Når holder far seg alkoholfri før fødsel?

Prøveliten

Elsker forumet
Himmelbarn
Julikulene 2020
Junilykke 2022
Hvor lang tid før termin holdt/holder far seg alkoholfri før fødsel? En ting er jo å kjøre til sykehuset, en annen ting er jo å være fysisk og psykisk til stede underveis...

Min samboer er klar til å kutte ut øl når som helst, men jeg føler meg kanskje litt vel påpasselig når fødsel kan være en mnd unna enda...
 
Min drikker bare alkoholfri øl, finnes så mange på markedet nå :) han har gjort det siden prøveperioden egentlig! synes det er helt greit
 
Jeg har termin om 4 dager, men lar fortsatt far ta seg 1-2 øl på kvelden hvis han ønsker det (skjønner han godt når det er fint vær, får lyst på en god øl da selv:bag:). Tenker at dersom han har drukket to øl og riene begynner eller vannet går så er det fortsatt en del timer til man skal dra til sykehuset :p
 
Blir ikke noe problem her heller altså! Han drakk en halv øl til middag i går liksom. Men er invitert på fest til helgen og da kom vi til å snakke om dette evt er siste fest eller om han bare skal drikke et par pils...
 
Min drakk to øl samme kveld som jeg var satt igang for sykehuset hadde vært så klar på at det kom til å ta minst et par dager :p var en ganske sur samboer som hylte «kom deg til H opp på sykehuset» når jeg endleig fikk tak i han halv 2 på natta midt under styrtrier :D

med det sagt er det å drikke en øl eller to helt innafor uansett når med mindre far skal eventuelt kjøre da bør man vel være avholds fra 37 uker? Tenker jeg da ^^
 
Her er heldigvis ikke alkohol et behov i det hele tatt. Men hvis han hadde hatt et behov for det ville jeg sagt at han får drikke alkoholfritt 3-4 uker før termin. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke de føler det behovet selv jeg.. Tenker at hvis det var motsatt ville jeg ha følt et behov for å være edru til enhver tid for å kjøre og støtte han hvis det skulle skje noe :)
 
Mannen her har ikke drukket siden jeg ble gravid:bag: har aldri nektet han, men han har ikke det behovet lenger. Men han sier han gleder seg til vi kan drikke vin neste sommer sammen, har nettopp kjøpt nytt hus, og det gleeedes:) (jeg får ikke til å pumpe meg, så jeg kan ikke drikke alkohol så lenge jeg ammer;))
 
Jeg har to uker til termin, og her går det i uhorvelige mengder alkoholfritt øl. Tror han kommer til å få julekort fra Munkholm. :D
 
Fra uke 37 syns jeg det er greit at han er kjørbar hele tiden, er jo ikke noe stort offer tenker jeg.. Så slipper vi å stresse med det om det plutselig blir fødsel :)
 
Fra uke 37 her
 
Mannen her har ikke drukket siden jeg ble gravid:bag: har aldri nektet han, men han har ikke det behovet lenger. Men han sier han gleder seg til vi kan drikke vin neste sommer sammen, har nettopp kjøpt nytt hus, og det gleeedes:) (jeg får ikke til å pumpe meg, så jeg kan ikke drikke alkohol så lenge jeg ammer;))
Alkohol og amming går fint sammen
 
Alkohol og amming går fint sammen

hæ? Deeet har jeg aldri hørt noe om... jeg tenker at jeg ikke vil at babyen skal få i seg noe som helst, og jeg tar ingen sjanser:bag:


  • Ammende kvinner bør være forsiktige med å drikke alkohol, fordi vi ikke vet hvor grensen går for hva som kan være skadelig for barnet.
  • Nyfødte barn har umoden lever, med liten evne til å bryte ned selv små mengder alkohol. Ammende bør derfor vente med å drikke alkohol til det har gått minst seks uker etter termin.
  • Etter seks uker anbefales det å amme før alkoholen drikkes og å vente en stund før neste amming. For eksempel vil ett glass vin gi en promille på 0,3 til 0,4. Med en alkoholnedbrytning på 0,15 promille i timen, vil alkoholen være ute av blodet (og dermed også fra melken) etter cirka to til tre timer.

  • hadde hatt helt angst for at babyen plutselig ville ha melk etter en time:hilarious:
 
hæ? Deeet har jeg aldri hørt noe om... jeg tenker at jeg ikke vil at babyen skal få i seg noe som helst, og jeg tar ingen sjanser:bag:

https://ammehjelpen.no/alkohol/

Her er informasjon fra ammehjelpen om alkohol og amming.

Her er kortversjonen.

Kan jeg drikke kaffe, brus eller alkohol?
Du kan fint drikke kaffe og te, koffeinholdig brus eller lettbrus. Men alt med måte. Overdrevent inntak av koffein kan påvirke barnet og gjøre det urolig.

Noen lurer på om det er greit å drikke brus med kunstige stoffer. Et helt vanlig forbruk av lettprodukter og andre produkter med kunstige søtstoffer vil ikke skade barnet.

