Når rundet babyen 10kg?

Skeptisk til den metoden. Men det får være din sak, skal ikke blande meg i det.
Samme måte bare en annen måte. I enkelte biler så må de jo lirke disse setene inn. Men kan si at det setet sitter bedre og er tryggere nå enn før. Syntes det virket så vinglete før og nå sitter det faktisk fast. Utseende messig i forhold til hvor ting skal være osv så er det akkurat som det kan være. Bare jeg som fant en måte så jeg fikk festet det ordentlig og riktig. Greide nemlig ikke det før og mannen måtte feste setet. Jeg er nok alt for nøye i forhold til mange om hvordan det sitter i bilen. Setet SKAL være 100% rett og hellingen SKAL være 100% rett. Vate fant en metide hvir jeg fikk det til. Jeg har vært i 3 bilulykker i mitt liv og derfor kanskje litt overhysterisk innimellom. Får panikk hvis noen andre setter dem inn
 
Samme måte bare en annen måte. I enkelte biler så må de jo lirke disse setene inn. Men kan si at det setet sitter bedre og er tryggere nå enn før. Syntes det virket så vinglete før og nå sitter det faktisk fast. Utseende messig i forhold til hvor ting skal være osv så er det akkurat som det kan være. Bare jeg som fant en måte så jeg fikk festet det ordentlig og riktig. Greide nemlig ikke det før og mannen måtte feste setet. Jeg er nok alt for nøye i forhold til mange om hvordan det sitter i bilen. Setet SKAL være 100% rett og hellingen SKAL være 100% rett. Vate fant en metide hvir jeg fikk det til. Jeg har vært i 3 bilulykker i mitt liv og derfor kanskje litt overhysterisk innimellom. Får panikk hvis noen andre setter dem inn

Men det er ifølge produsenten en annen måte som skal brukes for å feste det så syns det henger lite sammen at du mener su er hysterisk pirkete på områder og skal ha alt 100% men alikevel finner din egen måte å feste et sete på[emoji848]
 
Men det er ifølge produsenten en annen måte som skal brukes for å feste det så syns det henger lite sammen at du mener su er hysterisk pirkete på områder og skal ha alt 100% men alikevel finner din egen måte å feste et sete på[emoji848]
Ja men den bruksanvisningen var ganske dårlig så måtte gå på YouTube for å se hvordan det skulle gjøres. Det festes på riktig måte og alt gjøres som det skal. Man skal sette inn sete i bilen, feste selene stramt, sette fremsetet inntil og så stramme den platen foran, sette på bein og reimer. Men jeg fikk det til sånn Ann at jeg ikke får strammet den platen. Så da bruker stolen mindre plass enn om man må stramme den. Bilens seler og den platen skal stå i spenn mot hverandre. I min bil så kan også selen låses så da sitter det enda bedre. Jeg dytter heller fremstille inntil som hjelp i steder for å stå å røske i bilens seler og ende med at stoler står på skakke. Det er mer en hjelp for å få der riktig på plass.
 
Ja men den bruksanvisningen var ganske dårlig så måtte gå på YouTube for å se hvordan det skulle gjøres. Det festes på riktig måte og alt gjøres som det skal. Man skal sette inn sete i bilen, feste selene stramt, sette fremsetet inntil og så stramme den platen foran, sette på bein og reimer. Men jeg fikk det til sånn Ann at jeg ikke får strammet den platen. Så da bruker stolen mindre plass enn om man må stramme den. Bilens seler og den platen skal stå i spenn mot hverandre. I min bil så kan også selen låses så da sitter det enda bedre. Jeg dytter heller fremstille inntil som hjelp i steder for å stå å røske i bilens seler og ende med at stoler står på skakke. Det er mer en hjelp for å få der riktig på plass.

Som nevnt, du får gjøre som du selv ønsker og mener er riktig.

Men å mene at mange beltestoler tar mindre plass ved å bruke god tid på montering (slik du skrev i et av de første svarene til meg) det syns jeg blir en litt rar påstand, de skal monteres etter veiledningen, om du har funnet en annen måte er jo det bra for dere, men det er ingen fasit for andre fordi bruksanvisningen bør følges og da skal setet strammes på en annen måte, jeg har selv seler som kan låses, supert det men mpnterer alikevel slik det er forklart [emoji4] og står fortsatt på min mening om at man bør velge stol etter barn og bil, ikke brukstid[emoji106]
 
Som nevnt, du får gjøre som du selv ønsker og mener er riktig.

