når har dere deres første jordmortime?

her i kommunen har de ikke jm nå..skulle likt å gå til det siden jeg fødte i uke 28 sist pga alvorlig preklamsi(svangerskapsforgiftning).. håper på tett oppfølging på sykehuset som erstatning
 
På kommunens oppfølging av gravide her, så skal man til første jordmor time mellom uke 8 og 12. :) 
Jeg har vært, i slutten av uke 11. :) 
Har neste time allerede i januar. :) 
 
Jeg bruker legen på alle de "obligatoriske" kontrollene, i tillegg må jeg dit en gang i mnd for blodprøver. Så legen min sa at det normale da er å gå til jordmor i siste del av svangerskapet. Jeg ser heller ingen grunn til å gå dit ennå, alt jeg lurer på nå er jo gjerne medisinsk, og det svarer legen på. Spm rundt fødsel også videre dukker vel ikke opp før i siste trimester tenker jeg...
 

Tenker at jeg bestiller jordmor time etter jul, så ser jeg når de vil ha meg inn :p 

Var på legetime på mandag (uke 11+ :p) Og da sa hun at hun ville ha meg inn på time igjen etter ul som er i beg av feb. 

Føler jeg nettopp var gravid, og ikke lengen siden jeg var på de kontroene... Tar det litt mer easy denne gangen :P 

 


snart-tobarnsmor skrev:


Vesten skrev:
vet ikkje når eg skal bestille.. andregangsfødende har jo sjeldnere kontroller..

Skal til legen når eg er 11 uker på vei, og privat UL den samma uka..

kanskje det hadde passa med 16 uker da?

Sist gikk eg ikkje til JM før etter ordinær ultralyd..uke 20 eller noe


Hvorfor mener du andregangsfødende har sjeldnere kontroller? skal jo være likt med kontroller til tross for at man venter unge nr 2?


Ja eg reagerte også på dette da noen sa det til meg.
Noen damer fra forrige terminforum skal snart føde igjen  og de har bare fylt opp halvparten av rekka på helsekortet ift sist gang de var gravide.
Mye færre kontroller en sist.

Men høres egentlig rart ut, man bør jo sjekkes iallefall en gang i mnd  for BT og urin osv..
(eg har Rhesus minus blodtype , så eg må nok på kontroll litt ofte uansett)
 


Vesten skrev:


snart-tobarnsmor skrev:


Vesten skrev:
vet ikkje når eg skal bestille.. andregangsfødende har jo sjeldnere kontroller..

Skal til legen når eg er 11 uker på vei, og privat UL den samma uka..

kanskje det hadde passa med 16 uker da?

Sist gikk eg ikkje til JM før etter ordinær ultralyd..uke 20 eller noe


Hvorfor mener du andregangsfødende har sjeldnere kontroller? skal jo være likt med kontroller til tross for at man venter unge nr 2?


Ja eg reagerte også på dette da noen sa det til meg.
Noen damer fra forrige terminforum skal snart føde igjen  og de har bare fylt opp halvparten av rekka på helsekortet ift sist gang de var gravide.
Mye færre kontroller en sist.

Men høres egentlig rart ut, man bør jo sjekkes iallefall en gang i mnd  for BT og urin osv..
(eg har Rhesus minus blodtype , så eg må nok på kontroll litt ofte uansett)


Jeg også får tettere oppfølging pga tungt svangerskap sist, jaja :) er vell forskjellig fra plass til plass, for vet noen venner av meg som har vært gravide flere ganger, har vært på lik mange kontroller på både 1, 2, 3 og 4 ;)
 
jeg var på mandag da jeg var 12+3 :) skal igjen i februar en gang
 
Jeg fikk besjed om at det ikke var noen hensikt før i uke 20. Så jeg tror det variere veldig mye i hele landet og forskjellig i alle kommunene. 
Ei venninne av meg som bor 2kommuner unna var til jordmor første gang i uke 14. 
 
Skal til legen for å få fylt ut helsekort neste uke (da er jeg 12 uker) Ringer vel jordmor etter det tenker jeg og hører når ho vil ha meg inn. Sist var jeg til jm første gang i uke 16 mener jeg..
 
Man har enkelte retningslinjer man SKAL følge her til lands, også har vel alle de forskjellige kommunene forskjellige tilbud. Har man jordmor og lege tilgjengelig, så skal man selv kunne velge hvem man vil gå til. Er vel kun to kontroller man må ha hos legen, og det er kun pga. blodprøver.

Jeg for min del kommer til å gå til jordmor alle de kontrollene det er mulig, syns jeg får mye mer utbytte av det. De har mye mer peiling på området enn legene har, og det sier seg jo selv. I tillegg så er fastlegen min i permisjon, så de siste årenes legebesøk har det kun vært forskjellige legevikarer jeg har vært hos. Og det er igrunn veldig slitsomt.

Var på første jordmorkontroll 11+3 :)
 
Jeg skal til jordmor når jeg er 15+6. Det var ikke noe ledig dobbelt time før da. Regner med jeg skal på ordinær ul to uker senere. Håper jeg iallefall :)
 
første JM time blir 19januar, er da 16+3 uker :D
 
Jeg skal ikke til jm. Hadde ei skikkelig dårlig ei sist som fikk meg til å føle meg helt forferdelig. Sluttet å gå til jordmor og gikk bare til legen. Men legen min har tross alt jobbet på gyn og føden og så har hun født flere barn selv. Så fikk svar på alt der. :-)
 
Back
Topp