Når introdusere smokk?

Newbee

Gift med forumet
Junibarna 2015
Mailykke 2018
Er det noen av dere som har født som har gitt babyen smokk allerede? Hun er nå ti dager gammel, og jeg vurderer det for å se om det kan roe henne litt under innsovning. Ammingen er godt i gang, sugeteknikken sitter, og hun får i seg rikelig med mat. Har gått opp masse, og forlengst tatt igjen fødselsvekta si. Ser en del eksperter råder en til å vente i en måned, eller til ammingen er godt i gang. Og jeg er usikker på hva vi skal gjøre.

Sliter veldig med uro når hun skal sove, spesielt på kveldene/natta når vi legger henne på rygg i senga si. Smatter, stønner, hikker, hikster, vrir seg og står i. Som oftest det eneste som roer henne da er å ta henne opp og legge henne til puppen, da sovner hun kjapt, men så er det påan igjen med en gang vi legger henne i senga igjen. Tenker smokk å suge på da kanskje kan være til trøst og hjelpe med å roe henne? Får helt vondt i meg når jeg ligger og hører på hvordan hun styrer på...

Jeg har gitt det med en gang nesten, allerede på sykehuset har jeg gitt til mine. Men aldri før jeg har ammet, og vet at de "egentlig" er mett. Har blitt en ekstra liten funksjon for å roe dem å få dem i søvn. Sugebehovet er ofte så stort at de ammer selv når de er mette (min gjør i hvert fall det- med det resultat at hun bare gulper det opp igjen).

Fikk selvsagt kjeft av to pleiere på sykehuset for å gjøre det da :P Går litt inn det ene øret og ut det andre når man har gjort det før;) "Det er på den måten du får for lite melk" så de- fordi jeg hadde litt lite melk forrige gang. Hun skulle bare visst hvor mye jeg drev på med amming og pumping! Og jeg ammet jo tross alt i ett år, men måtte stort sett gi ett måltid med mme i tillegg per dag. Denne gangen går ammingen foreløbig enda bedre, og hun er kjempeflink å få ut melken som er der.

Så lenge du føler at du får til ammingen, at ungen suger godt og er fornøyd, så er smokken helt genial. Den roer de når det er andre ting enn sulten som gir uro.

Jeg har samme syn på å introdusere flaske ganske tidlig, gjerne med litt pumpet melk. Rett og slett fordi du da kan la far få hjelpe til litt mer og du kan ta deg en tur ut på mer enn et par timer og vite at barnet fortsatt får mat. Det gir mye større fleksibilitet rett og slett. Hadde flere på barselgruppen som skulle vente til ungene kunne drikke av kopp. Herlighet så låst de ble! Og dessuten, ungene klarte jo ikke drikke av suttekopp så fort de hadde trodd, og ikke ville de ta flaske heller, når de var blitt flere måneder gamle.

Begynte med smokk på sykehuset.
Mn bare på natten. Ved første mann ventet jeg ca 1 uke.

Er det noen av dere som har født som har gitt babyen smokk allerede? Hun er nå ti dager gammel, og jeg vurderer det for å se om det kan roe henne litt under innsovning. Ammingen er godt i gang, sugeteknikken sitter, og hun får i seg rikelig med mat. Har gått opp masse, og forlengst tatt igjen fødselsvekta si. Ser en del eksperter råder en til å vente i en måned, eller til ammingen er godt i gang. Og jeg er usikker på hva vi skal gjøre.

Sliter veldig med uro når hun skal sove, spesielt på kveldene/natta når vi legger henne på rygg i senga si. Smatter, stønner, hikker, hikster, vrir seg og står i. Som oftest det eneste som roer henne da er å ta henne opp og legge henne til puppen, da sovner hun kjapt, men så er det påan igjen med en gang vi legger henne i senga igjen. Tenker smokk å suge på da kanskje kan være til trøst og hjelpe med å roe henne? Får helt vondt i meg når jeg ligger og hører på hvordan hun styrer på...

Har det samme problemet som deg med uro på kvelden/natten. Og har også tenkt på smokk når jeg vet at han er mett. Og kun sovnet ved brystet som du forklarer. Han er 9 dager gammel i dag, men siden han er litt sugesvak er jeg redd for å ødelegge ammingen. Må bruke skjold for å få han til å suge og sovner/ slutter å suge lenge før han er mett for så å våkne etter ti minutter fordi han fortsatt er sulten.

Hadde glatt startet nå ja.. Jeg har ventet litt for lenge med mine og slitt endel.. Denne gang skal jeg starte tidligere

Jeg skal ha med smokken på sykehuset denne gangen også. Det gikk veldig fint sist :)

Jeg begynte når han var 1 uke, men får det ikke til enda. Han bare brekker seg. Har prøvd alle mulige smokker! Tar flaske da heldigvis:)

Gutten min begynte på sykehuset sånn smått, men det var fordi pleierne på nyfødt gir smokk for å roe de ned :-)
Han har et stort sugebehov også, så vi gav han selv når han var en uke gammel :-)
Hvis jeg var deg, hadde jeg ikke nølt med å begynne :-)

Jeg gav allerede etter to dager. Hun har ekstremt suge behov og jeg sliter med såre brystvorter. Så det blir ikke noe kosesutting her i gården. Føler amminga går mye bedre denne gangen da :)

Takk for svar alle Kjekt å ha forum å spørre om råd, blir så usikker på alt som er nytt og ukjent Har kokt det vi har av smokker i dag, så skal vi prøve ut litt forskjellig senere i dag og se om hun vil ta noen av dem, og om det kan roe henne ned. Generelt er hun er særs rolig og fornøyd baby, men virker som om hun trenger litt ekstra for å roe seg på kveldene.

Ga smokk da vi kom hjem fra sykehuset, to dager gammel. Gir smokk da jeg vet han ikke er sulten, eller for å roe om kvelden. Hjelper veldig, det hjelper ikke med smokk hvis han er sulten. Og føler ikke det går ut over ammingen iallefall, og han er enormt sugebehov.

Vi begynte også med smokk allerede første dag, men ikke frivillig. Han var syk og var på inensiven der de brukte smokk og sukkervann som smertelindring for sprøyter osv. Men har fungert veldig greit :)

Jeg ga han smokken morgenen etter fødselen. Ammer og alt virker bra.:-) har ikke hørt noe om at man bør vente....

Da har vi forsøkt forskjellige smokker over tid, og må vel bare innse at jenta vår ikke godtar annet enn ekte vare :rolleyes: Smokk er virkelig ikke tingen...hun spytter dem ut, brekker seg og ser generelt veldig misfornøyd ut hver gang jeg forsøker å friste henne til å gape over smokken! Ett par ganger har hun gått på limpinnen og sugd den godt inn før hun innser hva det er, men fy hun er alt annet enn happy når det går opp for henne :p

Hehe.. Har også en sånn som mener smokk er tull :-P Han ser ikke blid ut og spytter den ut selv om vi har prøvd fra han var 3 dager og han har nå blitt 5 uker. Puppen er derimot helt topp Får se om han kan lures litt etterhvert.

Vår fikk når hun var 2 dager og er kjempe fornøyd☺har veldig sugetrang så ett godt alternativ i sammenheng med amminga☺

Back
Topp