Når legger de seg?

Moradi

Forumet er livet
VIP
Septemberlykke 2015
Har dere fått rutiner på leggetid og hvordan begynte dere?

Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre på nyåret. Jentungen bestemte selv at hun ville legge seg klokken syv-ish når hun var tre måneder :p Han vi har nå vet ikke hva han vil, og ikke jeg heller... :rolleyes:

Ja, vi har fått en viss rutine nå. Men det betyr ikke at det alltid går som planlagt. Frøkna får styre søvnen selv på dag/ettermiddag så det avhenger litt av den.

Vi gjør som følgende:
Mellom 19.30-20.00 tar vi på pysj. Så går vi inn på soverommet med litt lite belysning. Her får hun mat på sengekanten. Jeg leser litt for henne før jeg legger henne i egen seng. For nå har vi begynt å øve på å finne søvnen selv. Hun ligger å klager og sutrer en stund, men jeg sitter bare helt stille ved siden av sengen. Tar henne bare opp om hun hyler skikkelig. Det kan ta ca 30 min før hun sovner. Jeg håper jo at det skal gå raskere og raskere med tiden. Noen ganger våkner hun flere ganger og jeg må gjøre samme prosedyre, men stort sett sover hun et par/tre timer før hun er sulten igjen. Da har jeg til nå lagt hun ved siden av meg resten av natta. Er vel på tide å gi seg med det nå... men det er så kos og enkelt ved amming. :rolleyes:

Går inn på soverommet 1830, får flaske i sengen og er som regel sovnet til 1900. Hun har respondert veldig bra på leggerutinene. På dagtid styrer hun søvn selv, men på kvelden har vi bestemt mer, og det fungerer veldig bra for oss. Lar henne som regel ikke sove etter 17. Blir hun sutrete før leggetid får hun ligge naken å sprelle på badet eller i stua:)

Her legger han seg i 18.30 tiden. Lar han ikke sove dupp etter kl 16.00, men ellers legger vi han til å sove når han har vært våken ca 1,5 time :) sover da fra 1 time til 3.

Føler ikke vi har så voldsomt med rutine enda.. Hun styrer som regel søvnen selv.
Men kl.12 da er det legging uansett. I natt ble den 00.45 før hun sovnet for natta da.. Andre kvelder sovner hun 19 i babynestet i sofaen..
Vet ikke om vi skal begynne å holde henne litt våken på dagtid for å få lagt henne tidligere..?

Har hatt noenlunde rutiner fra dag 1 - ble bare sånn. Mating, pysj/bad, kos og mer mating, begynner ca 19. Litt avhengig av hvor lenge han spiser hvor mye kos/lesing etc det blir men han legges i vugga ca 20.30. Den står nå på vårt soverom men har flyttet den gradvis fra stua inn til vårt rom. Der er det både mørt og kjølig og han sover faktisk mye bedre der enn på stua. Han er nesten alltid våken når vi legger han og han finner roen selv. Må inn og putte i smokk et par ganger men vi er veldig takknemmelige for at det ikke er noe skriking eller at han har prob med å ligge alene på rommet til vi legger oss.

Vi har så smått begynt å regulere søvn på dagen, men i går feks var han så utslitt etter familieselskap at vi rett ig slett ikke kunne holde han våken, så han sov fra 17-18.30, og la seg likevel til normal tid - PUH!:)

Vi har lite rutine. Er kanskje ikke så flink på å lage kveldsrutiner enda, men det er ingen antydning til å sove før i 22 tiden. Og gjerne senere. Prøver å gå på bade i 20 tiden, og de gangene hun har vært trøtt har jeg lagt henne i sengen i 20 tiden etter mat, men en liten dupp på 30 min så er hun lys våken igjen og nekter å sove.
Er nok ikke klar for å " tvinge" henne i seng i 19-20 tiden enda.

Føler ikke vi har så voldsomt med rutine enda.. Hun styrer som regel søvnen selv.
Men kl.12 da er det legging uansett. I natt ble den 00.45 før hun sovnet for natta da.. Andre kvelder sovner hun 19 i babynestet i sofaen..
Vet ikke om vi skal begynne å holde henne litt våken på dagtid for å få lagt henne tidligere..?

På helsestasjonen her anbefaler de å unngå dupper etter kl 16 hvis man gjerne vil ha mini i seng til 19. Her tok det tid å få mini til å sovne en stund, men nå slukner han stort sett greit når jeg legger han etter siste mating.

På helsestasjonen her anbefaler de å unngå dupper etter kl 16 hvis man gjerne vil ha mini i seng til 19. Her tok det tid å få mini til å sovne en stund, men nå slukner han stort sett greit når jeg legger han etter siste mating.

Hmm..her har hun nemlig dupp kl.16 - den pleier å komme hver dag. Men så står hun opp 10-11 tiden da.. Og har en dupp i mellom også, av og til to.

Her styrer hun fortsatt søvnen selv, tar kveldstell og pysj i 21tiden og sovner ikke for natta før i mellom 22-23tida. Sover da ca 4-5timer i strekk før hun skal ha mat og sovner igjen. Og nå er vi mye borte på middager om kveldene å, så orker ikke å prøve med tidligere leggetid før etter nyttår.

Hmm..her har hun nemlig dupp kl.16 - den pleier å komme hver dag. Men så står hun opp 10-11 tiden da.. Og har en dupp i mellom også, av og til to.
Etter noen dager hvor jeg vekte henne kl 08 fikk jeg snudd døgnet sakte, men sikkert. Nå kan man stille klokken etter henne. Våkner 08 hver dag og vi har fått tilbake voksentid på kvelden.

