Når legger de seg?

Jeg begynte med det samme. All soving hjemme på dagtid ble flyttet til senga (i dagslys, evt taklys), så begynte jeg å legge der om kvelden etter en ukes tid. Det går raskere for hver kveld. I dag fant hun søvnen selv etter 6 min! :D Dette lover godt! Jeg merker at hun liker faste rutiner... vi er jo vanedyr og liker forutsigbarhet.

Skikkelig flink som er standhaftig med rutinene du! Her halvsover hun i nestet i sofaen nå. Sov fra 16 til nesten 19.. så spørs hvordan natta blir. Hun er skikkelig trøtt i kveld.

Tror vi kanskje bare må begynne i det små og legge tidligere og tidligere.. Men så er det dette med å få siste flaske for kvelden og da. Får hun den tolv, så sover hun til 5-6. De dagene hun har fått den rundt halv elleve så våkner hun i 3-tiden igjen, så rundt 8.. Men da har hun igjen sovet videre til 10.. som er det samme hun har sovet til når hun sovner rundt 12.. Er et visst mønster, men samtidig ikke. Spesielt søvnen på kveldstid, veldig tilfeldig hvor mye hun sover på kveldstid/ettermiddag.

Er bare et par uker til hun kan få grøt, så da håper jeg å kunne innføre det som siste måltid kanskje. Og da vil hun kanskje sove lenger.. Skal selvsagt ikke gi henne det på kvelden i starten da. Blir små smaksprøver på dagtid først.

Skikkelig flink som er standhaftig med rutinene du! Her halvsover hun i nestet i sofaen nå. Sov fra 16 til nesten 19.. så spørs hvordan natta blir. Hun er skikkelig trøtt i kveld.

Tror vi kanskje bare må begynne i det små og legge tidligere og tidligere.. Men så er det dette med å få siste flaske for kvelden og da. Får hun den tolv, så sover hun til 5-6. De dagene hun har fått den rundt halv elleve så våkner hun i 3-tiden igjen, så rundt 8.. Men da har hun igjen sovet videre til 10.. som er det samme hun har sovet til når hun sovner rundt 12.. Er et visst mønster, men samtidig ikke. Spesielt søvnen på kveldstid, veldig tilfeldig hvor mye hun sover på kveldstid/ettermiddag.

Er bare et par uker til hun kan få grøt, så da håper jeg å kunne innføre det som siste måltid kanskje. Og da vil hun kanskje sove lenger.. Skal selvsagt ikke gi henne det på kvelden i starten da. Blir små smaksprøver på dagtid først.
Det er nok lurt å begynne i det små. Jeg hoppet ikke fra 01 til 20 på en kveld her heller. Det gikk gradvis nedover.

Nå spiste frøkna kl 19.00 (litt tidligere enn planlagt). Så da våkner hun nok om en times tid for å få litt mat. Den får hun på sengekanten, så sover hun nok til ca 02. Da havner hun i min seng resten av natta. DER er jeg ikke så "flink".. :p

Det er nok lurt å begynne i det små. Jeg hoppet ikke fra 01 til 20 på en kveld her heller. Det gikk gradvis nedover.

Nå spiste frøkna kl 19.00 (litt tidligere enn planlagt). Så da våkner hun nok om en times tid for å få litt mat. Den får hun på sengekanten, så sover hun nok til ca 02. Da havner hun i min seng resten av natta. DER er jeg ikke så "flink".. :p

Hehe..her har hun sovet for seg selv siden starten. Riktignok rett ved siden av min seng i vogna di da. Så den er grei nok. Var så godt å se at ikke senga var skummel lenger nå. Som jeg skrev tidligere begynner bagdelen av vogna å bli noe kort.

Er ikke så lett å holde henne våken her om hun er skikkelig trøtt, og blir hun overtrøtt så blir det skriking om hun skjønner vi forsøker å få henne til å sove. Så det med fast tid kan være litt vanskeligog.

Skal forsøke å legge henne i senga si kl.23 etter flaske i dag, se hvordan det går. :-) *føle seg inspirert*

Hehe..her har hun sovet for seg selv siden starten. Riktignok rett ved siden av min seng i vogna di da. Så den er grei nok. Var så godt å se at ikke senga var skummel lenger nå. Som jeg skrev tidligere begynner bagdelen av vogna å bli noe kort.

