Når psyken svikter...

Tusen takk for alle meldingene deres, det har vært utrolig fint å titte inn her og lese. Man blir veldig redd for hva folk skal tro når man deler psykiske problemer, så det er godt å se at dere ikke dømmer meg. [emoji173]️

Legen tok meg på alvor med en gang i dag. Han henviste til akutt-team på psykiatrisk poliklinikk, og de tok meg imot samme time. Ble møtt av to ansatte der som var profesjonelle og rolige, og etter en kort samtale kunne de betrygge både meg og mannen. Visstnok er det jeg føler (og ikke føler) nå en relativt normal reaksjon på stress hos mennesker med traumer og vanskeligheter i barndommen. En slags overlevelsesmekanisme som er trigget av for mye stress, som gjør at man "kobler av" verden. Ved å stresse ned og få hjelp til å "koble på" igjen skal dette kunne fikses relativt kjapt og greit.

De har nå sykemeldt meg. Foreløpig i to uker, men de sier det er snakk om ut svangerskapet realistisk sett. Jeg skal også få tett oppfølging av poliklinikken og familiesenteret de kommende ukene.

Har mye mer håp nå enn jeg hadde i går. Så takknemlig for norsk helsevesen [emoji173]️

Så flink du er som gjenkjente problemene umiddelbart, og tok tak i det og fikk hjelp. Og for en mann og et team du har rundt deg. Sikker på at dette går helt fint med det støtteapparatet du har og så god innsikt du viser. Tommel opp!
 
Du virker jo som en utrolig moden mamma-to-be, som har tatt tak med en gang!

Jeg fikk boken "la mamma bæsje i fred" i gave, den er skrevet av en svensk blogger som mistet moren sin i kreft rett før fødsel. Kanskje hun har noen reflekterte innlegg om det med plutselige dødsfall osv, jeg har ikke sjekket det ut?
 
Sender deg mange gode klemmer og håper ting ordner seg for deg!! <3 <3 utrolig bra at du er åpen og søker hjelp!
 
Utrolig sterkt av deg å dele din historie, opplevelser og følelser. Godt du er i gode hender - sender deg mange styrkeklemmer! :Heartred
 
Er nå på min første offisielle sykemeldingsdag. Har fått en søvnplan fra poliklinikken som foreløpig bare gjør meg enda trøttere, men på sikt skal det gjøre søvnen bedre. Har også fått beskjed om å fylle dagene, så tenkte meg ned i svømmehallen i dag.

Det er ikke lett. Innimellom virker det som om hodet kobler seg på igjen, og da strømmer det på med dårlig samvittighet og vonde følelser. Og så mister jeg tilkoblingen igjen, og er tilbake i en slags apatisk limbo. I går klarte jeg å referere til gutten i magen med navnet hans igjen og brast umiddelbart ut i gråt av lettelse. Den siste uken har jeg bare klart å snakke om han som "babyen", så selv om det sikkert høres rart ut var det et stort gjennombrudd for min del. [emoji173]️

Er redd for at folk rundt ikke skal forstå. Mannen min, venner og familie er veldig støttende. Kollegaene mine vet derimot lite om min bakgrunn, og jeg regner med det blir mye gossip på jobb nå om "ho som er for sjuk til å jobbe, men som tydeligvis kan drikke kaffe med venninner og svømme i svømmehallen mens hun er sykemeldt".

Sånn som jeg ser det nå kan jeg velge en av tre: ignorere det, forklare sannheten eller finne på en unnskyldning (typ en fysisk sykdom som holder meg fra å komme på jobb).... Hva ville dere gjort?
 
Du virker jo som en utrolig moden mamma-to-be, som har tatt tak med en gang!

Jeg fikk boken "la mamma bæsje i fred" i gave, den er skrevet av en svensk blogger som mistet moren sin i kreft rett før fødsel. Kanskje hun har noen reflekterte innlegg om det med plutselige dødsfall osv, jeg har ikke sjekket det ut?