Men å mene at mange beltestoler tar mindre plass ved å bruke god tid på montering (slik du skrev i et av de første svarene til meg) det syns jeg blir en litt rar påstand, de skal monteres etter veiledningen, om du har funnet en annen måte er jo det bra for dere, men det er ingen fasit for andre fordi bruksanvisningen bør følges og da skal setet strammes på en annen måte, jeg har selv seler som kan låses, supert det men mpnterer alikevel slik det er forklart [emoji4] og står fortsatt på min mening om at man bør velge stol etter barn og bil, ikke brukstid[emoji106]
Ja Litt dårlig forklart av meg ogsp. Min svigerfar kjøpte denne stolen i Karlstad så ingen bruksanvisning/ skjønte ikke hva som sto. Men ja enig i det siste. Vi valgte besafe setet akkurat av den grunn. Mannen har ett annet sete i sin øl og vi byttet sete i ferien siden vi skulle bruke hans bil. Synes besafe setet er mye mer behagelig og bedre vinkel enn det andre vi har. Det er bedre til litt større barn ( selv om det ikke finnes benplass) og derfor er der i hans bil ( er som regel min som blir brukt og både jeg og yngste er hjemme). Hadde nok valgt ett annet sete som var til 18 kg hvis vi ikke hadde fått plass til besafe setet. Ser stor forskjell på setene om de er til 18 eller 25 kg. Jeg er veldig fornøyd med det vi har siden han sitter bedre i det enn noe annet vi har prøvd. Til å med i drosjen med sete til 18 kg så satt han litt rart u forhold. Eldste sitter fremover. Men hu er utrolig stor og måtte ut av babysetet fordi skuldrene ikke fikk plass og samme med neste stol. Hu veier 18 kg og er kun 4 år. Hu veide 15 kg når hu var 2.5 år. Men så er vi større enn andre barn på sin alder i er fort ett gode høyere enn veninnene.
 
Blir 3 i desember og veier 13 kg. Så ca for 6 mnd siden.
 
Frøkna her bikket 10 kg når hun var rett over ett år :)
 
Hvis jeg husker rett var han rundt 1,5 år gammel :)
 
Mini var bikket 10 kg på siste kontroll på helsestasjonen, da var han 8,5 mnd. Vi bytta bilsete rett etterpå, men det var fordi han var lang (75 cm). I butikken sa de at man må bytte sete når ørene begynner å gå opp over toppen av setet, ikke når toppen av hodet går over setet som jeg trodde. Kunne altså brukt babysetet litt til, men det virker som om han sitter mye bedre i det nye.
 
Min har vel bikket 10 kg nå nylig, er 17 måneder nå (var 9,7 på 15 mndrs kontroll). Men vi byttet bilstol når han var ca 6 måneder for det, han mislikte babystolen intenst og ble helt ny på bilturer når han kom i den neste stolen. Og de er tryggere i forhold til ulykker, så da var valget lett :)
 
For oss var det ikke vekta men lengden som gjorde utslaget for når vi måtte bytte fra babystol til småbarnstol. Babystolen vår går opp til 13 kg og 75 cm, storesøster var 74 cm på nimånederskontrollen, så da byttet vi til småbarnstol. Hun veide 10,1 kg på 15-månederskontrollen, så hadde det bare vært et spørsmål om vekt kunne vi ha drøyd det en stund til.

Samme her. Gutten min er lang og tynn så han vokser ut av ting i lengden før vekta.

Husk at veksten flater ut etter hvert. Heldigvis vokser de ikke like fort hele livet som det første året! :)
 
1 år og 3 mnd var han når han hadde bikka 10 kg :)
 
Med tanke på siste avsnitt:

Ja de må ofte ha mer helling.
Men så er det også sånn at det er lettere å få rett helling på en beltefestet stol kontra en isofix-stol. Så det er ikke alltid like lett det der. Så da må man prøve i bilen.

Men helt enig med deg i at man bør ha en mellomstor stol til de minste [emoji4]
Njaa spørs det, dette med isofix vs beltefesta. I vår bil(audi a6) fikk vi lettere god helling med isofix(besafe izi modular) enn vi noen gang har fått til med beltefestet :) Så vi solgte modular når han var vel rundt 1,5 år og kjøpte heller beltefestet da :)
 
Det finnes stoler som passer fint til en 6-7 mnd gammel baby, og isofixstoler er verre å få justert hellingen på, samt at de kan ta mer plass enn beltemonterte, ettersom at de kan monteres langt inn på setet. Enkelte beltefestede stoler passer i så og si alle biler. Isofix er dyrt også. Det er ikke et issue for oss, men for mange er det det.
Bare FYI. :) Jeg er forøvrig enig i at stolen må prøves i bilen først, med mindre man kjenner noen med identisk bil da. ;)
Mange isofixstoler tar veldig lite plass. Vi har hatt mange stoler(britax two way, max way, besafe izi kid, izi modular, izi plus, axkid minikid), og Besafe izi modular tok faktisk minst :)
 
