Når er det greit og ringe føden?

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Da tenker jeg på, hvor mange uker må man være før man "får lov" og ringe føden?

Jeg blødde i romjula, og fikk beskjed nå når jeg var hos jordmor at det ikke var noe poeng for meg og ringe føden fordi dem ikke gjorde noe før jeg var i uke 24?
Har ei venninne som trudde ho fikk rier i uke 22, og hun fikk ikke komme inn på føden engang. Dem sa bare at hun fikk prøve og ta det med ro, og at det var ingenting dem ikke gjøre.

Er dette normal praksis over hele landet? Syns nemlig det er grusomt om det er sånn! :s
 
Da tenker jeg på, hvor mange uker må man være før man "får lov" og ringe føden?

Jeg blødde i romjula, og fikk beskjed nå når jeg var hos jordmor at det ikke var noe poeng for meg og ringe føden fordi dem ikke gjorde noe før jeg var i uke 24?
Har ei venninne som trudde ho fikk rier i uke 22, og hun fikk ikke komme inn på føden engang. Dem sa bare at hun fikk prøve og ta det med ro, og at det var ingenting dem ikke gjøre.

Er dette normal praksis over hele landet? Syns nemlig det er grusomt om det er sånn! :s
jeg har hørt at de ikke kan redd liv før uke 24.... jeg synes det er utrolig grusomt at det er sånn :'(
 
jeg har hørt at de ikke kan redd liv før uke 24.... jeg synes det er utrolig grusomt at det er sånn :'(


Altså, Normalt så prøver dem ikke og redde liv før i uke 24, det vet jeg. Men om du er i uke 22,23 så burde dem jo kikke på deg. Gi deg riehemmende ellernoe !?
 
Altså, Normalt så prøver dem ikke og redde liv før i uke 24, det vet jeg. Men om du er i uke 22,23 så burde dem jo kikke på deg. Gi deg riehemmende ellernoe !?
ett eller annet må de gjøre :'( jeg begynner å grine jeg når jeg tror de ikke gjør noen ting :/
 
grensa deres for å prøve å redde babyen er i uke 24.. men har hørt om tilfeller der de greier å stoppe fødselen hvis det begynner før. Jeg hadde ringt føden uansett om det hadde skjedd her!
 
Jeg fikk ikke tak i jordmoren min på onsdag, og da ringte jeg like gjerne føden for råd. Jeg fikk beskjed om å komme inn til kontroll snarest. Det ble tatt masse prøver, ul, hjertelyd osv. av meg og jeg ble utreda for svangerskapsforgiftning, noe jeg heldigvis ikke hadde :) Fikk også beskjed om at jeg ikke ble bedre i løpet av noen dager skulle jeg bare ringe de igjen så skulle jeg komme inn for videre undersøkelser. Og akkurat det vurderer jeg og ta de på ordet på for jeg er ikke blitt veldig mye bedre (fortsatt vond i ribben på høyre side). Dessuten om de ikke hørte fra meg i løpet av noen dager var jeg hjertelig velkommen tilbake for fødsel i mai. Følte jeg fikk super hjelp og det tok meg på alvor selv om jeg kun var i uke 22.
Så, ring på føden om du er i tvil - de er der for å hjelpe deg :)
 
Fødeavdelingene satser ikke på barnet fra uke 23-24. Brutalt, men sant. Skjer det noe før det så er det ikke så mye å gjøre. Noen steder har de sikkert kapasitet til å ta inn gravide til kontroll før disse ukene....
 
Her tror jeg man kan ringe føden når som helst. Ikke at de kan hjelpe til med noe, men man kan komme inn på kontroll for å ta f.eks CTG, sparketest, sjekke fosterlyd osv. Beroligende ;)

Jeg ringte føden ganske tidlig i dette sv.skapet, pga en blødning. Da beroliget jm meg, og en vakthavende lege på føden skulle ringe meg. Legen var mindre hyggelig og sa at går det gæærnt, så er det ikke noe vi får gjort med det. Du kan få komme hit og få sterkere smertelindring, sa hun. Men dvs. at vi i det minste kunne komme inn dersom det fortsatte, og hun satte meg opp til en kontroll 1 uke etter for å se at fosteret fortsatt var i live.
 
Godt det er noen som har bedre erfaringer angående dette enn det vi har her.

