Når fortelle sjefen?

Vi er en veldig liten arbeidsplass, 4-5 personer, og min sjef fortalte meg at en kollega prøvde å bli gravid og om jeg derfor ønsket å få flere av hennes oppgaver. Dette var i uke 4-5, så jeg måtte bare si ja fordi jeg ville absolutt ikke fortelle så tidlig tilfelle det var «uten grunn», men nå gruer jeg meg skikkelig til å innrømme at jeg selv er gravid, hvertfall hvis kollegaen min sier hun er det først :bag: Det er så vanskelig å få vikar, spesielt hvis vi begge forsvinner på likt
 
Vi er en veldig liten arbeidsplass, 4-5 personer, og min sjef fortalte meg at en kollega prøvde å bli gravid og om jeg derfor ønsket å få flere av hennes oppgaver. Dette var i uke 4-5, så jeg måtte bare si ja fordi jeg ville absolutt ikke fortelle så tidlig tilfelle det var «uten grunn», men nå gruer jeg meg skikkelig til å innrømme at jeg selv er gravid, hvertfall hvis kollegaen min sier hun er det først :bag: Det er så vanskelig å få vikar, spesielt hvis vi begge forsvinner på likt


Jeg sa ifra til sjefen i uke 5 og da gikk hun til min kollega og sa at hun må ta over mine oppgaver med det samme. Kollegaen svarte bare « jeg også»:joyful: og hun var da 9-10 uker

nå er vi omplassert sammen
Tenkte at det blir stor krise for arbeidsplassen men alle tok med ro
 
Jeg fortalte det nesten med en gang... :smiley-ashamed004 Var vel 5+3 eller noe. Jeg fortalte det fordi jeg har 3 SA fra før, og ikke ville ta noen sjanser. Jeg jobber som renholder, og på sommeren er det ofte husvask. Det kan bli litt tungt noen ganger. Derfor sa jeg ifra slik at jeg kan få mer tilrettelagt arbeid.

Er litt spesielt og da. Begynte i jobben i slutten av mai, den 10. Juni fant jeg ut at jeg var gravid :hilarious: etter egentlig å ha gitt opp. Så kjenner ikke arbeidsgiver særlig godt, men hun var glad jeg sa ifra :) er også en del kvalm, og har kastet opp flere ganger på jobb, så alle vet det :wacky: måtte gi en forklaring på hvorfor jeg ikke dro hjem når jeg var "dårlig"

Samme her! Starta i slutten av april og ble gravid i starten på mai. Gruer meg skikkelig til å si noe, men skal slite med å vente alt for lenge for jeg kjenner allerede at magen har meldt sin ankomst..
 
Jeg sa ifra i uke 9 fordi jeg er sykepleier. Jeg kan derfor ikke ha med mistenkte eller påviste covid-19 pasienter å gjøre og heller ikke utaggerende pasienter. Leder tok det veldig fint
 
Jeg har hjemmekontor og aner ikke når vi skal tilbake. Om det blir typ i september så regner jeg med at magen synes, så da må jeg vel fortelle det, så de ikke trur jeg har tatt helt av i hjemme tidene :laughing001

Var ganske slank før vi begynte med hjemmekontor :laughing001
 
Jeg fortalte det til sjefen veldig tidlig, siden jeg er i permisjon og tenkte det var greit at hun var forberedt på at jeg ikke kom tilbake igjen så lenge, men det ble ikke så veldig godt mottatt så angret veldig på at jeg sa ifra tidlig. Men det ordnet seg da etter samtale med enhetsleder og fikk en unnskyldning etterpå.
Og samtidig så er det en ting mindre for meg å gruble over, så er jo glad for at det er overstått, men jeg forteller ikke resten av de ansatte før jeg er tilbake igjen i uke 15/16 :)
 
Min siste syklus før graviditeten begynte i slutten av mai, og jeg begynte i ny jobb (internt i samme selksap, vel og merke) i juni, så jeg er også ganske fersk i mine nye oppgaver.

I dag er jeg 7+7, har ikke antyndning til mage helt ennå, og fungerer fortsatt veldig fint i jobben - fleksibiliteten av å kunne ha hjemmekontor og dra på kontoret når det trengs er jeg veldig veldig glad for! De fleste er nå på ferie, og jeg tar selv ferie i august. Tenker å kanskje fortelle når de fleste er tilbake på jobb, inkludert meg selv, i midten av august.

