Når nære tar «navnet ditt»

THK

Andre møte med forumet
Hei på dere:happy:
Jeg lurte på hvordan dere ville reagert hvis en venninne eller noen nære hadde valgt ditt favoritt navn, som de selv er klar over at du ønsker å gi ditt barn? Hadde dere brukt navnet likevel?

Jeg har opplevd dette 3 ganger med samme person og jeg syns det rett og slett er frekt. Første gang var ganske uskyldig men så absolutt ikke de to andre gangene!
Det skal sies at dette er mitt første barn og hun har fått 3 barn før meg, så jeg har ikke fått muligheten til å ta i bruk noen av navnene.
Creds til meg da for å velge fine navn:wacky:
 
Sniker. Hadde blitt dritsur, og valgt andre navn selv. Det der er grunnen til at vi holder navn hemmelig frem til etter fødsel.
 
Synes det er skikkelig dårlig gjort, og hadde nok brukt det navnet jeg ville ha uavhengig av hennes unger.
 
Ja, på en måte frekt. Men jeg har opplevd å stå på andre siden. Mannen og jeg likte godt et spesielt jentenavn og vurderte det på vår jente, men fikk streng beskjed av ei venninne om å IKKE bruke det navnet for det var «hennes» navn. Hun var ikke gravid en gang, og hadde heller ikke planer om det i nærmeste fremtid. Det var ganske sårende for meg, da jeg ikke hadde hørt navnet fra henne, men i en TV-serie jeg likte godt. Vi endte opp med et annet navn og hva skjedde? Venninnen min fikk først to gutter og da jenta kom valgte de et helt annet navn på jenta si.
 
Hei på dere:happy:
Jeg lurte på hvordan dere ville reagert hvis en venninne eller noen nære hadde valgt ditt favoritt navn, som de selv er klar over at du ønsker å gi ditt barn? Hadde dere brukt navnet likevel?

Jeg har opplevd dette 3 ganger med samme person og jeg syns det rett og slett er frekt. Første gang var ganske uskyldig men så absolutt ikke de to andre gangene!
Det skal sies at dette er mitt første barn og hun har fått 3 barn før meg, så jeg har ikke fått muligheten til å ta i bruk noen av navnene.
Creds til meg da for å velge fine navn:wacky:

Jeg hadde brukt navnet jeg ville ha uansett og kuttet henne ut. Eventuelt dobbeltnavn med den jeg likte og en annen til som gjør det mer unikt fra hennes :)
 
Ville nok kjørt på med navnet, så fikk det bare stå til. :angelic:
 
Har en venninne som kalte sin datter det samme som min datter heter. Det er ikke et veldig vanlig navn som Emma og Nora liksom. Syns det er veldig veldig merkelig, klarer ikke å vende meg til at hun kaller sin baby det samme som min jente heter. Ville aldri stjelt navnet til noen, uansett om de faktisk har fått barn som skal hete det eller ikke.
 
Takk for svar:joyful: Jeg føler på en irriterende måte at navnene liksom har blitt «brukt opp». Men finner vi ikke noe annet navn som vi synes er finere så får vi bare gå for det:p
 
Opplevd det samme. Ble relativt irritert. Når jeg først fikk barn selv fikk vi det motsatte kjønn. Om vi nå får samme kjønn, går vi for et annet navn.
 
Både jeg og søsteren min har et navn som favoritt (er familienavn, så vi har det begge fra samme sted). Jeg går ikke å snakker så mye om hva jeg liker og ikke liker, men hun sier at hun elsker det navnet hver gang vi snakker om det. Jeg elsker jo også det navnet, men roper ikke høyt om det! Hun skal ikke ha barn på mange år enda, men jeg kjenner at jeg ikke tørr å velge det navnet fordi hun mest sannsynlig ser på det som sitt navn. Orker ikke dårlig stemning som jeg vet det hadde blitt:joyful:

Så nei, syns ikke man skal ta navnet til andre! Og i hvertfall ikke 3 (!) ganger
 
Jeg liker generelt veldig få navn. Så navnet gutten jeg har fra før har ville jeg nok valgt uavhengig av hva mine venninner hadde valgt. Men jeg skjønner at det kan oppleves kjedelig, selv om jeg ikke mener at noen har eierskap over noen navn. Dere er vel ganske like i smak da antakeligvis :)
 
Jeg hadde blitt utrolig irritert! Kanskje prøvd å ta det forsiktig opp med vedkommende, om ikke annet for å finne ut om det faktisk var med vilje.
 
Dette er jo bare sykt frekt! :wideyed: Tenker det kommer an på hvor gode venner dere er og alder på barna. Om hennes barn blir "mye" eldre enn dine kommer de kanskje ikke til å leke så mye i lag at de bryr seg om de heter det samme?

