikke med å slutte :p
 
Har trappet litt ned ved å blande med vanlig melk. Hun fikk oppvarmet kumelk istad og koset seg med det. Er det greit tro? Å slutte med nan og bare gi varm kumelk?
Hun er veldig glad i melk men er blitt ei kraftig jente. Det er vel mindre næring/ kalorier i vanlig melk enn nan?
 
Her får han en flaske med mme før leggetid for kosen sin del :)
Spiser bra ellers så trenger den nok ikke i utgangspunktet :)

Drikker også vanlig melk både kald og oppvarmet, men ble litt dårlig i magen når Han fikk mye på en gang. så er begynt å gi litt til måltid for å venne magen til det :)

Leste en plass på Internett at de ikke burde drikke mer enn 5 dl melk for dagen :) skal prøve å lete det frem igjen ;) Edit: der var det :)

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/kosthold-barn-og-unge/nar-skal-barn-begynne-a-drikke-melk/

(helsesøster sa på 10 mnd kontrollen at de ikke burde ha mer enn 5 dl mme for dagen)
 
Vi har begynt med helmelk istedet for mme nå. 150-180ml morgen og 150-180ml kveld. Kald:) Han elsker det
 
Har også lurt litt på dette, så følger denne tråden :)... Her gir vi mme morgen og kveld enda, og kumelk (kald) i kopp til brødmåltidet kl 11..
 
Har trappet litt ned ved å blande med vanlig melk. Hun fikk oppvarmet kumelk istad og koset seg med det. Er det greit tro? Å slutte med nan og bare gi varm kumelk?
Hun er veldig glad i melk men er blitt ei kraftig jente. Det er vel mindre næring/ kalorier i vanlig melk enn nan?
Helsesøster her anbefalte å gå over fra mme til skummetmelk, for den var ikke så mettende. Viktig at ikke melken gjør de så mette at det går ut over apetitten. Jeg gir fortsatt mme om natten, da han ikke vil ha kald skummetmelk, og å varme den i vannbad på natten tar for lang tid. Da vekker han hele huset først :p Burde nok hatt mikro, men gidder ikke kjøpe nå, håper vi snart klarer å slutte med nattmaten
 
Men er det noe galt i det? Helsesøster vår sa at det var helt greit. Sånn utenom at det er litt styr for oss voksne
 
Helsesøster her anbefalte å gå over fra mme til skummetmelk, for den var ikke så mettende. Viktig at ikke melken gjør de så mette at det går ut over apetitten. Jeg gir fortsatt mme om natten, da han ikke vil ha kald skummetmelk, og å varme den i vannbad på natten tar for lang tid. Da vekker han hele huset først :p Burde nok hatt mikro, men gidder ikke kjøpe nå, håper vi snart klarer å slutte med nattmaten

Her har det ingenting å si; han spiser like mye/lite selv om han får feitere melk. Helmelk er mer ernæringsmessig gunstig enn skummet melk..:) Hva med å gi flaske etter måltidet, evt så kan man jo bare kutte ned mengden melk på flaske. Vi gir også melk fra glass/kopp ved siden av frokost eller kveldsmat. Jeg er påpasselig med at han får i seg nok av andre næringsstoffer også, selvfølgelig.
 
Vi begynte med kumelk noen dager før ettårsdagen hans. Han liker det mye bedre enn mme, og drikker mer melk nå enn det han gjorde før :) helst kald melk :)
 
Vi har begynt med helmelk istedet for mme nå. 150-180ml morgen og 150-180ml kveld. Kald:) Han elsker det

Samme her. Begynte når han ble 13 mnd for vi ville bruke opp det vi hadde av mme. Han får også litt melk til lunsj.
Han drikker ikke like mye, men trur han bare trenger å venne seg til å drikke kald melk.
 
Vi bruker bare MME i grøten, for å få brukt det opp. Og så får han lettmelk til minst ett måltid om dagen. :) Flaske er det lenge siden vi sluttet med, siden han ikke skulle få mer nattmat. :)
 
Helsesøster sa at vi kunne bytte mme med vanlig melk på 1-års kontrollen. Så vi gjorde det. Han får melk i tutekoppen til brødmat morgen og kveld sånn cirka.
Ang nok væske; i sommer da det var veldig varmt, ga vi han både kald eplejuice og appelsinjuice i tutekoppen da vi så at han drakk MYE mer... Fikk selvsagt også vann, men skjønner godt at det smaker med variasjoner! Det synes jeg og.
 
Back
Topp