Etter noen dager hvor jeg vekte henne kl 08 fikk jeg snudd døgnet sakte, men sikkert. Nå kan man stille klokken etter henne. Våkner 08 hver dag og vi har fått tilbake voksentid på kvelden.

Hmm, de to siste dagene har hun våknet 09 i stedet for 10-11, tenkte at det var en start.. Men hun sovnet jo sent i går allikevel.
Jeg er ikke helt klar for å stå opp 08 selv, b-menneske som jeg er :P I alle fall når hun ikke sovner for natta før 01, og det er en flaske på natta og jeg som regel er våken rundt 1 time da. Men om hun kan våkne 09, og vi kan få lagt henne tidligere så er det en start. Nå har hun sovet over en time i senga si, så spent på hvordan kvelden blir da. Mulig vi bare skal forsøke å legge henne tidligere og tidligere i senga, selv om hun bruker en stund på å sove.

Største problemet er vell at de to andre er seks og fire år. Lenge siden vi måtte være strenge med rutinene. Godt nok så lenge de blir lagt et sted mellom 19-20:00. Husker når de var mindre, da måtte vi gi kvelds klokken 18:00 for så bade og så pupp/flaske og rett i senga. Samme tidspunkt hver dag. Hvis ikke var alt ødelagt :rolleyes: Blir rart å begynne med dette igjen. Han er somregel ikke klar for å legge seg før 21-22 her heller. Prøver jeg før blir det bare gråting og styr.

Går inn på soverommet 1830, får flaske i sengen og er som regel sovnet til 1900. Hun har respondert veldig bra på leggerutinene. På dagtid styrer hun søvn selv, men på kvelden har vi bestemt mer, og det fungerer veldig bra for oss. Lar henne som regel ikke sove etter 17. Blir hun sutrete før leggetid får hun ligge naken å sprelle på badet eller i stua:)
Sover hun hele natta da?

Største problemet er vell at de to andre er seks og fire år. Lenge siden vi måtte være strenge med rutinene. Godt nok så lenge de blir lagt et sted mellom 19-20:00. Husker når de var mindre, da måtte vi gi kvelds klokken 18:00 for så bade og så pupp/flaske og rett i senga. Samme tidspunkt hver dag. Hvis ikke var alt ødelagt :rolleyes: Blir rart å begynne med dette igjen. Han er somregel ikke klar for å legge seg før 21-22 her heller. Prøver jeg før blir det bare gråting og styr.
Samme her. Tassen er ikke trøtt før i 22 tiden. Tenkte å begynne med rutine men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Han kan ta en lur kl 2000... Og være våken da til 22.... Men han sover da fra 22 til 0830..... Et måltid i 0600 tiden... Hvor skal man starte???

Ingen rutiner her enda :(
Har selvstyrt det, og burde vel begynne med faste tider. Grunnen til at jeg ikke har noe fast er vel fordi vi står opp så forskjellig etter hvordan natten har vært. Er selv så trøtt iblant, og vi ligger lenge hvis hun gjør det.
Sliter skikkelig å få hun til å ta lengre dupper på dagen (maks 30 min). Prøver som regel å skifte til pysj osv i 20 tiden. Iblant sovner hun tidlig og iblant sovner hun ikke før 00.00. Er så varierende ift om hun har luft i magen. Det holder henne våken.

Tenkte på nyåret å sette mer fast med bading, pysj, mat ca 19 og prøve å stå opp til fast til hver dag. Men lurer forferdelig på hvordan jeg skal få det til når jeg ikke ser noe mønster i dupper/soving generelt. Syns vel egentlig hun sover for lite, mulig hun er mye overtrøtt når kvelden kommer.

Eneste han har gjort tre dager på rad nå er å ha en lang lur på dagen på 2-3 timer. Det har vært deilig :rolleyes:. I kveld sovnet han 20:00. Får se hvordan det går. Føler det er lettere å begynne med rutiner når de får fast føde (les grøt) og begynner å sove på eget rom. Gammel vane er vond å vende?

Eneste han har gjort tre dager på rad nå er å ha en lang lur på dagen på 2-3 timer. Det har vært deilig :rolleyes:. I kveld sovnet han 20:00. Får se hvordan det går. Føler det er lettere å begynne med rutiner når de får fast føde (les grøt) og begynner å sove på eget rom. Gammel vane er vond å vende?

Jeg har også tenkt at det kanskje blir lettere når de begynner å spise grøt. :) Men jeg aner ikke.
I dag sov hun ettermiddagslur i senga si for første gang, så nå kan vi kanskje begynne å legge henne rett i senga :)

Jeg har også tenkt at det kanskje blir lettere når de begynner å spise grøt. :) Men jeg aner ikke.
I dag sov hun ettermiddagslur i senga si for første gang, så nå kan vi kanskje begynne å legge henne rett i senga :)
Jeg begynte med det samme. All soving hjemme på dagtid ble flyttet til senga (i dagslys, evt taklys), så begynte jeg å legge der om kvelden etter en ukes tid. Det går raskere for hver kveld. I dag fant hun søvnen selv etter 6 min! :D Dette lover godt! Jeg merker at hun liker faste rutiner... vi er jo vanedyr og liker forutsigbarhet.

Back
Topp