Når kontakter dere helsestasjon/fastlege?

Jeg ringte inn når jeg ar 4+3 og fikk time 5+3 hos fastlegen, men måtte mase for å få den da resepsjonisten mente det var unødvendig før uke 10. Jeg ville inn asap pga svært høy bmi og førstegangsfødende med mye depresjon og angst relatert til matinntaket. Tok blodprøve og urinprøve, ble henvist til ernæringsfysiolog (enda ikke gått igjennom) og tidlig ultralyd uke 13 og skal ha ny time hos fastlegen i uke 12 for den "klassiske" første svangerskapskontrollen med alt det andre som pleier å gjøres :)

Glad jeg pushet på tidlig time, det hjalp veldig mentalt!

Så bra du pushet på! Tror man nesten bare må stå på sitt, ellers havner man vel fort bakerst i køen. Men når man ikke aner hva som er normalt og hva man kan kreve, så syns jeg det er vanskelig:confused005 For min del tenker jeg at det vil holde med første konsultasjon rundt uke 10-12 men jeg er en liten planleggingsfreak, så vil gjerne få den datoen allerede :hilarious:

Var på 1. Kontroll i dag 7+4. Sist jeg var hos legen tok jeg blodprøver og da nevnte jeg at jeg var gravid, og da satt vi opp time til 1. Kontroll. Tror det kommer litt an på hva du føler du trenger selv. :cat: skal inn på 2. Kontroll i uke 10-12 for å ta de vanlige blodprøvene. For mange er dette 1. Kontroll

Tar første kontroll i uke 12, med mindre jeg har noe medisinsk grunn (f.eks medisiner) som bør følges opp i svangerskap har jeg fått beskjed at det ikke er hensikt å komme inn før da blodprøver ikke kan bli tatt før uke 12. Så da tar de like greit alt da. Får se om jeg tar en tur til jordmor før den tid siden jeg har hatt 2 spontanaborter siden siste fødsel og 1 ma mellom nr 2 og 3.

Tar første kontroll i uke 12, med mindre jeg har noe medisinsk grunn (f.eks medisiner) som bør følges opp i svangerskap har jeg fått beskjed at det ikke er hensikt å komme inn før da blodprøver ikke kan bli tatt før uke 12. Så da tar de like greit alt da. Får se om jeg tar en tur til jordmor før den tid siden jeg har hatt 2 spontanaborter siden siste fødsel og 1 ma mellom nr 2 og 3.

Ja, jeg kontaktet fastlegen i dag og da satt de meg opp på første kontroll i uke 10 :) De skulle ta blodprøver og alt da, så virker som det er ulik praksis mtp når blodprøver tas. Men er sikkert en fordel at de tas så tett opp mot 12 uker som mulig, for risikoen for å miste er jo mindre jo nærmere 12 uker man er. Dumt å ta masse blodprøver og søke om fødeplass før risikoen avtar.

Fastlegen min spurte i telefon i dag flere spørsmål om risikofaktorer og historikk mtp på tidligere graviditet. Siden ting har vært normalt tidligere skal jeg på kontroll hos henne mellom uke 10-12 :)

Ja, jeg kontaktet fastlegen i dag og da satt de meg opp på første kontroll i uke 10 :) De skulle ta blodprøver og alt da, så virker som det er ulik praksis mtp når blodprøver tas. Men er sikkert en fordel at de tas så tett opp mot 12 uker som mulig, for risikoen for å miste er jo mindre jo nærmere 12 uker man er. Dumt å ta masse blodprøver og søke om fødeplass før risikoen avtar.
Ja har gått gjennom 3 svangerskap allerede så stresser ikke med første time ennå. Av min fastlege får jeg ikke komme inn før uke 12 uansett:-). Og her søker vi ikke om førerplass heller siden vi har bare ett sykehus (med mindre vi har lyst til å kjøre i 2+++ timer da men når nærmeste sykehus er 20 min unna så tar vi det siden jeg har 3 styrtfødsler bak meg og spent på om jeg i det hele tatt rekker sykehuset :happy:)

Ja har gått gjennom 3 svangerskap allerede så stresser ikke med første time ennå. Av min fastlege får jeg ikke komme inn før uke 12 uansett:). Og her søker vi ikke om førerplass heller siden vi har bare ett sykehus (med mindre vi har lyst til å kjøre i 2+++ timer da men når nærmeste sykehus er 20 min unna så tar vi det siden jeg har 3 styrtfødsler bak meg og spent på om jeg i det hele tatt rekker sykehuset :happy:)
*fødeplass

Ja har gått gjennom 3 svangerskap allerede så stresser ikke med første time ennå. Av min fastlege får jeg ikke komme inn før uke 12 uansett:). Og her søker vi ikke om førerplass heller siden vi har bare ett sykehus (med mindre vi har lyst til å kjøre i 2+++ timer da men når nærmeste sykehus er 20 min unna så tar vi det siden jeg har 3 styrtfødsler bak meg og spent på om jeg i det hele tatt rekker sykehuset :happy:)

Nei, da skjønner jeg at du ikke stresser :) Høres deilig ut å sitte på så mye erfaring og den tryggheten det gir. Lurt å ikke kjøre to timer når nærmeste er 20 min unna, hehe :)

Tenker å bestille time hos jordmor i slutten av januar. Da er jeg rundt 11 uker på vei. Skal bestille tul før den tid

Jeg kontaktet jordmor tidligere i uka. Fått time i januar når jeg er 10 uker på vei :D har i utgangspunktet planer om å holde meg til det ordinære løpet med ultralyd i uke 18, men spørs om skeptikeren i meg klarer å drøye så lenge.

Tenker å bestille TUL privat i uke 7/8 - og bestiller time hos jordmor etter det :Heartred

Planen er første TUL hos gyn i uke 8+0, som henviser videre til ny TUL uke 12ish - er alt fint og det fremdeles er "liv laget" bestiller eg time hos jordmor etter det :happy:
Er det ikkje slik at det skal tas noen blodprøver også i etter uke 12? Så må nok ha meg en time hos fastlegen også, vet ikkje helt når eg tenker en tur dit :rolleyes:

Er veldig avslappet ift dette frem til i hvertfall første TUL, så får eg se etter det om alt ser fint ut :happy: Mistet i uke 5ish sist, oppdaget i uke 8, så føler meg ikkje akkurat trygg til å tro på noe før eg ser noe levende :rolleyes:

Jeg var hos jordmor i uke 5 pga tidligere spontanabort, og har time hos fastlege i uke 12, så ny time hos jordmor i uke 16 :)

Jeg sendte en melding til fastlegen min via helsenorge og fortalte at jeg var gravid. Hadde noen spørsmål fordi jeg jobber turnus i et noe risikoutsatt yrke. Hun ringte meg med videokonferanse samme ettermiddag. Jeg har verdens beste fastlege :Heartred Hun ga meg mye info og sa jeg skulle sette opp en time i slutten av januar for første kontroll. Hun regnet med til å være 4+6 :)
Tror nok vi går for en TUL i uke 8 ca :woot:

Back
Topp