Når man starter på foreldrepenger.

Molly76

Blir kjent med forumet
Jeg har jobbet som vikar, og tenkte at hvis jeg velger å gå ut 12 uker før termin så får jeg da brukt 8 mnd på det jeg har jobbet, innenfor de 10 mnd. Men da lurer jeg på..starter da de ukene av permisjonen allerede da..eller starter de da når ongen er født? Jeg blir alenemor, men lurer fælt på dette :)

Om du velger å ta ut permisjon 12 uker før har du mindre etter fødsel.

Alle (ikke selvstendig næringsdrivende) må starte permisjon 3 uker før termin men om du føder før termin blir permisjonen kortet ned med antall dager du føder før termin.

Permisjonen starter når du går ut i permisjon. Min permisjon starter 12.02.15, og varer til midten av november. Jeg går ut 12 uker før termin. Har du vikariat som går lengre, eller hvorfor tenkte du å gå ut 12 uker før?

Fordi hvis jeg går ut i permisjon 3 uker før har jeg kun jobbet 5 mnd av de 10 mnd som gjelder, så jeg mener jo jeg har bedre grunnlag på inntekt ved å da søke permisjon tidligere. Så jeg er sikker på å få det.. Da jeg ikke har fast kontrakt av noe slag, eller gjeldende vikariat for tiden og jobbet sist i november.. Har regnet ut at med også fars 10 uker som blir overført til meg så klarer jeg den permisjonen til hun er litt over året.

Fordi hvis jeg går ut i permisjon 3 uker før har jeg kun jobbet 5 mnd av de 10 mnd som gjelder, så jeg mener jo jeg har bedre grunnlag på inntekt ved å da søke permisjon tidligere. Så jeg er sikker på å få det.. Da jeg ikke har fast kontrakt av noe slag, eller gjeldende vikariat for tiden og jobbet sist i november.. Har regnet ut at med også fars 10 uker som blir overført til meg så klarer jeg den permisjonen til hun er litt over året.
Aha da er jeg med :-) hva med å gå ut litt midt i mellom? Sånn at inntjeningen blir 6 av 10 mnd? Om det er mulig da. NAV kan jo ikke mene at det er enten 3 uker eller 12? Tenker for at permisjonen din skal vare lengst mulig. Har du hørt med NAV hva de sier/anbefaler? Man kan chatte med NAV foreldrepenger hver dag, eller du kan sende dem spm inne på siden din på NAV.no så får du svar skriftlig innen to dager. Kanskje de har noen tips. Tar du ut 80% dekning? Vår permisjon er ferdig i februar ved å gå ut i permisjon nå.

Ja jeg har tenkt tanken på å drøye det noen uker, og skal prate me de på chat og høre hva de syns, og hva jeg bør gjøre. Ja jeg tar 80% for lengst mulig tid.

Ja jeg har tenkt tanken på å drøye det noen uker, og skal prate me de på chat og høre hva de syns, og hva jeg bør gjøre. Ja jeg tar 80% for lengst mulig tid.
Håper du blir litt klokere av å snakke med de. Det kan virkelig være ett puslespill noen ganger.

går det an å overføre fra far til mor?

En kollega gjorde noe lignende, slik at hun slapp å ha dagpenger med som beregningsgrunnlag for permisjon. Er det noe slikt du har tenkt? I såfall bør du vel finne den datoen der du oppnår 6mnd lønn innenfor de siste ti, og søke permisjon fra den datoen. Du kan søke om permisjonsstart 12-3 uker før termin.

Mor kan overta fars kvote når han har visse grunner for å ikke ta den, du finner det på nav.no. At han ikke "fins" er en grunn :)

Håper dette ga mening, og at du finner ut av det?

Ja det va lillesøster som sa det te mæ, sjøl va æ ikke helt klar over å gå 'tebake' i tia.. Men det blir jo logisk, så har æ jo bedre grunnlag å førr å få litt pæng dær. Så no e søknaden klar, må bare ha den bekreftelsen fra lægen på onsdag så e den endelig klar

Ja det va lillesøster som sa det te mæ, sjøl va æ ikke helt klar over å gå 'tebake' i tia.. Men det blir jo logisk, så har æ jo bedre grunnlag å førr å få litt pæng dær. Så no e søknaden klar, må bare ha den bekreftelsen fra lægen på onsdag så e den endelig klar
Greit å få hjelp noen ganger. Jeg visste ikke at jeg kunne gå ut så tidlig, så jeg trodde at jeg måtte 2 mnd på AAP først siden jeg har vært sykemeldt ett år. Heldigvis har jeg venner som vet litt :) Når har du søkt fra?

Fant ut at i og med jeg kun går hjemme uten jobb og i dagpenger så går jeg ut i midten av feb. For etterhvert må æ uansett søke overgangsstønad te ho e i bhg.. Så da blir det sånn :)

Om du velger å ta ut permisjon 12 uker før har du mindre etter fødsel.

Alle (ikke selvstendig næringsdrivende) må starte permisjon 3 uker før termin men om du føder før termin blir permisjonen kortet ned med antall dager du føder før termin.

Du mener at hvis barnet blir født før termin så mister du de dagene som er beregnet til deg selv, men man teller vel ukene likevel fra tre uker før termin? Slik at siste dag i permisjon blir den samme datoen uavhengig om man føder før eller etter termin? :-) har jeg forstått det riktig?

Du mener at hvis barnet blir født før termin så mister du de dagene som er beregnet til deg selv, men man teller vel ukene likevel fra tre uker før termin? Slik at siste dag i permisjon blir den samme datoen uavhengig om man føder før eller etter termin? :-) har jeg forstått det riktig?
Jeg har forstått det motsatt. Dersom du føder tre uker før termin blir sluttdatoen for permisjon tre uker tidligere.

Hvis du føder 3uker eller 5dager før slutter permisjonen 3uker eller 5dager før enn det som var beregnet tidligere. Du får et vedtak fra NAV med en "maksdato" det er da din permisjon slutter. Føder du før beregnet termin endres denne datoen (tror de har begynt å sende ut brev om dette nå med ny dato,men før gjorde de ikke det så vær obs).
Far må søke om fedrekvoten før din "maksdato" hvis ikke mister derw hans uker. Har en venninne hvor mannen nesten mistet sine uker pga hun fødte før og ikke fikk beskjed om at permisjonen sluttet tidligere.

Okey! Da har jeg misforstått! Takk for hjelpen foggy og katta:) om å gjøre å føde på termindato da for å få mest mulig;) for hvis man føder etter termin så vil vel maksdatoen vere den samme som om man hadde født på termin? :) er så mye å sette seg inn i! Har akkurat begynt å tenke på å søke nå, uke 28 så har heldigvis litt tid igjen :-D

Jeg har forstått det motsatt. Dersom du føder tre uker før termin blir sluttdatoen for permisjon tre uker tidligere.

Hvis du føder 3uker eller 5dager før slutter permisjonen 3uker eller 5dager før enn det som var beregnet tidligere. Du får et vedtak fra NAV med en "maksdato" det er da din permisjon slutter. Føder du før beregnet termin endres denne datoen (tror de har begynt å sende ut brev om dette nå med ny dato,men før gjorde de ikke det så vær obs).
Far må søke om fedrekvoten før din "maksdato" hvis ikke mister derw hans uker. Har en venninne hvor mannen nesten mistet sine uker pga hun fødte før og ikke fikk beskjed om at permisjonen sluttet tidligere.
Men hva skjer da hvis man går to uker over tiden da? Forskyves permisjonen, eller er det bare hvis man føder for tidlig?

Back
Topp