Ja men den bruksanvisningen var ganske dårlig så måtte gå på YouTube for å se hvordan det skulle gjøres. Det festes på riktig måte og alt gjøres som det skal. Man skal sette inn sete i bilen, feste selene stramt, sette fremsetet inntil og så stramme den platen foran, sette på bein og reimer. Men jeg fikk det til sånn Ann at jeg ikke får strammet den platen. Så da bruker stolen mindre plass enn om man må stramme den. Bilens seler og den platen skal stå i spenn mot hverandre. I min bil så kan også selen låses så da sitter det enda bedre. Jeg dytter heller fremstille inntil som hjelp i steder for å stå å røske i bilens seler og ende med at stoler står på skakke. Det er mer en hjelp for å få der riktig på plass.
Nei, det der er helt feil. Man skal først feste beltet så stramt som overhode mulig, jekke platen ut, feste og stramme forankringsseler, så kan man sette fremsetet inntil. Fremsetet skal IKKE være en "god støtte" for å få setet stramt, for i en kollisjon så vil plutselig setet stå ganske løst da fordi fremsetet beveger seg. Man SKAL bruke muskelkraft for å stramme og røske det fast, det er såå sinnsykt viktig!!
 
Nei, det der er helt feil. Man skal først feste beltet så stramt som overhode mulig, jekke platen ut, feste og stramme forankringsseler, så kan man sette fremsetet inntil. Fremsetet skal IKKE være en "god støtte" for å få setet stramt, for i en kollisjon så vil plutselig setet stå ganske løst da fordi fremsetet beveger seg. Man SKAL bruke muskelkraft for å stramme og røske det fast, det er såå sinnsykt viktig!!
Bare som en hjelp for meg. Jeg har fibromyalgi så bruker fremsetet som hjelp og ikke som støtte. Men bruke det til hjelp så man får festet selene bedre. Stolen sitter bedre fast nå enn når jeg brukte muskelkraft ( som er lik null enkelte dager). Syntes det satt vinglete før og kunne røske det ut av posisjon når jeg strammet selene til barnet, men nå sitter det faktisk fast. Fremsetet er ikke en måte å feste stolen på men som en hjelp for å få strammet det nok. Å stå bøyd over ett sete og røske i bilens seler er mer eller mindre umulig for meg. Da får jeg så vondt i ryggen at jeg nesten ikke kan gå på ett par dager. På denne måten fikk jeg festet stolen riktig og stramt samtidig som det faktisk brukte mindre plass. Jeg hater vinglete stoler og fant bare en metode hvor det nå sitter fast. Platen er langt inn i ryggen på bilen sete og selen er så stram som den får blitt. Mannen som egentlig har hatt med bilstolen å gjøre ble overrasket over hvis godt det satt fast nå.
 
Bare som en hjelp for meg. Jeg har fibromyalgi så bruker fremsetet som hjelp og ikke som støtte. Men bruke det til hjelp så man får festet selene bedre. Stolen sitter bedre fast nå enn når jeg brukte muskelkraft ( som er lik null enkelte dager). Syntes det satt vinglete før og kunne røske det ut av posisjon når jeg strammet selene til barnet, men nå sitter det faktisk fast. Fremsetet er ikke en måte å feste stolen på men som en hjelp for å få strammet det nok. Å stå bøyd over ett sete og røske i bilens seler er mer eller mindre umulig for meg. Da får jeg så vondt i ryggen at jeg nesten ikke kan gå på ett par dager. På denne måten fikk jeg festet stolen riktig og stramt samtidig som det faktisk brukte mindre plass. Jeg hater vinglete stoler og fant bare en metode hvor det nå sitter fast. Platen er langt inn i ryggen på bilen sete og selen er så stram som den får blitt. Mannen som egentlig har hatt med bilstolen å gjøre ble overrasket over hvis godt det satt fast nå.

Men framsetet er det som holder fast barnesetet, i en evt kollisjon er kan det være potensielt livsfarlig. Om du ikke klarer eller har krefter til å feste setet må noen andre gjøre det, du gjentat at det er din måte å få setet riktig festet på? Det er jo feil festet i følge produsenten og at det sitter stødig nå betyr ikke at det gjør det i en bråstopp/kræsj.
 
Back
Topp