Når får barna mobil?

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
Jeg tenker at eldste skal få da han begynner på skolen siden han må klare seg litt alene :)
 
Eldste fikk når hu var 8 år og ferdig med sfo. Da begynte hu være hjemme alene etter skolen litt.

Minste arva sin etter eldste fra 6 år. Men hu er enda ikke helt moden for den tlf har vi funnet ut. Så den er gjemt bort for øyeblikket enda. Hu blir 8 år om en mnd og slutta på sfo for 4 mnd siden da. Men jeg går hjemme, men har avtaler i ny og ne. Til nå ordner det seg med at storesøster er ferdig på likt da. [emoji38] Mobilen kommer frem innimellom da [emoji4] Og hu kan godt med den. Er mer at hu er veldig fæl på å ringe 1000 ganger om dagen til pappaen på jobb for smådill [emoji849]
 
Tenker det blir når han begynner å være litt alene hjemme, 1.-2. klasse sikkert.

Edit: vil da være for å kunne nå oss når han er alene hjemme, ikke for at han skal ha en egen tlf til fritt bruk.
 
Last edited:
Seks år. Hun er hjemme alene på onsdager når jeg leverer broren i barnehagen, så hun fikk mobil nå til kun det bruket.
 
Har ikke umiddelbare planer om å kjøpe til han på 6,5 år. Syns han bør kunne lese stødig først, og vurderer smartklokke til å begynne med.
 
Egen er vi litt usikre på. Men tenker å ha en telefon liggende hjemme når de blir store nok til å være alene hjemme. En «hustelefon» liksom [emoji4]
 
Til 7 års dagen. Måtte være noe hjemme etter skole, så veldig praktisk . Også så fint for meg som kan ringe hjem å spørre om vi har det og det i kjøleskapet , skru på ovnen , ta ut det av frysern osv. Haha
 
Har ikke behov for det enda, hun er 6 år å blir følgt av oss til å fra skolen å er ikke hjemme alene i det hele tatt per nå.
 
Våre barn fikk vel mob i 2-3 klasse..
minsten hadde ei explora tlf klokke..
men nå har han vanlig mob.
Veldig greit, slik at vi fikk tak i hverandre
 
Vurderer å skaffe en til å ha her hjemme til hun som er 6. Hun har funnet ut at hun gidd ikke være med på butikken lengre, for det er mye gøyere å være hjemme alene. Så da tenker jeg det er greit å ha en liggende sånn at hun får tak i meg (selv om butikken er 2 min unna), eller jeg får tak i henne. Men siden hun blir fulgt til og fra skolen, så blir det en telefon som skal ligge hjemme, og kun skal brukes om hun er alene.
 
Vi har satt grensen her i huset til 10 år. Eldste fikk til 10 årsdagen sin i mars. Er heldigvis ikke så vanlig at barn under 10 har tlf her i bygda, så da ble det enklere å holde igjen litt, selv om det har vært et svare mas i flere år alt.
 
Når dem har begynt på skolen har det ligget en tlf hjemme som skulle brukes som en fasttelefon nesten om dem var alene hjemme. Har en som begynner på skolen neste høst han kommer til å få smartklokkene beregnet for barn.
 
Eldste fikk min gamle da han var 7, til hjemmebruk. Den streika da han var 7.5 så da fikk han egen. Han var da litt alene hjemme etter skolen.

Hun på 6 har den gamle min (den jeg hadde da eldste fikk den andre gamle), men den har ikke simkort og hun er ikke så int. Dessuten er den så dårlig.
Foreløbig trenger hun ikke, for er hun alene er eldste hjemme. Men vi har vurdert klokke til henne
 
Har ingen grense, vi kjøper når behovet melder seg. Tipper vi går for smartklokke først, der ser vi behovet begynner å melde seg også ser vi det an ;)
 
Når de blir fjortiser kanskje? Nei ,vet ikke... Helst så sent som overhodet mulig. Og da kanskje en sånn gammeldags uten touchsskjerm, men med knapper. Uten spill. Som bare kan ringes med :p
 
Fikk en telefon som ble brukt som hustelefon da han var 6. Greit å kunne nå oss når han ikke ville være med på butikke feks.
Fikk egen smarttelefon til 8årsdagen.
 
De fleste får alt for tidlig.

Vet om 5 åringer med kliss ny iPhone, det kan de ikke ha behov for. De kan kanskje ha behov for en telefon om man går til noen eller er alene hjemme. Men å utstyre en så liten unge med en underholdningsmaskin som en smart-telefon er er ikke nødvendig!

Jeg har to på 9 og 10 år, og ingen av de har egen mobil. De har ikke mobil hjemme om de er alene hjemme, for det er de aldri da det alltid er noen her. Eldste går i femte og er 10,5 år og skal få kjøpe sin egen nå før jul, for egne oppsparte penger. Og det aller viktigste- ingen av de er utenfor og har sin plass i gjengen. Uavhengig mobiltelefon eller ikke.

https://www.nrk.no/sorlandet/bryter-snapchat-regler-fordi-barna-krever-det-1.14222156
 
Sønnen min fikk min gamle da han var 6,5 år. (7 år nå)Fordi han går mye rundt til kamerater og er litt alene hjemme noen ganger. Han er veldig forsiktig med den. Jenta mi på 6 får nok en brukt om 6-12 mnd tenker jeg. Hun er mye ute med ungene i gata og hadde vært veldig kjekt å kunne ringe hun inn noen ganger :)
 
For meg spiller det ingen rolle hva andre mener forresten om mobil, når og hvilke de får osv
 
Back
Topp