Når fikk du vite hvem som skulle gå i klassen?

Har prøvd. Hadde tilogmed flere møter med skolen før klassene ble bestemt nettopp pga dette, men ingenting ble gjort, og nå sier de det er for sent, og at de ikke får gjort noe med det..

fy hadde blitt sur men følg med hvordan det går og ta kontakt om det ikke blir bra. Lykke til

fy hadde blitt sur men følg med hvordan det går og ta kontakt om det ikke blir bra. Lykke til
Takk. Har vært noen sinte tlfsamtaler, så er vel ikke annet å gjøre enn å krysse fingrene for at det blir bra for mini når de først begynner :)

På skolebesøk før ferien så fikk vi høre navn på barn og de delte opp i 2 klasser. Å huske hve, som var på sin gruppe og navn er vanskelig for vi fikk ingen liste. Fått navn på lærerne bare

Vi har aldri fått klasselister pga personvern noe jeg aldri har hatt et problem med sånn sett, i første klasse samlet de alle barna var ca 30 stk før de delte dem opp etter ca en uke i mindre klasser fordelt på 3 lærere utifra samspill osv.
Nå skal eldste bytte skole og fikk vite lærer før sommerferien, men der var også spes ped på skolen involvert for å finne ut hvilken lærer og klasse som passet henne best utifra ADHD diagnose og lærer fikk epikrise for å kunne forbrede seg. Antar vi ikke hadde fått så mye informasjon om det ikke hadde hvert for hennes diagnose. Samt at vi fikk vite at hennes bestevenninne fra bhg skal gå i samme klasse men som hun ikke har fått truffet under pandemien pga restriksjoner og sykdom i hennes venninne familie så forstår dem godt. Ellers vet vi ikke hvem som skal være i klassen men eldste gleder seg veldig. Begynner å få litt info nå fra nye skolen så blir spennende å se fremover.

Vi fikk vite det på ett møte for førsteklasseforeldrene før start mener jeg å huske. Hu begynner i 3 klasse nå. Husker flere foreldre reagerte på at de splitta en veninnegjeng som min datter var i. De andre trua med å klage men jeg sa nei. De jentene har mista kontakten men min datter har fått nye venner i klassen og er ei jente som var i barnehagen og 3 gutter. Hu kjente jo den ene jenta men de lekte ikke så mye sammen. Nå er de med hverandre hjem etter skolen og går på taekwondo sammen. Jeg trur nok jeg er roligere and hvem som kommer i klassen med mellomste. De i bhg er me då bestemmer dette imog forteller skolen hvem som passer sammen osv. Så jeg får stole på dem siden de gjorde rett med eldste.

Åh, det er litt kjipt å ikke få forberede i forkant :confused: Ble en del skuffelser på min lille, da alle kompisene havnet i den andre klassen og de som har plaget han i barnehagen kom i hans klasse, så er glad vi fikk litt tid på oss til å forberede før skolen starter.:hungover:
Bytte klasse før skolestart er ikke et alternativ?

Sønnen min begynner i 1. klasse onsdag neste uke, og vi har ventet spent på å få vite hvem han skal gå i klasse med. Det ble sagt at de skulle komme med informasjon i dag, men i dag er det ikke klart, og de vet ikke når de vil kunne gå ut med informasjonen. Jeg vil gjerne forberede barnet mitt på hvem som skal være der, spesielt hvis det blir skuffelser. Jeg vil også lære han hva læreren heter, fordi han lett glemmer navn. Det løser seg selvfølgelig uansett, men jeg skulle gjerne visst det før. Er det vanlig hos dere at en ikke får vite navn på læreren og medelevene før første skoledag?

Vi fikk ikke vite noe før første skoledag. Ikke fått noe klasseliste heller, de mener det ikke kan gis ut grunnet personvern :(

Vi fikk ikke vite noe før første skoledag. Ikke fått noe klasseliste heller, de mener det ikke kan gis ut grunnet personvern :(
Jeg er veldig nysgjerrig, trenger ikke få tilsendt liste, men vil vite hvem læreren er og gjerne fornavn på barna. Kan få det lest opp eller noe sånt, det vil vel ivareta personvernet?

