Når kontakter dere helsestasjon/fastlege?

Freyya

Glad i forumet
Augustbarna 2021
Hei!

Drar dere til helsestasjon eller fastlege for første kontroll/konsultasjon? Og når tar/tok dere kontakt for å bestille time?

Da jeg var gravid i høst ringte jeg helsestasjonen relativt tidlig for å få satt meg opp, men fikk da beskjed om at det ikke var noe poeng å ringe før en uke før timen, dvs. at jeg ikke skulle ringe før i uke 9-10. Skjønner at man risikerer mange avbestillinger hvis alle skal bestille når de bare er 5-6 uker på vei, men er liksom noe med det å bare få spikret en dato. Ser jo for meg at det vil være en del trykk på helsestasjonen på nyåret etter julestengt osv. så ideelt sett vil jeg jo få bekreftet en dato allerede nå.
 
Hei!

Drar dere til helsestasjon eller fastlege for første kontroll/konsultasjon? Og når tar/tok dere kontakt for å bestille time?

Da jeg var gravid i høst ringte jeg helsestasjonen relativt tidlig for å få satt meg opp, men fikk da beskjed om at det ikke var noe poeng å ringe før en uke før timen, dvs. at jeg ikke skulle ringe før i uke 9-10. Skjønner at man risikerer mange avbestillinger hvis alle skal bestille når de bare er 5-6 uker på vei, men er liksom noe med det å bare få spikret en dato. Ser jo for meg at det vil være en del trykk på helsestasjonen på nyåret etter julestengt osv. så ideelt sett vil jeg jo få bekreftet en dato allerede nå.

Jeg tok kontakt med helsestasjon i uke 6. Her er det omvendt, vi må ringe tidlig for å i det hele tatt få time. Fått første time til uke 13 :) Legen tok jeg kontakt med med en gang fordi jeg går på medisin for lavt stoffskifte. Så har allerede vært der 4 ganger og er 7+3 i dag :hilarious: søkt fødeplass og fått henvisning til duo-test. Hadde jeg ikke trengt den ekstra oppfølgingen (som forrige graviditet) hadde jeg nok ventet til uke 12 for første kontroll :)
 
Jeg tok kontakt med helsestasjon i uke 6. Her er det omvendt, vi må ringe tidlig for å i det hele tatt få time. Fått første time til uke 13 :) Legen tok jeg kontakt med med en gang fordi jeg går på medisin for lavt stoffskifte. Så har allerede vært der 4 ganger og er 7+3 i dag :hilarious: søkt fødeplass og fått henvisning til duo-test. Hadde jeg ikke trengt den ekstra oppfølgingen (som forrige graviditet) hadde jeg nok ventet til uke 12 for første kontroll :)

Takk for svar! Jeg bor i Oslo i en bydel hvor det fødes mange barn, så syns det er rart at de ba meg vente med å ringe til uke 10. Jeg får ta en telefon på mandag for å høre :)
 
Takk for svar! Jeg bor i Oslo i en bydel hvor det fødes mange barn, så syns det er rart at de ba meg vente med å ringe til uke 10. Jeg får ta en telefon på mandag for å høre :)

Ville ringt for å høre. Kanskje du bare var uheldig med hvem du møtte på i telefonen :angelic: Jeg bor i Sagene bydel og her også fødes det mange barn, så fikk beskjed om å ta kontakt tidlig. Gjort det begge gangene og fått time med en gang!
 
Ville ringt for å høre. Kanskje du bare var uheldig med hvem du møtte på i telefonen :angelic: Jeg bor i Sagene bydel og her også fødes det mange barn, så fikk beskjed om å ta kontakt tidlig. Gjort det begge gangene og fått time med en gang!

Ja, da gjør jeg det :) Har ikke barn fra før, så alt føles veldig nytt:angelic: Mye mulig jeg hadde uflaks med den som tok tlf. Følte meg i alle fall ganske dum da jeg smånervøs ringte helsestasjonen og ble møtt med at «nei det er aaaaalt for tidlig å bestille time, ring når du er i uke 10» :hilarious:
 
Jeg skal ta kontakt med jordmor etter første tidlig UL (uke 7). Her er det stor pågang, så må bestille tidlig. Ellers tenker jeg kontroll hos lege uke 12.
 
