Når får barna mobil?

Her har både den på 10 og 6 egne iPhone. Det å ha iphone betyr ikke at de også får snap, face og insta.
Man kan fint holde barna unna dette, selv med smartphone :)
Teknologien er her, den vil utvikle seg uansett om vi vil eller ikke. Så hvorfor skal jeg hindre barna dette?
Tenker at de lærer mye av å være på nett tidlig, om man ser på folk i 50-60 års alderen så har mange av de ikke nettvett, men det har ungdommen [emoji4]
 
De fleste får alt for tidlig.

Vet om 5 åringer med kliss ny iPhone, det kan de ikke ha behov for. De kan kanskje ha behov for en telefon om man går til noen eller er alene hjemme. Men å utstyre en så liten unge med en underholdningsmaskin som en smart-telefon er er ikke nødvendig!

Jeg har to på 9 og 10 år, og ingen av de har egen mobil. De har ikke mobil hjemme om de er alene hjemme, for det er de aldri da det alltid er noen her. Eldste går i femte og er 10,5 år og skal få kjøpe sin egen nå før jul, for egne oppsparte penger. Og det aller viktigste- ingen av de er utenfor og har sin plass i gjengen. Uavhengig mobiltelefon eller ikke.

https://www.nrk.no/sorlandet/bryter-snapchat-regler-fordi-barna-krever-det-1.14222156

Men syns du det er feil å gi en seksåring egen mobil fordi h*n må være alene hjemme? Det er ikke alle som har mulighet til å aldri ha ungene alene hjemme en gang :) hvordan kan du vite at de fleste får mobil for tidlig? Må man ikke se an hvile behov man har?
 
Storebror fikk mobil når han fylte 8 år. Planen er å gi lillesøster det samme til 8 års dagen i desember.
 
Vår eldste fikk en godt brukt og gammel iphone når hun ble 8... Synes fremdeles det er veldig tidlig, men vi er strenge på mobilbruken da - ingen mobilbruk utenom å ringe venner når hun er med oss! På den måten virker det mindre spennende, og hun er (heldigvis) ikke blitt helt avhengig enda...
 
Vi har hustlf som barna bruker. Mobil får de til 10 årsdagen :)
 
Min 6-åring fikk telefon til bursdagen, for at vi skal kunne nå han dersom vi blir forsinket hjem fra jobb (vi har ikke hustelefon). Han velger selv når han vil gå hjem fra SFO, men må sjekke med oss først, så ikke han blir gående hjemme i tomt hus for lenge.
 
Jeg tenker at min gutt skal få når han beg på skolen, da er han 6,5 år. Han kan lese og han er flink teknisk, så dette lærer han seg i en fei.
Men først skal jeg sjekke ut hva slags telefon jeg kan låse/foreldrestyre/evt også fjernstyre, ift kun å bruke sms og telefon.
 
Eldstemann på 7 år for mobiltelefon til jul av oss i år. Han har begynt litt sånn smått å være hjemme litt alene av og til og jeg tenker det vil være godt og føles tryggere for både han og for oss at han kan få tak i oss hvis det skulle være noe :happy:
 
I forkant av den dagen hun begynner gå hjemles skolen selv
 
5 åringe får smartklokke til jul, han er sånn smått begynt å tussle litt rundt til venner osv å til høsten begynner han på skolen. Vi har kjøpt klokke siden han ikke har bruk for alt det ekstra en tlf har. De andre har fått tlf når dem har vært rundt 8 år tror jeg.
 
Jenta vår er 7. Hun har tlf men ikke simkort. Har ikke noe behov for det enda synes vi:)
 
Eldste fikk da hun var 9 år. Regner med at mellomste får når hun begynner på skolen om et par år.
 
Her fikk vår en sånn klokke man kan ringe til når han var 8 (slo av gps funksjonen). Men den ble så fort ødelagt... så da fikk han doro telefon. Er kun for å ha noe å ringe med når han er alene. Mange i klassen har IPhone (4.klasse).. Men når jeg ser hva de driver å ser på på YouTube og andre steder, så er jeg glad min ikke har.
 
De har fått litt ulikt men etter behov.. noen av de har sikkert fått endel tidligere enn andre, men mtp at de tar buss/tog alene til samvær har det vært en trygghet både for oss og dem at de har mobil :)
 
Sønnen vår fikk min gamle iPhone da han begynte i 3.klasse. Den blir svært sjeldent brukt.
 
Back
Topp