Når er man 12 uker..

Må snike litt, men det med tellinga og hva man sier er for meg ganske logisk. Jeg sa som regel «jeg er 10/10,5/snart 11 uker på vei» ikke jeg er i min 12. uke. Jeg sier også at jeg er 35 år, snart 36 og ikke at jeg er i mitt 36. år :p
 
Ja, det stemmer. Men du skrev: Hvor har folk det fra, at uke 12 er en grense for SA? Det var det jeg svarte på.

Tror ikke du forstod hva jeg mente. Vi lar det ligge. Nå må jeg sove, ellers overlever jeg ikke morgendagen. God natt :)
 
Da kan jeg av egen erfaring si at ul. i både uke 7 og i uke 10 (vi snakker fullgåtte uke 7 og 10) kan vise en helt perfekt liten baby, mens en i uke 12 plutselig kan se noe helt anna...
Jeg tror vi alle kan enes i at ingenting er spikra i stein før ungen kommer ut, og etter det er det jammen meg ingen garantier for noe lengre heller. Det er det som er livet, og det er det som gjør livet så fantastisk... Det som skjer, det skjer uten at vi kan påvirke så mye av det (enkelte ting kan vi naturligvis påvirke - bare sånn for å helgardere meg...) Men tror vi alle har godt av å prøve å slappe litt av og ha holdninga, er det ment skal skje så skjer det. Og ja, jeg er tidvis sykt bekymra og redd for at noe skal gå galt, men så lenge jeg følger hva som blir anbefalt å holde seg unna, så er resten faktisk så enkelt som det er brutalt, livets hardeste seleksjon.. Det som er levelig kommer til å bli født, det som ikke er det går til grunne - med visse unntak.

Ganske brutalt skrevet, men det er jo dette som er fakta. Og jeg har litt behov for å ta meg selv i nakken av og til å, hvis ikke kan en bli gal av bekymring... En graviditet er rett og slett kun en start på alle bekymringene som blir å følge det å få barn. Jordmora mi sa det så fint, nyt det så lenge du har babyen i magen. Etter det vil du aldri ha den fulle og hele kontrollen over hvor ungen din er... Og det er jo veldig sant. MEN det å få ett barn er den største gaven en kan få, med gleder og en kjærlighet som en ikke skjønte noe av før en fikk barnet.

Ellers... det er når en er 12+0 en "regner" som "safe". Og jeg bruker å si at jeg er ferdig med x-antall uker i stedet for å si hvilken uke jeg er i. I dag er jeg 8+0, og bruker da å si at jeg har gjort unna 8 uker frem til jeg om ei uke sier at jeg har gjort unna 9 uker..
 
Takk for svar alle sammen. Litt delte meninger, men er jo ikke noe vi får gjort fra eller til. Mener gyn på fredag 11+1 at nå kan jeg senke skuldrene og slappe av - gjør jeg det :)

Fant en «fin» side om spontanabort og sannsynlighet, som tar for seg sansynlighet uke for uke ned tanke på alder, høyde og vekt. kilder var det og :p fint for en kontrollfreak som meg!

https://datayze.com/miscarriage-chart.php
 
Takk for svar alle sammen. Litt delte meninger, men er jo ikke noe vi får gjort fra eller til. Mener gyn på fredag 11+1 at nå kan jeg senke skuldrene og slappe av - gjør jeg det :)

Fant en «fin» side om spontanabort og sannsynlighet, som tar for seg sansynlighet uke for uke ned tanke på alder, høyde og vekt. kilder var det og :p fint for en kontrollfreak som meg!

https://datayze.com/miscarriage-chart.php

Men hvordan kan den si at det er 0% sjanse for en miscarrage i uke 20??? Det stemmer jo faktisk ikke :bookworm:
 
Men hvordan kan den si at det er 0% sjanse for en miscarrage i uke 20??? Det stemmer jo faktisk ikke :bookworm:
Det er sant, vi har jo ingen garantier uansett.. kanskje sannsynligheten er 0%, men det kan jo skje? Har ikke peiling jeg :p finnes vel ingen fasit
 
Takk for svar alle sammen. Litt delte meninger, men er jo ikke noe vi får gjort fra eller til. Mener gyn på fredag 11+1 at nå kan jeg senke skuldrene og slappe av - gjør jeg det :)

Fant en «fin» side om spontanabort og sannsynlighet, som tar for seg sansynlighet uke for uke ned tanke på alder, høyde og vekt. kilder var det og :p fint for en kontrollfreak som meg!

https://datayze.com/miscarriage-chart.php
Så på den grafen nå. Likte den i den forstand at den faktisk sier noe om hvor stor % sannsynlighet det er for at alt faktisk skal gå bra. Hva med å se på det på den måten, i stedet for å se hvor mange % det er for at det skal gå dårlig. Høres jo veldig mye bedre ut å tenke at det er 95 % sannsynlig at det skal gå bra..
 
Men hvordan kan den si at det er 0% sjanse for en miscarrage i uke 20??? Det stemmer jo faktisk ikke :bookworm:

Etter 20 uker heter det dødfødsel eller «stillbirth». Det er nok derfor bare. Men riktig at det ikke stemmer at ingen barn dør i mors liv etter det, dessverre :-(
 
Etter 20 uker heter det dødfødsel eller «stillbirth». Det er nok derfor bare. Men riktig at det ikke stemmer at ingen barn dør i mors liv etter det, dessverre :-(
Nei, det stemmer heller ikke. Fra uke 13 heter det senabort og det heter det frem til uke 23+0 etter dette er det dødfødsel. Sjansene er heldigvis små etter uke 12, men aldri på noe tidspunkt 0%.
 