Tenker jeg kontakter lege eller noe i uke 10-12 eller noe. Stresser ikke. Men, har bestilt tidlig ul før jul da, bare for å sjekke om det kun er en inni der. :angelic:
 
Jeg bestilte time hos fastlegen ganske raskt etter at jeg fant ut at jeg var gravid, ca. 4 uker. Var ikke så mye som ble gjort da, tok bare noen blodprøver og satt opp ny time noen uker frem i tid. Har fått beskjed om å ta med morgenurin til den timen. Regner med jeg blir henvist videre til jordmor senere.
 
Har bestillt førstegangstime hos lege. Er slik man pleier gjøre det her. Skal i starten av januar, er vel 8-9 uker da!:)
 
Har bestillt førstegangstime hos lege. Er slik man pleier gjøre det her. Skal i starten av januar, er vel 8-9 uker da!:)

Hehe, syns det er så forvirrende at det varierer så mye fra plass til plass! Men tror jeg skal prøve å få til det samme. Første konsultasjon hos fastlege på nyåret, så evt. jordmor etter det. Tenker jeg ringer begge steder på mandag :) jeg er også 8-9 uker første uka i januar
 
Hehe, syns det er så forvirrende at det varierer så mye fra plass til plass! Men tror jeg skal prøve å få til det samme. Første konsultasjon hos fastlege på nyåret, så evt. jordmor etter det. Tenker jeg ringer begge steder på mandag :) jeg er også 8-9 uker første uka i januar
Her tror jeg det er lege først for blodprøver og slikt, så jordmor, lege om hverandre etterpå.
 
Kontaktet legen dagen etter positiv test.
Mest pga at jeg måtte bytte blodtrykk medisin. Den jeg gikk på kunne jeg ikke bruke pga graviditeten.
Han tok alt av prøver som pleier å bli gjort på første møte,og han sku snakke med gyn for oppfølging pluss sette meg opp på time hos jordmor når det er klart for kontroller.
 
Er 6+0 i dag, har kun bestilt time for tidlig ul i slutten av denne uken hos gynekolog. Tar nok kontakt med helsestasjon etter jul.
 
Jeg ringte helsestasjon når jeg var 5+2 siden jeg vet det har vært lang ventetid der før. Fått telefontime med jordmor på onsdag når jeg er 6+2, regner med vi lager noen avtaler for nyåret da :)
 
Som førstegangs tror jeg de anbefaler å bestille en time i uke 7. Var i hvert fall det som sto på nett da jeg undersøkte det, men du må ikke ha så tidlig om du ønsker å vente. Det eneste som skjer på den timen er at man prater om diverse ting, hva som skal skje på de neste timene, fyller ut et helsekort som man skal ha med seg hver gang videre. Hvis du ikke får time på helsestasjon så ville jeg tatt første svk hos legen. Der kan du få time lenger frem i tid :)
 
Ok, da tenker jeg egentlig at jeg kan ringe både helsestasjon og fastlegen før jul :) takk for kjempenyttige svar alle sammen
 
Jeg tok kontakt med lege i dag, er 4+4. Det er fordi han skal sende henvisning til sykehus for tettere oppfølging under svangerskapet. Ellers blir vel første time rundt uke 12 for blodprøver og slikt. Mulig jeg tar en tur til jordmor før det, for å lufte litt bekymreinger og tanker, men vi får se. Det avhenger litt av hva sykehuset svarer. Det er jo ikke så mye de kan gjøre så tidlig uansett :)
 
Jeg ringte inn når jeg ar 4+3 og fikk time 5+3 hos fastlegen, men måtte mase for å få den da resepsjonisten mente det var unødvendig før uke 10. Jeg ville inn asap pga svært høy bmi og førstegangsfødende med mye depresjon og angst relatert til matinntaket. Tok blodprøve og urinprøve, ble henvist til ernæringsfysiolog (enda ikke gått igjennom) og tidlig ultralyd uke 13 og skal ha ny time hos fastlegen i uke 12 for den "klassiske" første svangerskapskontrollen med alt det andre som pleier å gjøres :)

Glad jeg pushet på tidlig time, det hjalp veldig mentalt!
 
Back
Topp