Jeg er veldig nysgjerrig, trenger ikke få tilsendt liste, men vil vite hvem læreren er og gjerne fornavn på barna. Kan få det lest opp eller noe sånt, det vil vel ivareta personvernet?

Samme her.. Veldig vanskelig i corona tid å bli kjent med noen når man ikke aner hvem som går i klassen og foreldre ikke får være med hjem. Vår er 2. klassing nå, så har vært sånn et år :( de bør jo kunne si noe om hvem de skal gå med?

Mange skoler har sluttet å fortelle det, rett og slett fordi mange foreldre klager og vil bytte klasse osv.
Evt får man vite det ett par dager før,, har barnet spesielle behov så får man jo også vite om man tar kontakt.
Jeg kan forstå skolen der... Men det er veldig veldig synd at det ødelegger, tenker jeg. Leit fir lærerne også, å måtte gjøre en sånn prioritering, på bekostnibg av barnas beste.

I kommunen hvor jeg bor er det besøksdag på skolen på våren, hvor barna allerede er inndelt i sine klasser og får hilse på sin kontaktlærer. Det legges opp til gode opplevelser og mestring, sånn at barna kan gå sommerferien i møte med å vite litt mer hva dem går til. Er så utrolig takknemlig for at skolen her kjører sånt opplegg. Hadde det ikke vært for det hadde min gått å grua seg til skolestart hele sommeren.

Første skoledag, men på denne skolen er det bare én klasse pr. trinn. De andre skolene i kommunen har fått vite før ferien. :)

Har prøvd. Hadde tilogmed flere møter med skolen før klassene ble bestemt nettopp pga dette, men ingenting ble gjort, og nå sier de det er for sent, og at de ikke får gjort noe med det..
Rart det er for sent...

Her har begge ungene byttet klasser flere ganger i løpet av årene.
For eldste ble det nye klasser i 2.klasse, for å endre på negative klassemiljøer.
Og han bytta klasse senere en gang pga støy, som trigger migrene.
Han begynner i 7. nå.

Yngste begynner i 4, og de bytta grupper til 2.klasse, og på nytt nå.

Det er 3 klasser pr trinn for begge ungene, og de setter sammen nye grupper på tvers av trinnet hver gang.

egentlig positivt, for man blir kjent med flere av medelever og kan få nye venner.

Alle lærere er i alle klasser da, det er faglærere og har sitt fag i alle 3 klasser.
Alle elever har hver sin kontaktlærer da, men alle elever kjenner alle lærere og motsatt.

5 elever i klassen, og har visst hvem han skal gå med siden han begynte i bhg :hilarious: sånn er det å bo på en liten plass… Lillebror som begynner om 2 år skal gå sammen med 8 andre barn, og de går allerede i samme bhg på samme avdeling :)

Siden det er bare en klasse på barneskolen pr trinn så er ikke "hvilken klasse" så spennende. Men hvem som skal være lærer er jo spennende.

Nå lurer jeg mer på opplegget første skoledag.

Når er det oppmøte for 1. Klasse? For 5. Klasse? Og for han som skal i 8?(regner med 8.30 for ham. Men på barneskolen begynner vanligvis resten av skolen litt etter første sånn at første klasse og foreldrene er i plana uten resten av skolen. Og så går vi inn i klasserommet og resten av skolen kommer da. En halvtime etter eller noe sånn.

Men jeg vet ikke 1)om foreldrene får være med inn 2)om det blir samling i gymsalen som det pleier og 3)når noen av ungene skal møte.

Ikke oppstart før 23. Her da, så jeg har sagt at jeg ikke skal stresse før bursdagen til eldste (torsdag) for da regner jeg med at vi har fått vite det

5 elever i klassen, og har visst hvem han skal gå med siden han begynte i bhg :hilarious: sånn er det å bo på en liten plass… Lillebror som begynner om 2 år skal gå sammen med 8 andre barn, og de går allerede i samme bhg på samme avdeling :)

Samme her :)

Back
Topp