Når er man på overtid?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Man sier jo at man er innenfor termin mellom uke 37 og 42. Så er man da egentlig ikke på overtid før ved overtidskontroll?

Jeg sier selv at jeg nå er 2 dager etter termindato, og at overtid starter 15. mai, som det jo står på OUL arket...

Hva regner dere som overtid?

Vet ikke helt selv hva som regnes som overtid. Men jeg var på *forhåpentligvis* siste kontroll hos legen på mandag. Har termin søndag 10/5, og legen gav meg ny time mandag 11/5 for å ringe sykehuset å bestille overtidskontroll der. Har hørt at de ønsker å gjennomføre den 7-10 dager etter termin, men vet ikke om det er en standard, eller om det bare er ca.

For meg starter det dagen etter 40 fullgåtte uker. Altså jeg sier for eks jeg er 1 dag på overtid når jeg er 40+1...

Eg har tenkt at overtid starter dagen etter termin, men aner ikkje om det er rett defenisjon.

Sent from my iPad using BV Forum

For meg starter det dagen etter 40 fullgåtte uker. Altså jeg sier for eks jeg er 1 dag på overtid når jeg er 40+1...

Men termindato er jo 40+3?

Her har jeg fått beskjed om å ringe sykehuset 6 dager etter termindato (fra OUL), for å bestille time til overtidsvurdering når jeg er 41+3

Hentet fra artikkel ved Sykepleier Elisabeth Lofthus og jordmor Kristina Jacobsen på Mammanett.no:

"Tidspunktet for å sette i gang en fødsel har lenge vært diskutert i fagmiljøene. Fra juli 2011 skal norske kvinner på overtidskontroll hos spesialist 7 dager etter termin.

Etter undersøkelsen vil legen snakke med deg og legge en plan for eventuell igangsettelse av fødselen. Ditt ønske om å få fødselen satt i gang eller ikke vil vektlegges, men legen tar den endelige beslutningen. Helsedirektoratet anbefaler at alle fødsler senest settes i gang på dag 294, (42+0) det vil si senest 14 dager etter den internasjonale terminberegningen på 280 dager (40+0). I Norge bruker de fleste innenfor helsevesenet en praksis hvor man beregner svangerskapet til 280 + 2 dager (40+2) (terminhjulet). Ut fra denne beregningen skal fødselen settes i gang senest 12 dager etter termin."

Ja, det har visst blitt endret nylig til 40+3.
Det har bare med tellemetode, man ender på samme termindato! Man begynner bare å telle tidligere :) feks da blir de som teller 40 +2 30 + 1, og de som teller 40 +3 30 +2. Men er nøyaktig like langt :)

Det har bare med tellemetode, man ender på samme termindato! Man begynner bare å telle tidligere :) feks da blir de som teller 40 +2 30 + 1, og de som teller 40 +3 30 +2. Men er nøyaktig like langt :)

Sikker på at dette stemmer? Jeg tror man regner svangerskapslengde fremover fra "unnfangelse" (som jo selvfølgelig er et usikkert mål, men 2+0), og ikke bakover fra termindato :) min termindato hadde vært dagen før dersom de regnet 40+2.

For spesielt interesserte ligger det en artikkel i Tidsskrift for den Norske Legeforening. Den internasjonale beregningen av svangerskapslengde er 10 menstruasjonssykluser, altså 7 dager x 4 uker = 28 dager x 10 = 280 dager = 40 uker. Basert på statistikk over hvor lenge en gjennomsntillig skandinavisk fødsel varer har man tradisjon for å legge til 1-3 dager for å beregne termin. I og med at det bare er 4% som faktisk føder på termindato er denne datoen egentlig ikke noe å ta særlig utgangspunkt i, med mindre man tenker pluss/minus 2 uker.

Sitat: "...forestillingen om en fast svangerskapslengde for alle er så innprentet."

"...svangerskapets varighet er underlagt variasjon på linje med all annen biologisk variasjon. Ved å verdsette denne variasjonen og utnytte den i svangerskapsomsorgen, er vi mer i pakt med biologien."

