Når kan barnet gå alene til skolen?

Her er det trygg skolevei, vi bruker ca fem min på å gå.
Er gang og sykkelsti det meste av veien, den første hundre meteren er fire utkjørsler fra garasjeanlegg og blokkbebyggelse. Men er ikke såå mye trafikk.
Han har flere fra gata han kan gå med etterhvert når han kjenner de andre barna mer.

Han har gått til og fra lekeplassen alene noen ganger allerede, og det er samme vei som til skolen, og det har gått helt fint. Jeg håper han tør å gå alene i løpet av dette første skoleåret, hadde letta mye på morgenen her da det er en lillesøster her også som må evt vekkes tidligere, dras med ut, så må vi hjem igjen og ordne oss før vi trenger å reise i bhg og på jobb.
 
Husker jeg selv gikk alene på førskolen da jeg var liten (5 år). Tok ca 10 min og var ved en vei. Vil nok drøye litt med mitt barn når vi kommer så langt.
 
Ungene her får en veldig fin og kort vei til skole. Flere å gå sammen med fra gata også :)
Men det er vel vanlig at de blir fulgt første året/ene eller?

Kan ikke huske vi ble fulgt, men pleide og gå sammen med flere barn fra gata og storesøster. Vi hadde også en veldig fin og trygg vei til skolen som barn :)
 
I løpet av første klasse får de gå til skolen selv. Jeg kjører samme vei for å levere i barnehage (Ikke lange stubben, men jeg må ha bil i jobben min). Føler man får litt kontroll på hvordan de ferdes når man kjører forbi også.

Hun som begynner i tredje har også gått hjem alene i hele 2 klasse. Da gikk hun hjem før jeg kom. Hvor lenge hun får være alene hjemme har gradvis utvidet seg. Nå går hun hjem Kl 15 mens jeg kommer Kl 17.

De må krysse trafikkert vei med ett av landets mest innbringende fotobokser. Den første tiden var det endel stopp ved denne overgangen for å hjelpe unger over veien. Noen bilister har åpenbart større respekt for voksne som skal over veien enn barn.

Men, man må bare tørre å slippe de på et tidspunkt. Å være mamma betyr åpenbart å ha kronisk sug i magen...
 
Back
Topp