Når fortelle sjefen?

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Når har dere tenkt til å fortelle om graviditeten på jobb? Jeg er snart ti uker på vei og har ingen planer om å si noe enda. Tar ferie om to uker og blir borte i fire uker. Vil være 16 uker på vei når jeg kommer tilbake, og kommer nok til å måtte si noe da. Har også undersøkt hvor lenge jeg har lov til å vente, og det er til maks midten av oktober.

Jeg mistet i sa i uke ti i mars, og var veldig glad for at jeg ikke hadde fortalt om graviditeten den gangen. Sikkert derfor jeg ikke føler for å si noe før jeg er tryggere på at det kan gå bra.

Er det andre som venter med å si noe? Jeg har fast jobb som rådgiver i staten. Arbeidshverdagen består av å jobbe på kontor, møter, konferanser og reiser. Så ikke fysisk krevende eller avhengig av tilrettelegging. Det kommer til å bli utfordrende når jeg går i permisjon, siden jeg sitter med mye ansvar alene i dag. Men det får de bare finne en løsning på... har gitt beskjed Mange ganger om at det er veldig sårbart slik det er nå, og at det er ingen backup dersom noe skulle skje med meg. Så er spent på hvordan de vil håndtere det. Likevel må jeg gjøre hva som føles riktig for meg, og jeg er ikke komfortabel med at noen skal vite om graviditeten nå.
 
Jeg fortalte det til sjefen denne gangen når jeg var 10 uker på vei, men det er kun fordi jeg har vært syk med kvalme fra uke 4. Hadde jeg ikke vært sykemeldt så ville jeg ventet til jeg var minimum 12 uker på vei, egentlig helst 14 uker for jeg føler at det er enda tryggere av en eller annen merkelig grunn :)
 
Jeg kommer til å vente til jeg kommer tilbake på jobb 10. August med å si noe :) sist fortalte jeg det til sjefen tidlig, fordi vi hadde en veldig god kommunikasjon og kunne prate om det meste, men jeg har fått ny sjef siden den gang og ønsker derfor å vente litt.

Jeg er i uke 14 når jeg er tilbake fra ferien :)
 
Jeg sa fra i uke 6, for jeg mistenkte at jeg ville bli sykemeldt pga. av kvalmen. Og jammen var det riktig. Og enig med deg i at det er sjefens oppgave å finne ut hvordan oppgavene dine skal løses mens du er vekke. Det er jo kjernen i lederjobben, det.
 
Jeg gruer skikkelig til å si noe til sjefen for jeg ble gravid i det jeg fikk jobben :wacky: Så jeg kjenner han ikke så godt og det er en mannsdominert plass så jeg er spent på hvordan det blir tatt i mot. Jeg har allerede begynt å kjenne det i bekkenet, men tenkte jeg skulle vente til han er ferdig med ferien før jeg sier noe. Blir da ca 14 uker.
 
Last edited:
Jeg hadde tenkt å vente med og fortelle, fordi jeg er ny i jobben. Jeg startet 11. mai, og syklusen jeg ble gravid i startet 7. mai. Var rett og slett litt engstelig for å si noe. Jeg visste også at to andre kollegaer var gravide med termin 6 uker før meg...

Men på grunn av at vi fikk tilbud om vaksiner gjennom jobb, som hs ikke vil jeg skal ta ennå, så måtte jeg si ifra. Snakket med styrerassistent og hun jublet! Så det gikk over all forventning. Og hun holder tett. Jeg tenker jeg forteller styrer og kollegaer etter ferien. Da har vi vært på tidlig ultralyd og passert uke 12.
 
Jeg tror jeg sier det etter tul i uke tolv. Sjefen min er grei, men gruer meg litt siden jeg kom tilbake fra perm i februar, og jeg vet det blir litt styr for dem
 
Gikk akkurat ut i 4 uker ferie, tenker å si det når jeg begynner på igjen. Vil da være 11+4.
 
Sier det når jeg kommer tilbake på jobb etter ferien. Er da 15 uker:)
 
Godt å høre at det ikke bare er jeg som sier det «sent». Jeg har et godt forhold til sjefene mine, men likevel føler jeg at det er en jobbrelasjon. Forteller ikke mye til sjefene om hva som skjer utenfor jobb, med mindre jeg er nødt til det. Har gode kollegaer, men likevel føler jeg ikke behov for å dele. Mulig det er fordi dette forhåpentligvis blir min tredje, så jeg er kanskje mer avslappet i forhold til det. Husker jeg tenkte på graviditeten 24/7 med førstemann. Slik er det nok ikke nå.
 