Link til artikkel: http://tidsskriftet.no/article/2188950/

Sikker på at dette stemmer? Jeg tror man regner svangerskapslengde fremover fra "unnfangelse" (som jo selvfølgelig er et usikkert mål, men 2+0), og ikke bakover fra termindato :) min termindato hadde vært dagen før dersom de regnet 40+2.
Jeg endret min egen telling, fra 40+2 til 40+3 på appen , endte likevel på samme dato, bare at jeg var kommet en dag lenger i tellingen

Jeg endret min egen telling, fra 40+2 til 40+3 på appen , endte likevel på samme dato, bare at jeg var kommet en dag lenger i tellingen

På den lilla gravid appen legger man jo inn termin selv, så da vil det jo selvfølgelig bli samme termindato, men at 40+2 har kommet én dag lengre..? :P Siden forskjellen er om man regner svangerskapet som 282 eller 283 dager langt, så må det jo være termindatoen som forskyves, og ikke startdatoen... O_o

så må det jo være termindatoen som forskyves, og ikke startdatoen... o_O

Ikke hvis man tar utgangspunkt i UL-termin. Si at man kommer inn på akkurat 19+0 for å ta en UL. Så sier UL, i forhold til fosterets størrelse har du termin 23.mai, så i dag er det 147 dager igjen til din termin. Regner du 40+3 antar du en svangerskapslengde på 283 dager, mens med 40+2 antar du 282 dager. Hvis vi tar utgangspunkt i at det skulle være 147 dager igjen på den hypotetiske ultralyden betyr det at du med beregningen 40+2 har tilbakelagt 282-147 = 135 dager, og med 40+3 har tilbakelagt 283-147 = 136 dager. Med andre ord har du vært gravid en dag lenger i følge 40+3 beregningen.

I og med at UL ikke sier noe om befruktningstidspunkt, men bare er en antagelse på fosterets alder, så vil jo dette uansett bare være en rent teoretisk utregning. Selv har jeg valgt å gå for 40+3 fordi da kan jeg telle 38+1 i dag istedenfor 38+0. Men det er jo egentlig revnende likegyldig, for termindato er termindato uansett hvordan jeg teller, og den vil fortsette å være en totalt usikker indikasjon på når babyen kommer. :facepalm::dead::sad015:schocked028 Dessuten så har det jo null å si at jeg er 38+1 i dag istendenfor 38+0, når jeg da ender opp med å måtte telle en dag ekstra (40+3) for å komme meg til termindato. Hold ut ventetiden den som kan sier jeg!

Ikke hvis man tar utgangspunkt i UL-termin. Si at man kommer inn på akkurat 19+0 for å ta en UL. Så sier UL, i forhold til fosterets størrelse har du termin 23.mai, så i dag er det 147 dager igjen til din termin. Regner du 40+3 antar du en svangerskapslengde på 283 dager, mens med 40+2 antar du 282 dager. Hvis vi tar utgangspunkt i at det skulle være 147 dager igjen på den hypotetiske ultralyden betyr det at du med beregningen 40+2 har tilbakelagt 282-147 = 135 dager, og med 40+3 har tilbakelagt 283-147 = 136 dager. Med andre ord har du vært gravid en dag lenger i følge 40+3 beregningen. I og med at UL ikke sier noe om befruktningstidspunkt, men bare er en antagelse på fosterets alder, så vil jo dette uansett bare være en rent teoretisk utregning. Selv har jeg valgt å gå for 40+3 fordi det kan jeg telle 38+1 i dag istedenfor 38+0. Men det er jo egentlig revnende likegyldig, for termindato er termindato uansett hvordan jeg teller, og den vil fortsette å være en totalt usikker indikasjon på når babyen kommer. :facepalm::dead::sad015:schocked028

Jeg forstår hva du mener, men ultralyd måler jo nettopp egentlig gestasjonsalder, ikke termindato. Termindato regnes ut fra gestasjonsalder, og vil variere ut fra om du regner total lengde på 40+2 eller 40+3. Hvilken lengde man regner (og dermed termindatoen man ender på) kommer an på om man baserer seg på Terminhjulet eller eSnurra, men gestasjonsalder er gestasjonsalder.

