Når er man for gammel til å få barn?

Er det aldersgrense for å få hjelp til å bli gravid?
Barnløsheten øker visstnok grunnen høyere alder...

Aner ikke :p
Bare tenker at hvis folk vil få barn og kan det på naturlig vis, så er det ikke noen grunn (i mine øyne) å la være. Sånn sett synes jeg ikke det spiller noen rolle når folk måtte velge å få barn. Det er så individuelt hva som passer for forskjellige.

Kommer veldig an på. Om man er ufrivillig barnløs føler jeg det er lettere å "forsvare" at de blir litt eldre.. Og så er det forskjell på on det er 1. Eller 4. Barn og... Synes det er sent å få første barn når man er over 35. Mens er det 4. Barn føler jeg det er ok med å være rundt 40. :-) Men dette blir jo en diskusjon om synsing og mening... Og så kan man jo dra inn alder ift farene i et svangerskap, det er jo ikke til å stikke ubder en stol at det er mer risikabelt for ei godt voksen dame å bære frem et barn, enn ei ung..

Vi planlegger (og håper) at jeg er gravid med siste barnet når jeg er 30. Da synes jeg at jeg bør være ferdig.

Jeg synes at man (andre) bør være ferdig når de er 40, men det er litt i eldste laget synes jeg. Har ingen god grunn på hvorfor, men det har vel noe med at jeg synes altfor mange prioriterer alt annet enn familie de første 35årene. Hvilken rolle spillet det hvor stort hus du har, hvor mye penger du tjener, hvor flott jobb du har når du ikke har noen å dele det med?

Jeg må innrømme at jeg ikke var moden å få barn da jeg var 25 år, heller hadde jeg ikke møtt en mann som klarte å holde meg til et sted på den tiden. Jeg hadde et kriterier for å få barn, var at jeg møtte en mann jeg kunne tenkt meg å leve resten av livet med. Som jeg trodde aldri skulle skje heller.

Nå i dag venter jeg mitt første barn og fyller 33 neste år. Jeg hvet jeg er moden og klar for utfordringen, mannen møtte jeg for 5 år siden.... så hva som er grensa er ganske individuelt.

Må innrømme at når den biologiske klokken har sluttet å tikke, ja da kan det hende at det er for sent... og ikke før!

Vil si det er når man er så gammel at det er større fare for at barnet blir sykt :o også med tanke på det at barna skal følges opp og lekes med og at man ikke kommer til å ha mulighet til å sove etter jobb eller noe sånt, tror det kan bli utrolig slitsomt for de som er gamle :o

Jeg håper på å få en til før jeg er 35.. Om det skjer så er jeg ferdig da :p ellers syns jeg 40 er min maksgrense..

Jeg ville selv aller helst være ferdig til jeg blir 30, men vet det ikke er helt vanlig. Syns man er å bli for gammel når man ikke lenger har eggproduksjon. :p

Jeg er 30 og føler at min personlige grense er nådd. Tenker mye fremover og vil gjerne ikke være "for gammel" når evt mine barnebarn og slik kommer :) Men har full forståelse for de som går lang utdanning og jobb før de velger å få barn. Men når du nærmer deg 50 så bør en være ferdig...

Min grense går ved 30/32 år :) men det er fordi jeg ikke har hatt problem med og bli gravid og startet tidlig. Får jeg senere enn ved 30 års alderen så vil eldste være voksen..og da tenker jeg at det er påtide og leve livet litt og ha ett lite opphold fra små barn selv, før jeg forhåpentligvis blir bestemor :D

Men personer som sliter,og ikke kan velge selv, så tenker jeg at det er flott om dem får det til. enten man er 30 eller 45! :)

Min grense var 35. Blir 35 neste år, og har fått de barna jeg skal ha (5 stykk)

Svigers var 44 og 46 (naturlig uhell :eek: ). Det hadde ikke vært meg for å si det sånn :p
Mine foreldre var 39 og 44. Pappa som var eldst var aldri "for gammel", men det var min mor, og det preget oppveksten min mye...
Jeg for min del sier nei etter fylte 35.
Men det her er jo så individuelt :)
Hvordan påvirket det oppveksten din?

Hvordan påvirket det oppveksten din?
Hun var så "sliten" hele tiden, orket ikke leke med meg, etterlot meg mye til meg selv.. (Skilte foreldre). Men det er litt sånn hun er også. Men min bror som er født 19 år tidligere hadde det litt lettere enn meg. Hun har alltid sagt selv at hun var "for gammel" og at det var tøft. Akkurat som om det var min feil liksom :o :p
Men min far var jo 44, og han var like delaktig og orket like mye som en 20 åring :)

For meg personlig vil jeg si 35 år, jeg har lyst til å ha noen år med voksne barn og frihet igjen før jeg går i jorda :P

Back
Topp