Når kontakter dere jordmor?

Selda

Glad i forumet
Venter dere til det nærmer seg uke 12 eller tar dere kontakt nå?

Jeg har vært hos legen allerede er 5+4 i dag, men det var pga spørsmål om videre bruk av medisin. Og legen fortalte meg at jeg kunne komme tilbake etter jeg var kommet i uke 6 for å ta de første blodprøvene og slikt. Legen anbefalte meg også å ta kontakt med jordmor allerede nå om jeg ønsket.

Så ut fra legen forsto jeg at man kan dra til første kontroll når man er i uke 6, da kan man også høre hjertelyd om man tar tidlig ultralyd. Jeg spurte meg også rundt med en gang jeg fant ut jeg var gravid, og nesten alle sa man skulle vente til etter uke 12. Men det er blitt endret på [emoji4]
Legger ved en god link legen min ba meg se på [emoji4]
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Jeg skal til legen på mandag siden jeg har mistet så mange ganger på rad (habituell abort).
Da får jeg ekstra oppfølging og jeg fikk beskjed om å ta kontakt så fort jeg ble gravid.
Får også flere UL, så set blir vel sendt henvisning på mandag vil jeg tro.
Jordmor er jeg litt usikker på, hadde ikke mer utbytte av det enn min fantastiske lege sist.
Men får se :)

Jeg har vært hos legen allerede er 5+4 i dag, men det var pga spørsmål om videre bruk av medisin. Og legen fortalte meg at jeg kunne komme tilbake etter jeg var kommet i uke 6 for å ta de første blodprøvene og slikt. Legen anbefalte meg også å ta kontakt med jordmor allerede nå om jeg ønsket.

Så ut fra legen forsto jeg at man kan dra til første kontroll når man er i uke 6, da kan man også høre hjertelyd om man tar tidlig ultralyd. Jeg spurte meg også rundt med en gang jeg fant ut jeg var gravid, og nesten alle sa man skulle vente til etter uke 12. Men det er blitt endret på [emoji4]
Legger ved en god link legen min ba meg se på [emoji4]
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Likte godt denne linken! Nå har jeg også tatt kontakt med legen for å få time :-)

Man kan velge selv om man vil ha oppfølging hos lege eller jordmor eller en kombinasjon. Det er jordmødre på helsestasjonene, så går sltså ikke til de på sykehuset.
Tror kapasiteten hos jordmødre varierer litt fra sted til sted :)

Javel... Må jeg ringe rundt å sjekke kapasiteten selv da?

Har time hos legen om 1 uke. Men det er for å få tatt blodprøver og sjekke diverse verdier. Tar b12 injeksjone og d vitamin, så vil sjekke at det faktisk er høye nok [emoji846] svangerskapet var ikke planlagt, ellers hadde jeg jo skjeller dette før spiren ble satt [emoji85]

Bestiller nok privat UL i uke 7. For å se at alt er som det skal. Og igjen i 13-14 for å få vite kjønn [emoji2] så spent på om det er en 3.gutt eller en første lillesøster som ventes[emoji846]

Så tar jeg kontroller hos jordmor etterhvert etter dette. Føler det er tryggest med lege i starten. Og greiest med jordmor når jeg passerer uke 20-30.

Jeg venter på brevet som Riksen har lovet å sende meg angående tidlig UL. Så bestiller jeg det først ihvertfall før legetimen. Er spent på om det er en eller to embryo der inne som koser seg! [emoji5][emoji5][emoji5]

Har bestilt time hos fastlegen i dag, fikk time når jeg er i uke13. Var litt lenge å vente, men det går vel bra. Tror jeg tar resten av kontrollene hos jordmor.

Jeg fikk time om seks uker hos legen, synes det er lenge å vente til! Jeg har sendt mail til jordmor i dag og håper hun kan ta meg inn litt raskere enn fastlegen...

Skal ringe ned i uke 8 og få de til å sette meg opp på jordmortimer tenkte jeg!

Back
Topp