Jeg bruker å si at når jeg er 10+4 så er jeg i uke 10.
10 uker og 4 dager på vei, men man sier det på sin måte:happy:
 
Nei, det stemmer heller ikke. Fra uke 13 heter det senabort og det heter det frem til uke 23+0 etter dette er det dødfødsel. Sjansene er heldigvis små etter uke 12, men aldri på noe tidspunkt 0%.

I Norge er det sånn, ja. Men siden det henvises til er amerikansk tror jeg, og slik jeg forstår det regner de senabort som abort mellom uke 13-20 og dødfødsler etter uke 20. I alle fall var det dette som kom opp da jeg undersøkte :)
 
Nei, det stemmer heller ikke. Fra uke 13 heter det senabort og det heter det frem til uke 23+0 etter dette er det dødfødsel. Sjansene er heldigvis små etter uke 12, men aldri på noe tidspunkt 0%.

Og så har vel heller ikke jeg sagt at sjansene noensinne er på 0%?
 
Du kommenterte jo på et innlegg hvor jeg stiller meg undrende til prosentsjanse på 0 da.....

Ja, men jeg skrev jo at barn dør i mors liv også etter uke 20 selv om det da i følge amerikanske termer regnes som dødfødsler. Mulig vi misforstod hverandre?
 
Ja, men jeg skrev jo at barn dør i mors liv også etter uke 20 selv om det da i følge amerikanske termer regnes som dødfødsler. Mulig vi misforstod hverandre?

Ja, det gjorde vi nok. :)
Jeg ville egentlig bare presisere at det ikke er 0% sjanse noen gang, og jeg synes det er rart at det skrives sånn uansett om de mener miscarriage som spontanabort, eller som bare generelt å miste.
 
Sånn egentlig er det med uke 12 en gammel greie. Det er ikke noe safere i uke 12 enn i uke 10, så lenge man har sett at ting er bra på ul.
Det med uke 12 henger i fra gammelt av. De fleste aborter skjer innen uke 12, og siden man ikke hadde like lett tilgjengelighet på ul osv før var uke 12 uten blødninger et veldig godt tegn. Men du er var ikke noe mindre trygg forrige uke enn nå :)

Jeg sier jeg er i uke 11 når jeg er 10+ noe :)


Jeg spurte jordmor om akkurat dette og hun sa at risikoen går gradvis ned uke for uke, men etter uke 12 går risikoen drastisk ned. Det har ingenting med skikk og gjøre, eller fra gammelt av, det har med fosterets utvikling og statistikk å gjøre.


Svar på spørsmål: Jeg mener uke 12 regnes som 12+0. Jeg sier jeg er i uke 11 når jeg er 11+2. Jeg syntes det er forvirrende når folk sier de er i uke 12 når de er 11+ fordi du er jo ikke 12 uker på vei før du har kommet deg til 12+0, så jeg følger bare kalenderen. Jeg forstår jo at noen er ivrige på å få ukene til å gå, så det er nok derfor noen sier at man er i uke 12 når man egentlig er litt over 11 uker.
 
Last edited:
Jeg spurte jordmor om akkurat dette og hun sa at risikoen går gradvis ned uke for uke, men etter uke 12 går risikoen drastisk ned. Det har ingenting med skikk og gjøre, eller fra gammelt av, det har med fosterets utvikling og statistikk å gjøre.

Det handler om at det meste har blitt danna og klart når en har kommet til 12+0, og at babyen bare skal vokse, modne og bli levedyktig de kommende ukene av graviditet. Hvis noe går galt undervegs i utviklinga - altså de første 12 ukene, så resulterer det stort sett i en abort. Fra «gammelt av» (vil egentlig si erfaring gjennom mange år) kommer utsagnet at det er mer sikkert etter uke 12.
Det er faktisk ganske fascinerende hvor perfekt en liten bylt i uke 13-14 er. Det er en mini mini baby på ca 10 cm. Du ser alt av detaljer på den - til og med en mini nese med nesebor, mini ører, 10 små fingre og tær og der neglene er. Så disse ukene vi er i nå, som gjerne er de tyngste for oss, det er der grunnlaget for den som kommer legges. Snart skal de bare vokse seg større...
 
Jeg spurte jordmor om akkurat dette og hun sa at risikoen går gradvis ned uke for uke, men etter uke 12 går risikoen drastisk ned. Det har ingenting med skikk og gjøre, eller fra gammelt av, det har med fosterets utvikling og statistikk å gjøre.


Svar på spørsmål: Jeg mener uke 12 regnes som 12+0. Jeg sier jeg er i uke 11 når jeg er 11+2. Jeg syntes det er forvirrende når folk sier de er i uke 12 når de er 11+ fordi du er jo ikke 12 uker på vei før du har kommet deg til 12+0, så jeg følger bare kalenderen. Jeg forstår jo at noen er ivrige på å få ukene til å gå, så det er nok derfor noen sier at man er i uke 12 når man egentlig er litt over 11 uker.


Det er jo riktig at man er i uke 12 når du er 11+1. Da er du 11 fullgåtte uker, eller 11 uker på vei som vi sier. Men du er fortsatt i din 12.uke. Så nei, det er ikke for å få ukene til å gå.
Jeg sier jeg er i uke 12 når jeg er 11+1, men hvis jeg velger å si hvor mange uker jeg er på vei, så sier jeg 11 uker på vei.
Jeg er 27 år, men er jo i mitt 28.år. Nå sier vi ikke det på samme måte, men prinsippet er det samme. Det ene er ikke mer feil enn det andre.
 
Ja, det gjorde vi nok. :)
Jeg ville egentlig bare presisere at det ikke er 0% sjanse noen gang, og jeg synes det er rart at det skrives sånn uansett om de mener miscarriage som spontanabort, eller som bare generelt å miste.

Det er jeg helt enig i. Veldig merkelig.
 
Back
Topp