Når slutta barnet med bleie?

Di to eldste gutta mine hadde akkuratt fylt 3 år da di sluttet med bleie dag og natt . Gikk en helg h hvor di da var tørre dag og natt uten noen uhell. Brukte ca 6 mnd med gradvis tilvenning av å gå uten bleie på dag, gå på toalettet for å tisse og bæsje og å sove uten bleie ( hadde selfølgelig litt småulykker, særlig på natt ), men di trengte den tiden :) Her var det ikke noe `press ` på å slutte med bleie fra vår side, di ble oppmuntret men var hovedsakelig di som `bestemte ` når . Vi har tenkt å gjøre samme greien med minstemann, men det blir en god stund til da han bare er 1 år :D
 
20 mnd på dag. Er 2år 3 mnd nå og bruker nok nattbleie en stund til. Vi lot henne bare løpe naken en stund, men hun var interessert da. Det er ofte lettere for de å merke at de må når de er nakne og når det går bra så er det lurt å bruke bare bukse en stund, uten truse fordi det minner for mye om bleie.
 
Han slutta da han var 2,5 år. Bruker fortsatt bleie på natta (3,5 år). Vi øvde i helgene fra han var 2 år, gikk uten bleie hjemme og potta stod fremme. Vi startet med det fordi han begynte å gjemme seg når han skulle gjøre noe i bleia og virket «plaget» av det. Ble bedre da han sluttet med bleie :) han var den første på hans avdeling i bhg, så tror vi var litt tidlig ute..
 
Eldstemann ble 4 nå i desember, og han har ingen planer om å slutte :/ Skal anskaffe bleieslutt truser og se om det vil ha noe effekt. Han har tisset på do og potte innimellom i over 1 år, likeså gått med truser noen dager, men han ville ikke bæsje når han gikk med truse. Er livredd obstipasjon, så prøver ikke å stresse med det, men hadde vært fint å slippe 3 bleiebarn når lillebror/-søster kommer :) Barnehagen skal samarbeide med å prøve å få han bleiefri på nyåret.
 
2 år og 7 mnd, han kom og sa selb at han var ferdig med bleier, sluttet både dag og natt .
Jeg har en grense på 3 år, etter set hadde jrg nok presset på litt for å slutte
 
2 år og 7 mnd, han kom og sa selb at han var ferdig med bleier, sluttet både dag og natt .
Jeg har en grense på 3 år, etter set hadde jrg nok presset på litt for å slutte
Hvordan presset på litt? Frøkna vår blir 3år i april, og sliter med magen. Jeg er så redd for at hun skal få ordentlig forstoppelse hvis hun blir presset til å skulle prøve å bæsje på do, men ikke vil gjøre det (hun bæsjer så og si kun i bleie foreløpig):sorry:
 
2 år og 7 mnd, han kom og sa selb at han var ferdig med bleier, sluttet både dag og natt .
Jeg har en grense på 3 år, etter set hadde jrg nok presset på litt for å slutte

Hvordan presse uten at potte/do blir noe negativt?
Har prøvd alle mulige triks, men storebror vil ikke. Føler at jeg ikke kan holde fast en hylende unge.
 
Hvordan presse uten at potte/do blir noe negativt?
Har prøvd alle mulige triks, men storebror vil ikke. Føler at jeg ikke kan holde fast en hylende unge.
Hadde nok prøvd med bestikkelser , vet noen som ga en non stop hver gang ungen gikk på do
Kjøpt en doring ed motiv som barnet likte
 
Prøvde å begynne litt når hun var 2år, men hun var ikke interessert. Hun bestemte seg for at hun ikke ville ha bleie mer når hun var 3år, 4-5 uhell de først ukene men det gikk helt supert! :) De må bestemme det selv, hjelper ikke å presse dem.
 
Mi slutta med bleie på dagen når hun var 2 år (da var hun klar), så tok jeg bleien på natten da hun var 3 år. Kunne ha tatt den tidligere :p
 
Datteren min sluttet da hun var 2,5 år og gikk veldig fint, brukte bleie på natten til ca.3 år. Nå har vi en gutt på 2 år som viser lite interesse for potta. Planlegger å slutte når han er 2,5 år om sommeren, da er det mye lettere.
 
4 år og litt over 2 år. De stoppet likt forrige sommer. Da hadde begge vært bleiefri i ett år på natten allerede.
 
Minstemann fylte nettopp 3 år, han går på potte/do når han ikke har bleie på, med truse på så er han uheldig - tror han glemmer at det er truse og ikke bleie..
Presser han ikke til noe, men oppmuntrer han og skryter når han har tisset eller bæsjet, men ikke overdrevent skryting,d takler han dårlig!:)
Vi begynte når han var mellom 2-2,5 og plutselig løsnet det når han kjente selv at han tisset i bleia:)
 
Eldste sluttet egentlig rett før hun var 2 (både dag og natt) men fikk en «reaksjon» pga ny baby og begynte med bleie igjen i noen mnd. Helt slutta 2 år og 4-5 mnd

Mellomste brukte 1-2 uker, ville det selv. 2 år og 8-9 mnd

Vært konsekvent når vi først slutta, heldigvis fulgte bhg opp og lot dem gå uten bleie også ute i bhg. Da slapp de å glemme seg fordi de ble vant med at bleien var borte
 
Back
Topp