Når rundet babyen 10kg?

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
som overskriften sier, når ble din baby 10kg?
Snuppa veier 5kg nå som hun er 7uker gammel.
Bilstolen hun har nå går opp til 10 kg, når ca må vi forvente å kjøpe ny?
Det er sikkert store forskjeller på hvor fort barna når denne vekten, så når ca ble deres barn 10 kg? :)

Eldste var ca 1.5 år. Og minste var rundt 1 år (+)

Mi ble 2 i juni, og hadde akkurat bikket 10kg på kontroll ved 2 år og 3 måneder.

3400g ved fødsel, så ikke akkurat liten.

For oss var det ikke vekta men lengden som gjorde utslaget for når vi måtte bytte fra babystol til småbarnstol. Babystolen vår går opp til 13 kg og 75 cm, storesøster var 74 cm på nimånederskontrollen, så da byttet vi til småbarnstol. Hun veide 10,1 kg på 15-månederskontrollen, så hadde det bare vært et spørsmål om vekt kunne vi ha drøyd det en stund til.

Det er sikkert store forskjeller på hvor fort barna når denne vekten, så når ca ble deres barn 10 kg? :)

Det er ingen vits i å vente til bilstolen er utvokst. Når barnet kan sitte med støtte bør du bytte.
De første kiloene går fort, men så flater det ut litt. Min sønn på 2,5 år veier 13 kg.

Det viktigste er at du kjøper et bakovervendt sete, og gjerne et som varer helt til hun skal snus fremover i beltestol.
Så rundt 6-7 mnd, når de fleste kan sitte med støtte kan du nok bytte.

For oss var det ikke vekta men lengden som gjorde utslaget for når vi måtte bytte fra babystol til småbarnstol. Babystolen vår går opp til 13 kg og 75 cm, storesøster var 74 cm på nimånederskontrollen, så da byttet vi til småbarnstol. Hun veide 10,1 kg på 15-månederskontrollen, så hadde det bare vært et spørsmål om vekt kunne vi ha drøyd det en stund til.

Ja, da kan jeg tenke meg at hun blir for lang for den før hun blir for tung for den er ikke veldig stor den stolen :)

Det er ingen vits i å vente til bilstolen er utvokst. Når barnet kan sitte med støtte bør du bytte.
De første kiloene går fort, men så flater det ut litt. Min sønn på 2,5 år veier 13 kg.

Det viktigste er at du kjøper et bakovervendt sete, og gjerne et som varer helt til hun skal snus fremover i beltestol.
Så rundt 6-7 mnd, når de fleste kan sitte med støtte kan du nok bytte.

Takk for svar, jeg visste ikke at man burde bytte når de kunne sitte ordentlig :)
Vi skal ha navnefest i november når snuppa er nesten 3 mnd og lurte på å ønske oss penger til meste bilsete, men gadd ikke det om det var kjempelenge til hun skulle ha nytt.
Men da kan vi jo kanskje sette det på ønskelista:)

Takk for svar, jeg visste ikke at man burde bytte når de kunne sitte ordentlig :)
Vi skal ha navnefest i november når snuppa er nesten 3 mnd og lurte på å ønske oss penger til meste bilsete, men gadd ikke det om det var kjempelenge til hun skulle ha nytt.
Men da kan vi jo kanskje sette det på ønskelista:)[/QUOTE]

Bare hyggelig. :) Det er tryggere med sete nr 2, men hvis dere reiser mye ville jeg spart på babystolen, den er lettere å ha med på flyet osv, så lenge hun passer i den.

Sett det på ønskelista. Stol nr. 2 har 8-10 års varighet, så det gjør ingenting om hun må vente noen mnd med å bruke det. ;)

Begge mine var under 1 år når de bikka 10 kg. De lå på seg mest det første året begge to. Eldste veide vel 12 og yngste 11 kg på 1 års kontrollen. De er veldig lange begge to også.

Ca 1 år var hun da

Her var hu 18mnd men vi bytta når hu var 6mnd. Ser noen skriver at dere bør kjøpe et som varer ut bakoverperioden etter babysetet. der er jeg sterkt uenig, kjøp et sete som ungen sitter godt i og som passer bilen, så kan dere heller tenke på nytt bakovervendt sete når det er utvokst. Her har vi hatt babystol og hu sitter nå (snart 2) i isofixstol som går til 18kg/105cm når den er utvokst blir det nok nytt bakovervendt, men syns ikke setene som går til 25kg ser gode ut for små babyer desverre så anbefaler å ha et i mellom[emoji5] en annen ring er at en liten baby ofte må ha stor helling på stolen, da tar beltestolene enorm plass i forhold til en isofix stol[emoji20]

Last edited by a moderator:
Her var hu 18mnd men vi bytta når hu var 6mnd. Ser noen skriver at dere bør kjøpe et som varer ut bakoverperioden etter babysetet. der er jeg sterkt uenig, kjøp et sete som ungen sitter godt i og som passer bilen, så kan dere heller tenke på nytt bakovervendt sete når det er utvokst. Her har vi hatt babystol og hu sitter nå (snart 2) i isofixstol som går til 18kg/105cm når den er utvokst blir det nok nytt bakovervendt, men syns ikke setene som går til 25kg ser gode ut for små babyer desverre så anbefaler å ha et i mellom[emoji5] en annen ring er at en liten baby ofte må ha stor helling på stolen, da tar beltestolene enorm plass i forhold til en isofix stol[emoji20]
Med tanke på siste avsnitt:

Ja de må ofte ha mer helling.
Men så er det også sånn at det er lettere å få rett helling på en beltefestet stol kontra en isofix-stol. Så det er ikke alltid like lett det der. Så da må man prøve i bilen.

Men helt enig med deg i at man bør ha en mellomstor stol til de minste [emoji4]

Eldste var over 10kg på 8 måneders kontroll, minste på 9 måneders. Sete bytta vi vel når de var rundt 10 måneder. men vårt gikk til 13kg. Det var da lengden som gjorde at vi byttet.

Med tanke på siste avsnitt:

Ja de må ofte ha mer helling.
Men så er det også sånn at det er lettere å få rett helling på en beltefestet stol kontra en isofix-stol. Så det er ikke alltid like lett det der. Så da må man prøve i bilen.

Men helt enig med deg i at man bør ha en mellomstor stol til de minste [emoji4]

Derfor jeg skrev en stol som passer bil og unge[emoji106] vi dro å teste i butikk både med bil ig unge[emoji23]‍

Back
Topp