Når skal dere på første svangerskapskontroll?

Jeg skal ikke til lege før uke 12. Føler det er veldig lenge til, men tanke på at det er første gang jeg er gravid og har en del spm rundt det... Får vell bare smøre seg med tålmodighet :)
 
Jeg skal også sent til første kontroll.... Fikk beskjed om at jeg ikke fikk ha kontroll før tidligst uke 12 og satt meg opp 2.mai som blir i uke 13. Var visst noen prøver de ikke kunne ta før man hadde rundet 12 uker. Noen flere som har fått den beskjeden?
 
Jeg skal også sent til første kontroll.... Fikk beskjed om at jeg ikke fikk ha kontroll før tidligst uke 12 og satt meg opp 2.mai som blir i uke 13. Var visst noen prøver de ikke kunne ta før man hadde rundet 12 uker. Noen flere som har fått den beskjeden?


Jepp, uke 12 til uke 16 fikk jeg beskjed om når jeg ringte legen. Jeg syns det var veldig lenge til men fikk time den dagen jeg er 12+0 etter litt diskusjon.
 
Ja, jeg synes også det er lenge til... Kunne egentlig nesten heller tenkt meg å gå to ganger og tatt de testene som måtte vente senere :)
 
Ja, jeg synes også det er lenge til... Kunne egentlig nesten heller tenkt meg å gå to ganger og tatt de testene som måtte vente senere :)


Legen min er litt teit så tror bare jeg venter. Ser ikke frem til å gå til henne, føler jeg bare plager om jeg kommer, aldri følte meg Velkommen og hørt. Håper å få en grei jordmor heller.
 
Legen min er litt teit så tror bare jeg venter. Ser ikke frem til å gå til henne, føler jeg bare plager om jeg kommer, aldri følte meg Velkommen og hørt. Håper å få en grei jordmor heller.

Huff, det hørtes ikke noe greit ut... Jeg har heldigvis en fantastisk lege som er rolig og har tid uansett hvor travelt det er. Men jeg skal dessverre flytte i løpet av svangerskapet så må vel snart begynne å se meg om etter ny lege. Håper jeg finner en som passer meg :) Har hatt problemer med fastleger før og har funnet ut at det er like greit å bytte hvis man føler at en ikke blir hørt.
 
Jeg var hos legen min pga influensa en uke siden, og hun sa at jeg måtte sette opp tremndr kontroll, også har hun satt opp tidl ultralyd til meg, for det er jo greit å ha. Veldig glad jeg har den legen jeg har :)
 
Jeg har ikke bestilt første time ennå men burde jo snart gjøre det :-D
 
Jeg skal også sent til første kontroll.... Fikk beskjed om at jeg ikke fikk ha kontroll før tidligst uke 12 og satt meg opp 2.mai som blir i uke 13. Var visst noen prøver de ikke kunne ta før man hadde rundet 12 uker. Noen flere som har fått den beskjeden?
Jeg fikk beskjed om det samme; kom i uke 12 eller 13.
 
Var hos jordmor i dag siden lege ba meg om å gjøre det nå pga. svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap. Fikk tilvising til tidlig ultralyd, håper det blir ganske snart :D Neste kontroll blir i slutten av april, tar blodprøver da.
 
Jeg har ikke vært gravid før og er svært lite "inne i det". Legetime, svangerskapskontroll, ul, tidlig ul, ehm. Hva er det normalt å gjøre først, og er det meninga at man skal bestille her og der selv? Skal jeg forholde meg både til legekontor og helsestasjon og gud vet hva?

Egentlig tenker jeg at jeg burde bestille meg en legetime snart i alle fall, for jeg tror at jeg regnes som "risikosvangerskap" iom at jeg kommer til å fylle 38 før baby kommer.

Har også litt lite ide om hvor langt på vei jeg er, egentlig. Tok ut en p-stav i midten av feb og fikk aldri mensen igjen. Tok en test uken før påske, og joda, tydelig to streker. Neste test noen dager etterpå ga samme resultat.

Hva bør jeg gjøre først og sist?
 
Jeg har ikke vært gravid før og er svært lite "inne i det". Legetime, svangerskapskontroll, ul, tidlig ul, ehm. Hva er det normalt å gjøre først, og er det meninga at man skal bestille her og der selv? Skal jeg forholde meg både til legekontor og helsestasjon og gud vet hva?

Egentlig tenker jeg at jeg burde bestille meg en legetime snart i alle fall, for jeg tror at jeg regnes som "risikosvangerskap" iom at jeg kommer til å fylle 38 før baby kommer.

Har også litt lite ide om hvor langt på vei jeg er, egentlig. Tok ut en p-stav i midten av feb og fikk aldri mensen igjen. Tok en test uken før påske, og joda, tydelig to streker. Neste test noen dager etterpå ga samme resultat.

Hva bør jeg gjøre først og sist?

jeg tror jeg ville oppsøkt lege først og forklart situasjonen, så vil nok legen bestille tul til deg for å finne ut hvor langt du er på vei. regner jeg med?
Gratulere forresten :)
 
Jeg skal på første kontroll 13.05, da er jeg 11+5. tul skal jeg på 26.04, da er jeg 9+2. gleeeder meg :D
 
Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig før i uke 12, for det var da de kunne ta alle de nødvendige blodprøvene. Skal til hormonprøvetaking og tildlig ul på kk i 10 og 12 pga kromosomfeil i forrige svangerskap.
 
Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig før i uke 12, for det var da de kunne ta alle de nødvendige blodprøvene. Skal til hormonprøvetaking og tildlig ul på kk i 10 og 12 pga kromosomfeil i forrige svangerskap.

Veldig rart at man får så mange forskjellige svar fra leger rundt om. Jeg har alltid vært på min første svangerskapskontroll rundt uke 8 og de viktige blodprøvene er blitt tatt da.
 
Fikk beskjed om at blodtyping først kunne taes da. Resten er grei tidligere. Men det virker som det er mye ymse der ute ☺
 
Fikk beskjed om at blodtyping først kunne taes da. Resten er grei tidligere. Men det virker som det er mye ymse der ute ☺

Mener jeg leste noe her inne om at dette hadde blitt ny prosedyre i 2015? Jeg tok alle blodprøver i uke 6 da jeg ble gravid med frøkna i 2014.
Skal til JM neste uke, så får se hva som blir gjort da

Eneste jeg finner på google er at det er vanlig med første kontroll mellom uke 8 og 12 da, og at blodprøver blir tatt da
 
Last edited:
Back
Topp