Da er vi i 14.-15. uke. Jeg mistenker at magen er godt synlig da, og at det blir uansett vanskelig å skjule at jeg venter tvillinger :whacky011
 
Planen min om å fortelle det etter ferien gikk i vasken. Fortalte det til sjefen i går, hun tok det superfint :)

Var veldig på at jeg heller burde jobbe feks 60% i en lengre periode, istedenfor å slite seg ut i 100% stilling til man møter veggen å må i full sykemelding. Og hun sa og at det var viktig at jeg hadde nok krefter til de andre 2 jentene mine. Så det føltes bra. Gruet meg veldig siden jeg var tilbake i permisjon i april, og jeg er nr 7 som er gravide i avdelingen nå.
 
Uke 6
Skulle ha planleggingsdag på jobb, og sleit veldig med kvalmen. Sa fra til sjefen når hun kom, og når jeg sleit som værst en stund senere kom det ut for resten av gjengen... ikke bare bare å være kvalm og jobbe i en gårdsbarnehage... må gå mellom hønsene og geitene for å komme til min avdeling... blei sykemeldt en uke etter, og er det fortsatt
 
Min siste syklus før graviditeten begynte i slutten av mai, og jeg begynte i ny jobb (internt i samme selksap, vel og merke) i juni, så jeg er også ganske fersk i mine nye oppgaver.

I dag er jeg 7+7, har ikke antyndning til mage helt ennå, og fungerer fortsatt veldig fint i jobben - fleksibiliteten av å kunne ha hjemmekontor og dra på kontoret når det trengs er jeg veldig veldig glad for! De fleste er nå på ferie, og jeg tar selv ferie i august. Tenker å kanskje fortelle når de fleste er tilbake på jobb, inkludert meg selv, i midten av august.

Da er vi i 14.-15. uke. Jeg mistenker at magen er godt synlig da, og at det blir uansett vanskelig å skjule at jeg venter tvillinger :whacky011


Spennende med tvillinger! I hvilken uke går man ut i permisjon eller blir sykemeldt når man venter tvillinger? Er det uke 26? Tror jeg har lest det en gang :p man er vel pålagt å si fra minst tre måneder før man skal ut i permisjon. Så for meg kan jeg maks vente til midten av oktober:)
 
Spennende med tvillinger! I hvilken uke går man ut i permisjon eller blir sykemeldt når man venter tvillinger? Er det uke 26? Tror jeg har lest det en gang :p man er vel pålagt å si fra minst tre måneder før man skal ut i permisjon. Så for meg kan jeg maks vente til midten av oktober:)

Tror det avhenger litt av hvor du jobber, men det er vanlig å gå ut av jobb i uke 22-24 med flerlinger. Selv gikk jeg ut med svangerskapspenger fra jobben som sykepleier i uke 23 etter sterk anbefaling fra jordmor, selv om formen var fin hele veien. Det er tross alt et risikosvangerskap.
 
Jeg tenker jeg sier ifra etter ferien. Er da 14-15 uker på vei. Har fortsatt hjemmekontor, men gruer meg til å si noe da jeg har oppgaver ingen andre på teamet kan ta uten litt videreutdanning :nailbiting: Jaja, de finner vel ut av noe :angel5
 
  • Liker
Reactions: rsj
Spennende med tvillinger! I hvilken uke går man ut i permisjon eller blir sykemeldt når man venter tvillinger? Er det uke 26? Tror jeg har lest det en gang :p man er vel pålagt å si fra minst tre måneder før man skal ut i permisjon. Så for meg kan jeg maks vente til midten av oktober:)

håper jeg ikke trenger å sykemeldes tidlig, trives godt i jobben og har hatt hjemmekontor siden mars, med unntak av noen få uker her og der. Men tipper 3. trimester blir vanskelig, så jeg tar hensyn til formen og anbefalinger fra jordmor når den tiden kommer
 
Jeg sa det for en uke siden, da jeg hadde ett møte med sjefen etter eksternt møte i ferien. Dette fordi jeg må utlyse stillingen min når jeg er tilbake fra ferie. Tar jo litt tid å finne erstatter, når stillingen skal være ute noen uker, intervjuprossen tar jo fort en mnd, så har de fleste 3mnd oppsigelse. Og siden det er min jobb å kjøre prosessen såg jeg ingen grunn til å vente denne gangen :playful:
 
Back
Topp