Helsedirektoratet anbefaler at du venter til barnet er seks uker før du drikker alkohol. Etter seks uker anbefaler de at du bør vente ca tre timer etter å ha drukket én alkoholenhet (ett glass vin/øl) før du ammer (9).

Dette er ut fra et føre-var-prinsipp fordi vi ikke vet hvor lite alkohol som skal til for å påvirke den nyfødte.

Alkoholen lagres ikke i melken. Det er derfor ikke nødvendig å pumpe og kaste melken før du kan amme igjen, med mindre du får melkespreng.

Husk at det ikke bare handler om mengden alkohol i melka etter at du har drukket. Det er et viktig aspekt om du drikker mye og ofte, eller litt av og til.

Alkohol kan dessuten påvirke blant annet melkemengde og utdrivningsrefleks. Les mer om alkohol og amming i artikkelen vår om dette.



  • Ammende kvinner bør være forsiktige med å drikke alkohol, fordi vi ikke vet hvor grensen går for hva som kan være skadelig for barnet.
  • Nyfødte barn har umoden lever, med liten evne til å bryte ned selv små mengder alkohol. Ammende bør derfor vente med å drikke alkohol til det har gått minst seks uker etter termin.
  • Etter seks uker anbefales det å amme før alkoholen drikkes og å vente en stund før neste amming. For eksempel vil ett glass vin gi en promille på 0,3 til 0,4. Med en alkoholnedbrytning på 0,15 promille i timen, vil alkoholen være ute av blodet (og dermed også fra melken) etter cirka to til tre timer.

  • hadde hatt helt angst for at babyen plutselig ville ha melk etter en time:hilarious:
 
Det verste med at mor drikker litt alkohol er vel heller at det lettere kan skje ulykker, blir farligere med samsoving osv og at barnet kan bli utrygt. Ser på det som en større risiko enn at barnet får i seg bittelitt alkohol, men jeg har aldri brukt barnevakt for å drikke i ammeperioden- synes det er veldig enkelt å være edru ❤️ Ang far så har jeg ikke tenkt tanken en gang på at han må være avholds men han drikker aldri mer enn 2 øl og vi har sykehuset 2 mil unna så i verste fall kjører jeg hvis jeg kan!
 
hæ? Deeet har jeg aldri hørt noe om... jeg tenker at jeg ikke vil at babyen skal få i seg noe som helst, og jeg tar ingen sjanser:bag:


  • Ammende kvinner bør være forsiktige med å drikke alkohol, fordi vi ikke vet hvor grensen går for hva som kan være skadelig for barnet.
  • Nyfødte barn har umoden lever, med liten evne til å bryte ned selv små mengder alkohol. Ammende bør derfor vente med å drikke alkohol til det har gått minst seks uker etter termin.
  • Etter seks uker anbefales det å amme før alkoholen drikkes og å vente en stund før neste amming. For eksempel vil ett glass vin gi en promille på 0,3 til 0,4. Med en alkoholnedbrytning på 0,15 promille i timen, vil alkoholen være ute av blodet (og dermed også fra melken) etter cirka to til tre timer.

  • hadde hatt helt angst for at babyen plutselig ville ha melk etter en time:hilarious:
Etter 3 timer er en enhet ute av kroppen din, så da kan du trygt amme:) dessuten får barnet i seg bare promillen av din promille. Altså hvis du drikker et glass vin og får 0.2 i promille. Ammer du med den promillen så er det 0.2 promille alkohol i melken din.

Når det er sagt har iallefall jeg null behov for alkohol den første tiden. Å holde meg alkoholfri har knapt vært et offer. Men når ungen blir litt større (og enda ammer) så kan det være greit å vite at man har muligheten til å ta en øl til en god middag:)

Promillen forsvinner også fra melken og må ikke pumpes ut.
 
Sniker
Vi bor 5 mil unna sykehuset og 4 mil unna nærmeste familie, så han blir nok edru fremover selv om det er 5 uker til termin :rolleyes:
 
Sniker. 5 uker til termin, men han sa selv han ikke skulle drikke mer nå (fest). Har allerede vært på sjekk to ganger på under en uke, så virker som det kan skje noe innen rimelig kort tid. Men kan jo også være falsk alarm. :D
 
Det verste med at mor drikker litt alkohol er vel heller at det lettere kan skje ulykker, blir farligere med samsoving osv og at barnet kan bli utrygt. Ser på det som en større risiko enn at barnet får i seg bittelitt alkohol, men jeg har aldri brukt barnevakt for å drikke i ammeperioden- synes det er veldig enkelt å være edru ❤️ Ang far så har jeg ikke tenkt tanken en gang på at han må være avholds men han drikker aldri mer enn 2 øl og vi har sykehuset 2 mil unna så i verste fall kjører jeg hvis jeg kan!
Vi har fem-ti min til sykehuset i bil, men tenker jo liksom at far skal kjøre når/hvis riene står skikkelig på.
 
Back
Topp