Når psyken svikter...

RBmarsbaby

Flørter med forumet
Okei, så... lang rant om psykisk helse coming up, men jeg trenger bare å få dette ut.

Jeg har en lang forhistorie med psykiske problemer som følge av (relativt mild) relasjonsskade i oppveksten. En kronisk deprimert mor som aldri søkte behandling = ekstrem mangel på omsorg under barne- og ungdomstiden.

Jeg sa i mange år at jeg ALDRI skulle ha barn, nettopp på grunn av egne erfaringer og psykiske problemer. Jeg har fått mye hjelp opp gjennom årene, og for fem år siden kunne jeg slutte helt med psykologer og annen oppfølging. Etterhvert ble jeg trygg på at jeg faktisk er i stand til å bygge en normal, trygg familiesituasjon for et barn, og denne graviditeten var dypt ønsket av både meg og mannen min.

Etter at jeg ble gravid har alt plutselig blitt kaotisk. Sykdom og dødsfall i familien kombinert med at moren min har begynt i behandling har stresset meg mye, pluss at arbeidssituasjonen min ble usikker på grunn av graviditeten (lang historie)... Rett før jul ble moren min hasteinnlagt på psykiatrisk avdeling. Første nyttårsdag fikk jeg beskjed om at en av besteforeldrene mine var gått bort, helt uten forvarsel. Da sa det bare pang i hodet.

Nå kjennes det ut som om hjernen min bare har koblet fra alt emosjonelt sett. Visstnok en vanlig reaksjon om man har tilknytningsskade - hjernen prøver å beskytte seg selv mot vonde ting ved å kutte alle bånd til alt. Det store problemet med det er at jeg nå ikke klarer å kjenne på båndet til gutten i magen mer.

Vi har vært veldig åpne om problemene mine med jordmor og andre helseinstitusjoner helt siden vi oppdaget at jeg var gravid. Vi varslet i går ettermiddag om at noe var galt. Hele hjelpeapparatet er allerede i sving nå, og mannen + familie og venner stiller opp også. Jeg er likevel stresset og redd og fortvila. Føler termin er så nærme og at kontrollen min forsvant så utrolig fort.

Skal på legetime i morgen og forhåpentligvis få kartlagt hvor alvorlig dette er og hva vi kan gjøre. Ønsk meg lykke til. [emoji173]️



--
(Moralen i denne historien må vel bli å verdsette det hvis man har god psykisk helse gjennom svangerskapet. Ikke ta det for gitt!)
 
[emoji173]
Lykke til hos legen, er så godt å høre du har tatt tak i det så fort. Veldig beundringsverdig [emoji173]
 
Lykke til [emoji173]
 
MasSe lykke til! Veldig bra du har søkt hjelp så fort! Det viser at du er reflektert.

Det er vondt å ha det vondt.. jeg har opplevd veldig mye selv og håper du klarer se igjennom kaoset og håpløsheten.
Klem[emoji173]️
 
Det er kjempebra at du søker hjelp, jeg tenker at du da har et godt utgangspunkt for å lykkes [emoji94]

Selvom det kanskje føles som at «alle andre» har det helt perfekt og uten vanskeligheter eller vonde følelser, så er det sjelden en sannhet. Mange - jeg vil nesten påstå de fleste, opplever vonde og vanskelige ting i perioder av livet.

Masse lykke til!
 
Lykke til :Heartbigred Helt supert at du har bedt om hjelp. Det er jo første steg i riktig retning. Sender deg en god klem!
 
Lykke til :) du har gjort det rette og er bevist på deg selv. Det er en god egenskap, stor klem til deg:smiley-angelic003
 
Jeg kjenner meg masse igjen - kommer fra et turbulent hjem selv, som har prega meg mye. Mistet moren min, som jeg hadde et veldig godt forhold til, i kreft for syv år siden, og har ikke kontakt med far og søster pga. situasjonen i oppveksten. Vi hadde egentlig planlagt å ikke få barn nettopp fordi jeg har følt meg så utrygg på hvordan jeg vil klarer meg som mamma. Har snakket en god del med mannen min om det, og vi må jo bare ta kontakt med helsevesenet om jeg kjenner at ting utvikler seg i uheldig retning. Håper du blir tatt godt imot av lege i dag, og at du får den støtten og oppfølgingen du har behov for både av helsevesen og omgangskrets :) Masse lykke til!
 
Tusen takk for alle meldingene deres, det har vært utrolig fint å titte inn her og lese. Man blir veldig redd for hva folk skal tro når man deler psykiske problemer, så det er godt å se at dere ikke dømmer meg. [emoji173]️

Legen tok meg på alvor med en gang i dag. Han henviste til akutt-team på psykiatrisk poliklinikk, og de tok meg imot samme time. Ble møtt av to ansatte der som var profesjonelle og rolige, og etter en kort samtale kunne de betrygge både meg og mannen. Visstnok er det jeg føler (og ikke føler) nå en relativt normal reaksjon på stress hos mennesker med traumer og vanskeligheter i barndommen. En slags overlevelsesmekanisme som er trigget av for mye stress, som gjør at man "kobler av" verden. Ved å stresse ned og få hjelp til å "koble på" igjen skal dette kunne fikses relativt kjapt og greit.

De har nå sykemeldt meg. Foreløpig i to uker, men de sier det er snakk om ut svangerskapet realistisk sett. Jeg skal også få tett oppfølging av poliklinikken og familiesenteret de kommende ukene.

Har mye mer håp nå enn jeg hadde i går. Så takknemlig for norsk helsevesen [emoji173]️
 
Så utrolig bra at du melder ifra og får hjelp! Dette var en god oppdatering å lese! Ikke minst at du får kompetent hjelp[emoji4][emoji1303]
 
Back
Topp