Har faktisk fått samme bok selv! Å lese relativt lettleste ting er på lista over aktiviteter de anbefaler nå, så kanskje jeg skal finne den fram denne uken. Takk for tipset [emoji5]
 
Jeg kjenner meg masse igjen - kommer fra et turbulent hjem selv, som har prega meg mye. Mistet moren min, som jeg hadde et veldig godt forhold til, i kreft for syv år siden, og har ikke kontakt med far og søster pga. situasjonen i oppveksten. Vi hadde egentlig planlagt å ikke få barn nettopp fordi jeg har følt meg så utrygg på hvordan jeg vil klarer meg som mamma. Har snakket en god del med mannen min om det, og vi må jo bare ta kontakt med helsevesenet om jeg kjenner at ting utvikler seg i uheldig retning. Håper du blir tatt godt imot av lege i dag, og at du får den støtten og oppfølgingen du har behov for både av helsevesen og omgangskrets :) Masse lykke til!

[emoji173]️. Det er ikke lett å skulle bygge en familie når man ikke har fått med seg fasiten hjemmefra. Godt å høre at vi er flere som forsøker å bryte sirkelen.

Håper det går veldig bra for dere [emoji173]️[emoji173]️[emoji1348]
 
Leste gjennom tråden din nå, og må bare sende deg en virtuell styrkeklem! Godt å se at helsevesenet reagerer, og følger deg opp. Håper du snart opplever at du har kontrollen og kreftene noenlunde tilbake. Angående kollegaer vil jeg bare si at det er de færreste som legger seg borti hvorfor folk er sykmeldte. I min jobb har det i perioder vært mye sykdom med psykiske årsaker, og det har absolutt alle forståelse for. Kos deg i svømmehallen du!
 
Enig, min erfaring er at folk bryr seg mest om seg sjøl. Med mindre du jobber med noen sladrehanker da, men jeg ville bare ignorert det. Om de vil bruke energien sin på å spekulere i andre folks sykemeldinger, så får det være deres valg!
 
. I går klarte jeg å referere til gutten i magen med navnet hans igjen og brast umiddelbart ut i gråt av lettelse. Den siste uken har jeg bare klart å snakke om han som "babyen", så selv om det sikkert høres rart ut var det et stort gjennombrudd for min del. [emoji173]️

Jeg snakker aldri om babyen med navn selv, det funker bare ikke meg, og kommer ikke til å gjøre det før han blir født, vil jeg tro. Velger å ikke gruble for mye over det; man må finne sin egen vei <3 Men skjønner at det føltes rart for deg hvis du/dere har brukt navnet lenge.
 
Er nå på min første offisielle sykemeldingsdag. Har fått en søvnplan fra poliklinikken som foreløpig bare gjør meg enda trøttere, men på sikt skal det gjøre søvnen bedre. Har også fått beskjed om å fylle dagene, så tenkte meg ned i svømmehallen i dag.

Det er ikke lett. Innimellom virker det som om hodet kobler seg på igjen, og da strømmer det på med dårlig samvittighet og vonde følelser. Og så mister jeg tilkoblingen igjen, og er tilbake i en slags apatisk limbo. I går klarte jeg å referere til gutten i magen med navnet hans igjen og brast umiddelbart ut i gråt av lettelse. Den siste uken har jeg bare klart å snakke om han som "babyen", så selv om det sikkert høres rart ut var det et stort gjennombrudd for min del. [emoji173]️

Er redd for at folk rundt ikke skal forstå. Mannen min, venner og familie er veldig støttende. Kollegaene mine vet derimot lite om min bakgrunn, og jeg regner med det blir mye gossip på jobb nå om "ho som er for sjuk til å jobbe, men som tydeligvis kan drikke kaffe med venninner og svømme i svømmehallen mens hun er sykemeldt".

Sånn som jeg ser det nå kan jeg velge en av tre: ignorere det, forklare sannheten eller finne på en unnskyldning (typ en fysisk sykdom som holder meg fra å komme på jobb).... Hva ville dere gjort?

