Når er man 12 uker..

Det er jo riktig at man er i uke 12 når du er 11+1. Da er du 11 fullgåtte uker, eller 11 uker på vei som vi sier. Men du er fortsatt i din 12.uke. Så nei, det er ikke for å få ukene til å gå.
Jeg sier jeg er i uke 12 når jeg er 11+1, men hvis jeg velger å si hvor mange uker jeg er på vei, så sier jeg 11 uker på vei.
Jeg er 27 år, men er jo i mitt 28.år. Nå sier vi ikke det på samme måte, men prinsippet er det samme. Det ene er ikke mer feil enn det andre.

Jeg sa ingenting om hva som var riktig eller galt. Jeg sa hva jeg mener og at jeg syntes det er forvirrende når folk sier de er en uke før fordi de har begynt på uken som leder opp til den uken. Jeg regner med du aldri forteller folk at du er i ditt 28. år når de spør hvor gammel du er, du har fylt 27 og da er du 27 frem til du fyller 28. Hvorfor skal vi da regne ukene annerledes? Trådstarter er jo forvirret på grunn av akkurat denne formulerings greia, og spørsmålet var om milepælen uke 12 regnes som 11+ eller fra fullgåtte 12 uker. Da er det riktige svaret 12+0 ikke når du har startet på den 12. uken.

Jeg sa ingenting om hva som var riktig eller galt. Jeg sa hva jeg mener og at jeg syntes det er forvirrende når folk sier de er en uke før fordi de har begynt på uken som leder opp til den uken. Jeg regner med du aldri forteller folk at du er i ditt 28. år når de spør hvor gammel du er, du har fylt 27 og da er du 27 frem til du fyller 28. Hvorfor skal vi da regne ukene annerledes? Trådstarter er jo forvirret på grunn av akkurat denne formulerings greia, og spørsmålet var om milepælen uke 12 regnes som 11+ eller fra fullgåtte 12 uker. Da er det riktige svaret 12+0 ikke når du har startet på den 12. uken.

Nei det sier man ikke, og derfor sier jeg at det er annerledes. Men min jordmor og forrige jordmor og lege osv sa ALLTID hvilken uke jeg var i, og ikke hvor mange uker jeg var på vei.
Jeg sa ikke at 11+0 er 12 fullgåtte uker heller. Men du sier jo at man sier en uke lenger fordi man vil få tiden til å gå. Og det stemmer faktisk ikke, fordi enten du liker det eller ikke er det også en VELDIG vanlig måte å regne svangerskap på.

Nei det sier man ikke, og derfor sier jeg at det er annerledes. Men min jordmor og forrige jordmor og lege osv sa ALLTID hvilken uke jeg var i, og ikke hvor mange uker jeg var på vei.
Jeg sa ikke at 11+0 er 12 fullgåtte uker heller. Men du sier jo at man sier en uke lenger fordi man vil få tiden til å gå. Og det stemmer faktisk ikke, fordi enten du liker det eller ikke er det også en VELDIG vanlig måte å regne svangerskap på.

Vi kan ikke vite hva intensjonen til dem som startet med dette var eller intensjonen til dem som forteller det på den måten. Dersom det ikke er grunnen for deg er det ikke sikkert det stemmer for alle. For meg har jordmor alltid brukt uken jeg er i og all helsepersonell jeg har vært i kontakt med har brukt uken jeg er i f.eks 13 uker selv om jeg er 13+4. Jeg prøvde en app hvor de brukte uke 14 for uke 13+0-13+6 jeg ble helt forvirra og måtte hele tiden tenke ja de mener jo uke 13, i tillegg målte de trimesterne feil og crl fra uke til uke var også feil, så jeg orka ikke den appen (preglife tror jeg den het hvis noen lurte). Se det fra denne måten da. Uke 1. Hvis man regner på «din» måte så er da uke 1 egentlig uke 2 og man hopper jo over uke 1 fordi første dagen i uke 1 er 1+0. Følger man «din» metode er jo uke 1 over og man er på vei inn i uke 2 selv om uke 1 aldri har blitt gjennomført fordi alle dager før uke 1 ikke «eksisterer» fordi uke 1 er første uken av alle. Du hang deg opp i at jeg sa at det kanskje er fordi folk liker å høre at de er lenger på vei enn det de egentlig er, det er jo kun spekulasjon fra min side, noe jeg tror kan være årsaken, det er ikke en påstand. Så du trenger ikke hisse deg opp, vi må få lov å ha egne meninger om ting. For meg er det helt absurd å regne det på den måten, for andre ikke, sånn er det bare.

Back
Topp