Er ikke så lett å holde henne våken her om hun er skikkelig trøtt, og blir hun overtrøtt så blir det skriking om hun skjønner vi forsøker å få henne til å sove. Så det med fast tid kan være litt vanskeligog.

Skal forsøke å legge henne i senga si kl.23 etter flaske i dag, se hvordan det går. :-) *føle seg inspirert*
Kjenner til det med overtrøtt. Har funnet ut at det som funker best hos oss er sprelle og rulle naken med mye kos. Da holder hun ut litt lenger. Men må ikke bikke over til supertrøtt, da er det kjørt... hehe. Men skriking blir det uansett når vi legger henne ned. Så lenge det raskt går over til sutring er det greit. Ved evt hyling får det bli byssing. ;)

Lykke til! Det er jo gøy når man ser at det man gjør gir bra resultater. Man må jo bare prøve seg fram og finne ut hva som fungerer best.

Kjenner til det med overtrøtt. Har funnet ut at det som funker best hos oss er sprelle og rulle naken med mye kos. Da holder hun ut litt lenger. Men må ikke bikke over til supertrøtt, da er det kjørt... hehe. Men skriking blir det uansett når vi legger henne ned. Så lenge det raskt går over til sutring er det greit. Ved evt hyling får det bli byssing. ;)

Lykke til! Det er jo gøy når man ser at det man gjør gir bra resultater. Man må jo bare prøve seg fram og finne ut hva som fungerer best.
Her blir han vår også helt vill når han er naken :p ligger han på det stelleunderlaget som hører til stellevesken så kan han forflytte seg fra ene enden av stua til andre enden bare fordi han sparker sånn med føttene :rolleyes:

Her blir han vår også helt vill når han er naken :p ligger han på det stelleunderlaget som hører til stellevesken så kan han forflytte seg fra ene enden av stua til andre enden bare fordi han sparker sånn med føttene :rolleyes:
Hehe.. de er så søte med den bitte lille rumpa i været. Frøkna satt oppreist uten sokker forrige dagen (og det skjer jo ikke så ofte). Da oppdaget hun tærne sine. Stirret lenge og viftet med de.. hehe. Godt for de å bli kjent med kroppen sin.

Jah...det slo jo skikkelig feil, holdt henne våken til 22.15, inn på badet og ta på tørr pysj og bleie. Samboer var klar med flaska til jeg kom ut. Ga den, tok to slurker og så var hylingen i gang, og da snakker jeg hyle så man hoster og brekker seg. Ga bittelitt sukkervann, og da roet hun seg momentant og halvsov. Klarte å lure i henne en god del av flasken, hun spiste den i halvsøvne. Bar henne inn i senga, og nå er det øyne som tinntallerkner.. Ingen skriking da, så hun ligger bare i senga og titter opp på lyset på babycallen. Samboeren ligger i senga inne hos henne. Så får vi se når hun sovner for natta..

Prøver på rutiner her, men ikke helt i mål. Sovner vanligvis mellom 21-22, og det har han gjort lenge. Legges han noe særlig før våkner han som regel og er lys våken i et par timer. Forsøker å gradvis legge han tidligere, men han har en tendens til å sovne i 18-19tiden. Det som har fungert her er at han da bare sover litt på brystet mitt.

Til tross for fortsatt sen legging synes jeg det går bedre og bedre. Her er det amming, stell, pratestund og lesestund, og så litt mer amming før han bæres i seng. I det siste har også samboer kunnet legge han, og det er ganske deilig synes jeg :) Skal trene på å finne søvnen selv senere, jeg er ikke helt klar for det enda ettersom at han muligens har refluks, og derfor klager pga ubehag/smerte når han ligger i sengen. Uansett kan han titte opp ved legging og godta at han legges, så er jo fremgang :p Og han sover nå hele natten i senga si (med en rekke amminger), noe som var rart i starten, men utrolig deilig også :)

..og jeg merker også at tidspunktet vi starter dagen har en del å si. Sover vi til 9, blir det gjerne en senere kveld. Foretrekker en time eller to ekstra på kveld fremfor en sen morgen :) Setter utrolig pris på den lille tiden uten baby før jeg selv legger meg!