Sist ventet jeg til etter OUL uke 18. Men denne gangen har jeg allerede fortalt det. Kom nemlig tilbake i jobb etter permisjon i starten av juni, og var da allerede gravid i uke 6. Ikke akkurat ideel situasjon og gruet meg til å fortelle siden vi er bare tre ansatte. De hadde sett frem til jeg kom tilbake nå siden de ikke har hatt inn noen erstatter mens jeg har vært i permisjon. Og nesten umiddelbart jeg var tilbake så begynte de å se etter og gi tilbud på store prosjekter som jeg skulle lede neste år. Følte dermed at det var greit å gi de en heads-up allerede nå så de ikke inngikk mange dyre, forpliktende kontrakter og ikke kunne levere. Selv om jeg helst ville ventet til eller OUL denne gangen også. Men jeg ga klar beskjed om at det er bare jeg, samboer og nå de to kollegaene mine som vet, så de måtte ikke si noe i tilfelle de møtte på mine foreldre/søsken eller sånn. For kjenner meg vel ikke helt komfortabel med at sjefen vet, men ikke de kommende besteforeldrene :/

Så når man velger å si i fra tenker jeg er veldig avhengig av arbeidsplass, behov for tilrettelegging, mulighet for vikar og lignende. Bare å vente til du selv er komfortabel om det er mulig :happy:
 
Jeg fortalte det nesten med en gang... :smiley-ashamed004 Var vel 5+3 eller noe. Jeg fortalte det fordi jeg har 3 SA fra før, og ikke ville ta noen sjanser. Jeg jobber som renholder, og på sommeren er det ofte husvask. Det kan bli litt tungt noen ganger. Derfor sa jeg ifra slik at jeg kan få mer tilrettelagt arbeid.

Er litt spesielt og da. Begynte i jobben i slutten av mai, den 10. Juni fant jeg ut at jeg var gravid :hilarious: etter egentlig å ha gitt opp. Så kjenner ikke arbeidsgiver særlig godt, men hun var glad jeg sa ifra :) er også en del kvalm, og har kastet opp flere ganger på jobb, så alle vet det :wacky: måtte gi en forklaring på hvorfor jeg ikke dro hjem når jeg var "dårlig"
 
Aner ikke når jeg kommer til å fortelle sjefen.
Er ny i jobben, i en vikarstilling for ei som er i fødselsperm. Så gruer meg til å fortelle at jeg også er gravid.
Er så redd for at det skal bli tatt i mot negativt.
 
Eg ville vente med å fortelje det til styrer til etter ferien! (og da er det vel enda mer synlig) :smiley-ashamed004 bare for at ho ikkje skal gruble på løsninger allerede! :) Da kan vi sammen finne en løysning på kabalen sammen, siden eg er avdelingsleder! :angelic:
 
Jeg fortalte det i uke 5 til min leder. Da jeg har behov for tilrettelegging. Med førstemann sa jeg ikke noe før uke 13. Det angrer jeg litt på den dag idag. Da jeg slet meg ut mer enn det jeg burde.
 
Med andre sa jeg det til sjefen i uke 8, fordi jeg var så utrolig kvalm og kastet opp mye. Ble sykemeldt etter det. Da hadde jeg bare jobbet der 4 mnd, men de tok det veldig fint.

Denne gangen er planen å si det når jeg er tilbake fra ferie, da er jeg 15 uker. Håper ihvertfall det går å vente så lenge.

Gruer meg litt til å si det siden jeg var tilbake fra fødselspermisjon 1. April. Og ble tilbudt fast jobb 2 uker etter positiv test. Vi har også 6-7 andre gravide på avdelingen nå, så blir en travel vinter med å finne vikarer..
 
Sniker fra januar. :)

Jeg hadde egentlig tenkt til å vente til etter ferien, da ville jeg vært 17 uker på vei. Men så skulle jeg plutselig på jobbreise og sitte 5 timer i bil sammen med sjefen. Tissetrengt og kvalm, så tenkte jeg at det var lurt å si noe før turen, så jeg var vel ca 10-11 uker på vei når jeg fortalte det.
 
Jeg har ikke sagt det, men føler egentlig jeg burde ha sagt det for lengst, ettersom det er ting på jobben man visstnok helst bør unngå når man er gravid. Så nå har jeg dårlig samvittighet fordi jeg bare har duret på og latt som ingenting, samtidig som jeg gruer meg til å fortelle det..
 
Back
Topp