Selv prøvde vi i 1,5 år, og mistet favorittnavnet vårt ++. Mannen nekter å bruker det nå. Hun visste riktig nok ikke at det var vår favoritt, men er så kjipt siden hennes graviditet kom brått og uventa mens vi prøvde.
Da jeg selv ble gravid ble jo selvfølgelig vennina mi det også. Uplanlagt og med samme kjønn som vi ventet. Da kjendte vi på fryken igjen, så vi planla å ta en samt. om navn med henne selv om vi egentlig ikke ville dele navn før etter fødsel. Nå sa hun riktignok hva datteren deres skulle hete, og det var ikke noe vi vurderte engang, så da slapp vi. Men vi tenkte å si at siden de hadde termin først kommer jo de til å få bestemme navn først, men vi kom til å gå for *** uavhengig av hva de gjør. Dette fordi vi har prøvd så lenge, og har måtte gått alt for mange runder med babynavn som blir tatt. Vi orker ikke miste et til fordi de var uforsiktige med prevansjon! Denne gangen brydde vi oss ikke. Det hadde nok litt å si at vi bor langt unna hverandre, så treffes ikke så ofte. Tenker det kommer helt an på situasjonen.

Et annet par vi kjenner fikk sin andre jente nå nettopp. De kalte datteren det samme som vår heter. Det synest vi er rart. Mest fordi vi skal flytte dit de bor hvert øyeblikk (dette visste de), og vi vet at jentene kommer til å ha MYE med hverandre å gjøre i mange år frem i tid. Alle felles bekjente vi har snakket med synest også det er rart.. Det er heller ikke et top 10-navn..
 
Skjønner at det er veeeeldig spesielt hvis noen plutselig ender opp med å «ta» alle navnene du har plukket ut, rar oppførsel - og hvertfall hvis de ikke har kjønnet engang.. :hilarious: Det blir for dumt.

Jeg hadde gått for navnet jeg hadde bestemt meg for uansett jeg! Har da ikke noe å si om de heter det samme :happy: Jeg og min bestevenninne het det samme, hun ble født 6 måneder etter meg og mammaen hennes syntes navnet var så fint så hun spurte mamma om det var greit at hun kalte jenta si det samme. Mamma synes det var et kompliment hun! Og vi jentene syntes det var sååååå kult å hete det samme :cat:
 
Opplevde det nå. Eneste jeg kjenner i byen her vi bor fikk baby i starten av mars. De trodde det var jente helt til uke 35 eller noe, så da jeg møtte henne i januar (jeg var gravid og mista i starten av feb), snakka vi om navn. Jeg VET jeg sa at mannen min ønsker A for gutt, men for meg er det så mye følelser rundt det navnet da første vi mista «het» det. Og gjett hvem som skreiv «Gutten heter A» som ikke noe hadde skjedd da han var født! Jeg trodde jeg skulle se rødt. Følte det som et stort overtramp i og med hun kaller meg ei god venninne. Nå kjenner jeg at jeg har veldig problemer med å ha kontakt med henne. Jeg svarte at du veit jo det er navnet mannen min vil ha, så om vi får en gutt, kommer vi til å bruke det og, skreiv jeg med en gang. Reaksjonen var bare åh så kult liksom. Nei, det er ikke kult. Og for min del er det «ødelagt» nå, mens mannen sier han blåser i det.

Da vi skulle ha jenta vår i mai 2016 hadde vi funnet navn og ei venninne fødte i februar. Hun skreiv at nå er babyen født og heter det og det. Det andre fornavnet var navnet vi hadde valgt på jenta vår, og da sa jeg så rart da at vi har valgt samme navn. Da endra de stavemåten. Vi bruker det navnet daglig på datteren vår, mens jeg aldri har hørt henne bruke det på si jente. Snakka med søsteren min om navn den gangen også, og nevnte et navn. Da sa søstera mi åh, det navnet har jeg ønska meg på ei jente. Uhørt av meg å «ta» det da, selv om man aldri kan vite om de får ei jente eller event vil bruke det.

Å ta navnet du ønsker hele 3 ganger kan jo ikke være tilfeldig engang! Tror ikke jeg ville delt noe mer med denne venninna. Samtidig så er det den som sier det først som «eier» navnet, syns jeg. Derfor jeg ble skikkelig sur rett og slett for det som skjedde nå nylig. I tillegg til at vedkommende later som ikke noe har skjedd liksom..
 
Jeg ser nok litt ulikt på dette enn mange andre. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å kalle ungen min det samme som venninner eller naboer, hva vi to liker er viktigst for meg.
 
Hei på dere:happy:
Jeg lurte på hvordan dere ville reagert hvis en venninne eller noen nære hadde valgt ditt favoritt navn, som de selv er klar over at du ønsker å gi ditt barn? Hadde dere brukt navnet likevel?

Jeg har opplevd dette 3 ganger med samme person og jeg syns det rett og slett er frekt. Første gang var ganske uskyldig men så absolutt ikke de to andre gangene!
Det skal sies at dette er mitt første barn og hun har fått 3 barn før meg, så jeg har ikke fått muligheten til å ta i bruk noen av navnene.
Creds til meg da for å velge fine navn:wacky:
Synes ikke det er frekt. Hun har ikke valgt de navnene pga deg, og ikke eier du de heller, så du har ikke enerett på de. Hun synes vel bare det samme som deg, at det var pene navn. Navnet er ikke brukt opp fordeom, så bare brukt det navnet du vil! Kommer nok uansett til å være mange flere du møter som har gitt sine barn samme navn.
 
Back
Topp