Jeg har fått to. De bruker et par år på trenge gjennom, den første fikk jeg vel i 19-20 årsalderen, og den andre et par år senere. De to siste ligger rett og slett bortover, i stedet for å stå loddrett, så de vil aldri komme opp på normalt vis.
En av dem har laget hull på tannkjøttet likevel, noe som gjør at jeg lett får matrester under tannkjøttet, og fikk meg en betennelse rundt tanna i vinter. Så når babyen er kommet ut er det stor sjangs for at tanna også skal ut. Den siste blir nok liggende inntil den begynner å lage trøbbel for meg, antar jeg. Med mindre vi bare tar ut den også og er ferdig med det.
Det gjør ikke veldig vondt å få visdomstenner så lenge de kommer rett opp. Det klør i tannkjøttet og er litt ømt, men jeg har i alle fall ikke hatt problemer, og det har bare vært sånn småplagsomt i en ukes tid av gangen, så har det gitt seg for en måned eller tre. (derav at jeg altså bruker noen år på å få ei slik tann..) Men å få en som ligger bortover er mindre behagelig, den presser jo da nemlig på den neste tannen, som presser på den neste.... Men det også pleier bare plage meg noen dager av gangen noen få ganger i året, så det var heller ikke noe stort problem. Inntil det ble betennelse da, det var vondt.... Visdomstenner som har brutt delvis gjennom tannkjøttet krever at duer flink til å pusse godt i morådet, gjerne med en slik "reguleringstannbørste" med bare et bustehode, så du får bort anne matrester under der. Absolutt å anbefale fremfor betennelse...