Når har dere første svangerskapskontroll?

Hadde privat TUL 10+3
Time hos jordmor 10+6
Time hos jordmor 11+3 (rakk ikke bli ferdig med helsekortet)

TUL på sykehuset 12+3
Og skal ha første legetime samme uken. Har allerede fylt ut helsekort, men legen ville ikke ta blodprøver før etter 12+0.
 
Da har jeg vært til første svangerskapskontroll hos fastlegen :)
Han fylte ut helsekortet, tok blodtrykk og jeg leverte urinprøve og de tok flere ulike blodprøver.
Urinprøven og blodtrykksmålingen var helt topp, så får jeg bare håpe på at blodprøvene også viser at alt er i orden!

Han sa ikke noe om glukosebelastning, glemte seff å spørre også...:oops:
 
Skulle hatt i dag, men svimete som jeg var glemte jeg urinprøven som jeg hadde satt i kjøleskapet, snudde og dro tilbake for å hente den. Ringte legen bare for å gi beskjed at jeg var forsinka, men kom max 10 min etter timen. Var dårlig planlagt av meg, men tenkte jeg skulle rekke det og ikke bli særlig sein. Har aldri kommet inn til legen på tiden, alltid ventet 10-15 min, og tenkte derfor jeg rakk det fint. Men de ringte opp igjen og sa jeg ikke fikk komme, han hadde ikke tid til meg når jeg ble forsinket. Så da må jeg vente til ny time om 2 uker..
 
Hei, har nettopp funnet ut at jeg er gravid, er vell i uke 14-15. Er det forseint med første svangerskapskontroll da? Noen som vet
 
Skal til jordmor på torsdag på kontroll, her er meningen jeg skal måle hjertelyd da jeg vil være 15+6 da. Hvordan gjør de dette? Sitter du/står du/ligger du som ved ultralyd?? Lurer egentlig på alt, vil være litt forberedt og vite hva jeg går til..
 
Skulle hatt i dag, men svimete som jeg var glemte jeg urinprøven som jeg hadde satt i kjøleskapet, snudde og dro tilbake for å hente den. Ringte legen bare for å gi beskjed at jeg var forsinka, men kom max 10 min etter timen. Var dårlig planlagt av meg, men tenkte jeg skulle rekke det og ikke bli særlig sein. Har aldri kommet inn til legen på tiden, alltid ventet 10-15 min, og tenkte derfor jeg rakk det fint. Men de ringte opp igjen og sa jeg ikke fikk komme, han hadde ikke tid til meg når jeg ble forsinket. Så da må jeg vente til ny time om 2 uker..

det var dårlig når det kun var 10 minutt er og du vanligvis må vente 10-15 min på å komme inn. Særlig når de ikke gir deg ny tid før 2 uker etterpå tenker de ikke på å være litt ekstra snille med gravide? Jeg hadde blitt så lei meg
 
Jordmor ville ikke gi meg time før langt ut i svangerskapet pga Corona-situasjonen, men nå fikk jeg likevel tid hos legen. Får lov å komme inn til legen for første kontroll i uke 14 (13+5). Hadde foretrukket jordmor til første møte, men da får jeg i alle fall tatt blodprøve.
 
Hei, har nettopp funnet ut at jeg er gravid, er vell i uke 14-15. Er det forseint med første svangerskapskontroll da? Noen som vet

Tviler på at det er for seint. Jeg tok kontakt med lege tidlig (kanskje uke 8 eller noe) og med jordmor i god tid. Fikk først høre jeg ikke fikk komme inn før om leeenge. Men nå får jeg komme til legen i uke 14. Tenker at når jeg ikke får komme før uke 14 som kontaktet dem tidlig, er det neppe for seint for deg heller å komme i uke 14/15.
 
det var dårlig når det kun var 10 minutt er og du vanligvis må vente 10-15 min på å komme inn. Særlig når de ikke gir deg ny tid før 2 uker etterpå tenker de ikke på å være litt ekstra snille med gravide? Jeg hadde blitt så lei meg
Jeg ble veldig lei meg, knakk sammen på parkeringsplassen og grein i ca 10 min før jeg klarte å kjøre hjem igjen. Disse svangerskapshormonene altså!
 
Jeg ble veldig lei meg, knakk sammen på parkeringsplassen og grein i ca 10 min før jeg klarte å kjøre hjem igjen. Disse svangerskapshormonene altså!

Det forstår jeg veldig godt :( :( kanskje det går an å ringe dem i ettertid og høre om de ikke har noen tidligere time å tilby?
 