Så godt å lese du har noen gjennombrudd [emoji173]
Personlig er jeg veldig åpen, og føler jeg kan prate med de på jobb om alt, så for meg hadde det riktige vært å fortelle de slik at jeg klarer å slappe av når jeg er ute av døra og ikke ha det liggende i bakhodet selv om de strengt talt ikke har noe med det å gjøre.

Så om du føler at du kommer til å tenke mye på det og være redd for å bli oppdaga ute av døra (det som faktisk skal hjelpe deg og er din "medisin") så ville jeg fortalt det, men om du ikke ønsker at de skal vite eller at du ikke føler de vil forstå hadde jeg droppa det, evt bare snakka med sjefen slik at h*n kan slå ned på slikt snakk om det skulle oppstå. Tross alt legen som har sykemeldt deg, det hadde ikke skjedd om det ikke hadde vært behov for det :)
 
Er nå på min første offisielle sykemeldingsdag. Har fått en søvnplan fra poliklinikken som foreløpig bare gjør meg enda trøttere, men på sikt skal det gjøre søvnen bedre. Har også fått beskjed om å fylle dagene, så tenkte meg ned i svømmehallen i dag.

Det er ikke lett. Innimellom virker det som om hodet kobler seg på igjen, og da strømmer det på med dårlig samvittighet og vonde følelser. Og så mister jeg tilkoblingen igjen, og er tilbake i en slags apatisk limbo. I går klarte jeg å referere til gutten i magen med navnet hans igjen og brast umiddelbart ut i gråt av lettelse. Den siste uken har jeg bare klart å snakke om han som "babyen", så selv om det sikkert høres rart ut var det et stort gjennombrudd for min del. [emoji173]️

Er redd for at folk rundt ikke skal forstå. Mannen min, venner og familie er veldig støttende. Kollegaene mine vet derimot lite om min bakgrunn, og jeg regner med det blir mye gossip på jobb nå om "ho som er for sjuk til å jobbe, men som tydeligvis kan drikke kaffe med venninner og svømme i svømmehallen mens hun er sykemeldt".

Sånn som jeg ser det nå kan jeg velge en av tre: ignorere det, forklare sannheten eller finne på en unnskyldning (typ en fysisk sykdom som holder meg fra å komme på jobb).... Hva ville dere gjort?

Tror det er veldig avhengig av hvilke relasjon du har til kollegene dine. Jeg har et kjempeforhold til min avdeling på jobb, og de føles mye som venner. Tror jeg hadde følt det vanskelig å ikke inkludere dem. Men: dersom du ikke har det samme er det kanskje ikke nødvendig å inkludere alle og enhver. Det er ofte nok å si at man har det litt tøft for tiden, og trenger en pause og la det bli med det. Folk er generelt veldig forståelsesfulle :)
 
Tenkte bare å oppdatere litt her igjen. Akutt-teamet på psykiatrisk poliklinikk har friskemeldt meg. Jeg er fullt påkoblet gutten i magen igjen, og det vonde og vanskelige er nesten helt vekk nå. [emoji92]

Jeg får ikke gå tilbake igjen på jobb, men det har jeg bare akseptert. Skulle uansett ut i permisjon 21. februar.

Jeg får tett oppfølging av jordmor og familiesenter, men alt i alt virker det nå som vi klarte å redde inn situasjonen. Er så takknemlig for helsevesenet, og veldig glad for at vi valgte å være åpne om dette helt fra begynnelsen av. Har fått beskjed om at rask reaksjon var avgjørende for at dette gikk så greit som det gjorde.

Nå håper vi helsa holder seg fin på siste innspurt, og at fødselsdepresjon uteblir.

Tusen takk for fine ord underveis her [emoji178]
 
Det gleder meg å lese at du har det bedre - sånne ting sitter meg ekstra nært.. får også veldig god oppfølging & føler meg trygg på at nokon hadde snæppet det fort opp om eg blei sjuk igjen og tatt tak i det. Nyt siste bit av graviditeten & snart er me mødre![emoji173]
 
Godt å høre [emoji4]
 
Så fin oppdatering!
Lykke til med innspurten nå :)
 
Back
Topp