Forsåvidt er jeg helt enig i at man skal regne termindatoen som en usikker indikasjon på når babyen kommer, men det var egentlig ikke diskusjonen her :)

men ultralyd måler jo nettopp egentlig gestasjonsalder

Vel, egentlig så gjør den ikke det, den gjør en antakelse om gestasjonsalder ut i fra modningen/størrelsen til barnet. Men pga genetiske forskjeller, selv på tidspunktet for ordinær UL der fosterene skal ligne mest mulig på hverandre i størrelse, så er det variasjoner som gjør at man ikke kan anta noe tilbake i tid om når befruktningen skal ha skjedd. Jeg har ingen erfaring med bruk av terminhjulet eller e-snurra selv, men jeg opplevde akkurat det å bli flyttet frem en dag i tellinga når jeg kom til en lege som bruker 40+3 istedenfor 40+2. Han tasta inn termindato, og fikk da oppgitt hvilket uketall jeg måtte være på ut ifra en satt termindato. Han flyttet ikke ul-terminen frem med en dag fordi han teller 40+3. Hadde det vært gestasjonsalder man tok utgangspunkt i ville jo det være det logiske å gjøre, i og med at man da plutselig skal gå en dag ekstra. Men det virker som at UL-termin er UL-termin, og at svangerskapslengden er noe som som skal skvises inn før termindagen, uavhengig av om det er 282 eller 283 man skal få plass til. Selv satser jeg på å krenke termindatoen med minst halvannen uke :woot: 39+0 må jo være en fin dag å føde på?

Vel, egentlig så gjør den ikke det, den gjør en antakelse om gestasjonsalder ut i fra modningen/størrelsen til barnet..

Ja, jeg er klar over at oul-målingene bare er en antagelse av gestasjonsalder, jeg har studert min andel embryologi.. Men det forandrer jo ikke poenget mitt :) hvilken oul-termin man får avhenger av om sykehuset som utførte målingene bruker 40+2 eller 40+3. Heretter er termindatoen (basert på antatt gestasjonsalder) uforanderlig. Punktum. Hvis du deretter besøker en lege som benytter den motsatte regnemåten, så vil denne legen legge inn oul-termin og dermed få opp en annen gestasjonsalder. Legen utfører jo ingen ny måling av fosteret for å finne riktig gestasjonsalder, men tar utgangspunkt i oul-termin + sin regnemåte. Jeg tror vi bare må være enige i å være uenige her altså, så får heller en fostermedisiner komme og rette på oss :P

Overtid starter etter termin dato.
Enten 40+2 eller 40+3 alt etter som (noen regner det ene, noen det andre..er bare en dag fra eller til)
Man går til maks 42 uker

Jeg tror vi bare må være enige i å være uenige her altså, så får heller en fostermedisiner komme og rette på oss :p

Hehe, den er grei! Mulig jeg misforstår, men her er altså en artikkel fra Gjessing et al (2007), som e-snurra baserer seg på, og så vidt jeg kan forstå regnes svangerskapslengden fra antatt termindato og tilbake til ultralyd, altså hvor mye man antar at det gjenstår av svangerskapet når man er på ultralyd, og ikke fremover fra en antatt befruktningsdato.

"Using measurements of biparietal diameter and femur length, we constructed prediction curves for term by computing median remaining time of pregnancy from the ultrasound measurement to birth."
Det ser ut til å være et statistisk mål som baserer seg på tidligere ultralydundersøkelser hos 41 343 fødekvinner, der man ser på hvor lang tid de hadde igjen av svangerskapet ift de målene som ble gjort under UL.

Men det er kanskje ikke mulig for oss å bli enige om dette. Vi er ihvertfall enige om at termindato er fast, og at det er ulik praksis på om man teller 40+2 og 40+3, og at dette igjen påvirker hvilket uketall man er på. Det kommer vi langt med :)

Last edited:
...Vi er ihvertfall enige om at termindato er fast, og at det er ulik praksis på om man teller 40+2 og 40+3, og at dette igjen påvirker hvilket uketall man er på. Det kommer vi langt med :)

Som igjen regnes om til antatt gestasjonsalder (nsfm.no/esnurra/4.php)
Uansett, si at en kvinne kommer til ultralydundersøkelse, og måler FL, MAD og BPD tilsvarende en gjenværende svangerskapslengde på 22+2.
Sykehus 1 benytter 40+2, kvinnen får dermed termindato 20 uker fra undersøkelsen.
Sykehus 2 benytter 40+3, kvinnen får termindato 20 uker og 1 dag fra undersøkelsen.
Altså ender de ikke på samme termindato, som var grunnen til at jeg reagerte i utgangspunktet ;) I begge tilfeller vil kvinnene f.eks være i uke 30+0 på samme dato.

Back
Topp