Når kan barnet gå alene til skolen?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Hvordan er skoleveien for deres barn og når tenker dere at det er greit å la barnet gå alene til og fra skolen?
 
Min tar buss innimellom, han gikk 300 m til bussholdeplassen noen fanger fra 1. Klasse
 
Hun gikk av og til alene til skolen sammen med søskenbarna sine som er noen år eldre i 1.klasse, men hun får ikke gå hjem alene før 3-4 klasse! Er fine veier og gå, og kort vei, men alene hjemme er jeg ikke klar for at hun skal være enda.
 
Mi har gått alene innimellom i fra 1klasse - siste halvår ;) Vi bor under 10 min unna skolen da med en hovedvei å krysse. Mange å gå sammen med her da :)
Begynner i 4klasse nå så :) Vært flink å pirke inn regler ang vei og trafikk. I 1. hadde jeg også litt stikkprøver. Siden vi bodde så nærme kunne jeg fint stå ved huset og kikke opp når hu skulle krysse veien :p
 
Hun har gått uten voksne siden 1 klasse, det er ganske fine veier her og de har gått flere sammen. Hun starter i 3 nå og har slutta på sfo siden jeg er hjemme så da blir det ikke så mange å gå sammen med lenger...
 
Min har nesten alltid gått alene. Fikk følge ofte i 1.klasse, men han ønsket å gå alene. Begynner i 4.klasse nå. Søsteren begynner i 1.klasse og kommer til å bli fulgt i starten, men regner med hun blir å gå med broren sin både til og fra, da ingen av dem går på SFO.. :)
 
D spørs hvor i landet man bor. Jeg tok skolebuss fra første klasse. Min datter får ikke gå alene til eller fra skolen. Ikke før hun er ferdig med SFO, tidligst!
 
200 meter til skolebuss, syns det er greit å gå sammen opp dit jeg , da storesøster er en liten vims og kan fort bli distrahert på de få meterne og plutselig har bussen gått ;)
Lillebror begynner på skolen nå i høst så da blir det også litt selvfølge å følge begge dit :)
 
Her har mi gått selv siden 1.klasse. begynner i 5 på mandag :)
 
Hos oss blir vi ikke helt enige om npr han skal få lov til å gå. Bor i et rolig strøk, og er ca 10 minutter for han å gå alene. Men så var det det å tørre Å gi slipp da. Tror nok ikke han får gå alene i 1.klasse. Kanskje til neste år.. Har nabounger i samme gata her han kan gå sammen med og etterhvert
 
Vi har trygg skolevei, men den er et par km. Min eldste vimsekopp bruker av og til 15 minutter på 100 meter fra parkeringsplassen til skolen, så jeg er litt usikker når det går å gå alene hele veien. Tenker å prøve i løpet av andre klasse. Yngste tror jeg fint kan gå sammen med storebror fra den dagen hun begynner på skolen, da selvfølgelig bare om han mestrer det selv innen den tid. :p Hun kan nok gå alene fra hun selv føler seg trygg på det, helt sikkert i løpet av første klasse.
 
Gikk alene til skolen etter 3mnder i 1.klasse. Vi bor ved hovedveien. 5min unna skolen, Men slipper å krysse vei. :)
 
Blir kjørt. Tar ca 15 min å gå, og ingen i nærheten. Ingen store veier å krysse, men vi får se utover andre klasse. Uansett så må jeg kjøre lillebror som går i barnehagen, så blir å ta henne med på veien.
 
Mine skal få lov å gå til skolebuss når den tid kommer :) Nå får de lov å hente post alene. Det tar 1 minutt å jeg kan følge dem hele veien fra stuevinduet :) Skolebussen kommer til å stoppe ca samme sted :)
 
Han må ta buss 2-3 dager i uka. Resten kjører jeg. Noen dager må han også ta buss tilbake.
 
Han gikk noen ganger i første klasse da det var gangvei og underganger (noen få utkjørsler over gangveien. Helst bare til da det er mye oppoverbakker på vei hjem. 1,7km. Da vi flyttet halvveis i første klasse så tok han buss, begynte å gå fra andre klasse men vi fulgte han hver dag i to måneder før han gikk alene siden det er igjennom sentrum og flere overganger. 2km.
 
Uforsiktig og uforsvarlig mor her ser jeg....

Eldste her gikk hjem alene fra skolen i fjor kun et par uker etter han begynte. Vi har 1,3 km skolevei som er sikker, nesten hele veien går gjennom boligfelt. Krysser en vei som er til boligfelt og resten er tuneller på. Yngste skal begynne neste uke og skal gå en litt annen vei sammen med sine klasseveninner. Onsdagen begynner hun en time senere og etter å ha blitt fulgt noen ganger er tanken at hun skal gå helt alene. For det synes jeg faktisk at hun er klar for, hun ble seks år i mai og er en ansvarlig jente. Sykler ute alene og har det siste året gått veninna si som bor 10 minutt vekke.

Jeg har stått trafikkvakt ved overgangen ved skolen mine går en gang i fjor vinter og ble skremt av hvor mange som blir kjørt. Det blir tatt opp på alle foreldremøter at skolen ønsker at så mange som mulig går til skolen, og ikke bruker den overbelasta parkeringsplassen og skaper kø og farlige situasjoner. Jeg såg folk kjørte som kun har et par hundre meter for barna å gå. Jeg har kjørt eldste til skolen en eneste gang og da forsov vi oss og våknet 25 minutter før skolen begynte!

Barna har gått av å gå så sant ikke skoleveien er for lang eller farlig. Man må gi slipp en gang og når de begynner på skolen er 90% av ungene klare for det.
 
Ca 10min å gå gjennom boligfelt :) får ta det litt som det kommer, men blir nok i løpet av første klasse :) har også to nabogutter i samme klasse :)
 
Back
Topp