Det forstår jeg veldig godt :( :( kanskje det går an å ringe dem i ettertid og høre om de ikke har noen tidligere time å tilby?
Det er den tidligste timen de kunne tilby med min fastlege, kunne få vikar tidligere muligens, men siden jeg skal gå til ham et noen ganger framover i svangerskapet så vil jeg heller ta timen med han enn noen jeg aldri har truffet før. Går nok bra å vente, kunne ta blodprøvene i løpet av denne uken heldigvis.
 
Skulle hatt i dag, men svimete som jeg var glemte jeg urinprøven som jeg hadde satt i kjøleskapet, snudde og dro tilbake for å hente den. Ringte legen bare for å gi beskjed at jeg var forsinka, men kom max 10 min etter timen. Var dårlig planlagt av meg, men tenkte jeg skulle rekke det og ikke bli særlig sein. Har aldri kommet inn til legen på tiden, alltid ventet 10-15 min, og tenkte derfor jeg rakk det fint. Men de ringte opp igjen og sa jeg ikke fikk komme, han hadde ikke tid til meg når jeg ble forsinket. Så da må jeg vente til ny time om 2 uker..

Åh, så kjedelig!! Nesten så jeg mistenker at du hadde kommet inn om du ikke hadde ringt.. Aldri hørt om noen som har kommet inn til legen før det har gått minst 10 minutter. ;) Men skjønner jo at de sikkert må slå hardt ned på det hvis man er for sen, da det jo fører til forsinkelser videre. Måtte alltid vente 20-30 min. med min forrige lege, om jeg så hadde time når det åpnet, var så frustrerende. Føles litt respektløs når man jo selv er borte fra jobb. Samtidig tok han seg god tid til pasienten, og det er jo også veldig bra..
 
Hadde første time denne uken, uke 14. Fikk ikke tidligere selv om jeg forsøkte å kontakte både lege og jordmor veldig tidlig. Nå fikk jeg beskjed om at det er oppdaget bakterier i urin og jeg må på antibiotika. Dette kan jeg ha gått med i uker/måneder for alt jeg vet... Kan noe ha skjedd med babyen i tiden før det ble oppdaget? Noen som vet?
 
Er så skuffet over oppfølgingen for å være helt ærlig. Jeg ringte nesten så snart jeg visste jeg var gravid, siden det sto på helsestasjons sider man skal ta kontakt tidlig. Så fikk jeg time langt ut i juni med beskjed om at de også vil ringe meg for tidlig samtale :(:( ringte også lege, men de sa "ring tilbake i uke 12". Ringte i uke 12, og da tar det jo et par uker før de har ledig tid... Greit at det er Corona-tider, men når det står at man skal ta viktige prøver FØR uke 12... og når det til og med viser seg at det er fare på ferde på prøvene :( Og ingen informasjon om hva man må være forsiktig med i svangerskapet og ikke.
 
Var til lege i veke 7, men det var kun pga tilrettelegging mtp jobb og søknad om svangerskapspengar. Fyrste kontroll hos jordmor var når eg var 12+3. Skal igjen i neste veke når eg vil vere 16+3, og oul når eg er 18+3 :)

Etter å ha kikka litt på innlegg her inne, har eg inntrykk av at "alle" er på minst ein TUL. Stemmer dette, eller finnes det framleis nokon som ikkje tar ein kikk før på OUL?
 
Var til lege i veke 7, men det var kun pga tilrettelegging mtp jobb og søknad om svangerskapspengar. Fyrste kontroll hos jordmor var når eg var 12+3. Skal igjen i neste veke når eg vil vere 16+3, og oul når eg er 18+3 :)

Etter å ha kikka litt på innlegg her inne, har eg inntrykk av at "alle" er på minst ein TUL. Stemmer dette, eller finnes det framleis nokon som ikkje tar ein kikk før på OUL?

Tror det er en egen tråd for spørsmålet om TUL.

Vi har ikke bestilt noe TUL, tror bare det blir OUL.
 
Skal til jordmor på torsdag på kontroll, her er meningen jeg skal måle hjertelyd da jeg vil være 15+6 da. Hvordan gjør de dette? Sitter du/står du/ligger du som ved ultralyd?? Lurer egentlig på alt, vil være litt forberedt og vite hva jeg går til..
Du har vel fått svar på dette forlengst, men jeg lå iallefall da jordmor fant hjertelyd. Litt som utvendig UL. Så kjente hun etter hvor høyt livmoren stod.
 
Var til lege i veke 7, men det var kun pga tilrettelegging mtp jobb og søknad om svangerskapspengar. Fyrste kontroll hos jordmor var når eg var 12+3. Skal igjen i neste veke når eg vil vere 16+3, og oul når eg er 18+3 :)

Etter å ha kikka litt på innlegg her inne, har eg inntrykk av at "alle" er på minst ein TUL. Stemmer dette, eller finnes det framleis nokon som ikkje tar ein kikk før på OUL?


Har ikke vært på TUL, skal bare på OUL.
 
Back
Topp