..og jeg merker også at tidspunktet vi starter dagen har en del å si. Sover vi til 9, blir det gjerne en senere kveld. Foretrekker en time eller to ekstra på kveld fremfor en sen morgen :) Setter utrolig pris på den lille tiden uten baby før jeg selv legger meg!
Er så enig i det. Er B-mennenske selv, men syns det er greit å starte dagen til "normal tid". Kommer en dag hvor man skal på jobb og i bhg også, så greit å ikke ha en vane om å stå opp til lunsj. :p

Tror ikke hun var helt i form i kveld. Gulpa en del, og da vi skulle inn for å skifte bleie igjen så gulpa/spydde hun så spruten stod. Har ikke spist spesielt mye i dag heller, flere småmåltider. I tillegg har det surklet en del i nesa i dag.

Sovnet i armene mine til slutt, og så i vogna.. Vi får øve mer på senga på dagen i morgen. Men klokka ble i alle fall ikke nærmere ett slik den ble i går da :-)

Her har vi vært litt sløve på å sette rutinene enda. Men skifter til pysjamas rundt 20, så koser vi litt og preiker litt før hun er i seng mellom 21 og 22. Hun sover nå til 03 om vi får henne i seng da, og nattesøvnen min er foreløpig viktigere enn kjærestetiden ;) Hehehe!

Vi har ingen faste soverutiner annet enn på kvelden/natta, han sover når han vil og så lenge han vil!! På kvelden tar vi på pysj/bader ca. kl. 21, så får han pupp og legger seg ca. 21.30. Da sovner han som regel raskt.. Har hatt den rutinen siden han var omtrent 3 uker gammel, og det er han selv som alltid har sovnet til den tiden!! Vibbegynte å ta på pysj og legge han til samme tid siden han alltid ble trøtt på den tiden og det fungerte og gjør det fortsatt:) da sover han til 5, spiser og sovner med en gang igjen! Også står han opp ved 8-9 tiden:)

Her sovner hun mellom 19:30 og 20:00 ca etter bad, grøt og litt melk om hun vil ha. Sover da til ca 00:30 for melk, sover videre til ca 03:00 og så videre til 07:00 ca..

Mye mat om nettene men kankje det skal være slik en stund

I dag har lille nesten ikke sove noe på dagen, så etter bad og mat duppet hun av kl.20, men måtte ha to runder til med pupp før hun sovnet skikkelig kl.21.30. Og det er det tidligeste hun har sovnet hittil, så håper på leggetid litt og litt tidligere for hver uke fremover nå :)

Her styrer han søvnen selv på dagtid men på kvelden begynner vi på kveldsstellet mellom 18.00-18.30, da er det bad, tran og pysj. Så går vi inn på soverommet og han får mat. Jeg synger en vuggevise eller to. Så sier jeg "nå er det natta lille venn", gir ham en nuss og så går jeg enten ut og forsøker å la ham finne søvnen selv. Eller så sitter jeg helt stille ved siden av vugga og gynger til han sovner. Men det varierer når han sovner. Noen dager vil han spise masse, er urolig osv. men han sovner som regel rundt 19.30. Spiser igjen rundt 00.30. Og så igjen rundt kl. 3. Merker at han begynner dagen tidligere nå som vi har begynt å legge ham til fast tid. I dag startet vi dagen kl.6. Men etter å ha fått ny bleie og litt mat så sov vi på sofaen frem til halv ni cirka :)

Problemet her er tydligvis at han har ofte vondt i magen på kveldstid og finner ikke roen når han har det :( Sovner til slutt rundt 2200 for da orker han ikke mer. Det går greit når han er nede med oss. Kanskje litt dårligere humør enn ellers, men med en gang han legges på soverommet begynner han å presse og styre på.

Har begynt å legge han i 21-tiden istedet for 22. Deilig at han sovner en time tidligere, men har har nå fått en tendens til å våkne til etter en time. Må da ammes og bysses i søvn igjen. Han er da heldigvis vanligvis i nattmodus, så det går greit. Tenker å fortsette å legge han 21 fremover, så venner han seg sikkert til det :)

I dag tok vi på pysj 18.30 og frøkna sovnet 18.45.. hun har kun sovet 1 time på dagen :eek: så da tenker jeg det er greit å ta tidlig kveld. Vi får se da... om det varer.. :p

I dag tok vi på pysj 18.30 og frøkna sovnet 18.45.. hun har kun sovet 1 time på dagen :eek: så da tenker jeg det er greit å ta tidlig kveld. Vi får se da... om det varer.. :p
Prøvde meg på det samme, men han BRØLTE der han låg :p

Back
Topp