Jeg skjønner jeg også at dem ikke gjør noe før uke 24, men HVA OM.. Hva om fødselen starter, dem tar en ultralyd og ser at barnet er stort nok til og kunne overleve.. Du er i uke 22, men barnet KAN overleve..
Derfor mener jeg at man burde bli tatt på alvor fra uke 20 ellerno jeg..
 
Her gjør de ikke noe før etter uke 23-24....

Sent from my GT-P7310 using BV Forum
 
Desverre så viser undersøkelser at barnet må inn i uke 23 for å ha en mulighet , selv om det på verdensbasis finnes noen veldig få unntak ....
 
Joa okei, men burde man ikke bli følgt opp likevell ? Når man har kommet til uke 20 så er det jo ikke "bare" og ta en pille og vente på at ungen skal fødes i do!
 
Altså, Normalt så prøver dem ikke og redde liv før i uke 24, det vet jeg. Men om du er i uke 22,23 så burde dem jo kikke på deg. Gi deg riehemmende ellernoe !?

Helt enig! Når man er så nære "magiske grensen" så bør de kunne gjøre noe.. skjønner at de kanskje ikke gir full innsats fordi det er liten sannsynlighet,men om det som skal til for at man kommer seg til uke 24 er f.eks riehemmende så kunne de da gjort såpass..
 
Joa okei, men burde man ikke bli følgt opp likevell ? Når man har kommet til uke 20 så er det jo ikke "bare" og ta en pille og vente på at ungen skal fødes i do!
Det er faktisk sånn senaborter blir utført....( med unntak av å føde i do) Vet det er vanskelig å tenke på, men sånn er virkeligheten for dem som opplever å få beskjed på oul om at fosteret ikke er levedyktig:-(
 
Det er faktisk sånn senaborter blir utført....( med unntak av å føde i do) Vet det er vanskelig å tenke på, men sånn er virkeligheten for dem som opplever å få beskjed på oul om at fosteret ikke er levedyktig:-(


Får dem ikke være på føden til barnet er født!? Ja det er vanskelig og tenke på :( Babyen er jo en baby inni der nå. Kunne aldri tenkt meg og måtte føde snuppa mi aleine hjemme :(

*Hormonanfall*
 
Får dem ikke være på føden til barnet er født!? Ja det er vanskelig og tenke på :( Babyen er jo en baby inni der nå. Kunne aldri tenkt meg og måtte føde snuppa mi aleine hjemme :(

*Hormonanfall*
..... Skulle ha skrevet tydelig at jeg refererte til dette med pillen. Så langt ut i svangerskapet regnes det som en fødsel, og den foregår på sykehuset. Uansett årsak til en så tidlig fødsel....
 
Jeg har vanskelig for å tro at om det er noe de kan gjøre så lar de det bare være...
 
Jeg fikk beskjed av jordmor at nå som jeg hadde hatt UL så trengte jeg ikke å dra på noe legevakt lenger. Skjedde det noe så skulle jeg komme dit og ringe dit på nummeret jeg hadde fått. Det sa hun da rett etter UL liksom i uke 19...
 
Jeg kjenner ei som fødte i uke 23 og måtte sitte og se på står babyen strevde for å puste en laaaaaang tid før han døde..Den historien provoserer meg noe heeeelt utrolig.. Tenk å sitte på sykehuset med masse leger rundt deg og INGEN gjør noe..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum
 
Her i Bergen prøver de alt fra uke 23. Da vannet til tvilling 1 gikk (i forrige svangerskap) i uke 22+5, måtte de vente til over midnatt to dager seinere, altså uke 23+0, før jeg fikk lungemodningssprøyter. Men jeg ble sendt rett på obsposten da vannet gikk. Var ikke snakk om noe annet. Jeg har da to ekstrempremature barn (født i uke 25,minstemann døde 5 uker gammel) og tilbrakte 2,5 mnd på nyfødtintensiven, og jeg har full forståelse for grensen på 23 uker når det kommer til å prøve å redde liv. Jeg har sett og selv erfart hva det kan medføre for både barna og foreldrene å få så for tidlig fødte barn. JEG syns ikke man har rett til å være egoistisk i en sånn situasjon, men tenke på hvilket liv man redder barnet til. Størrelsen har ikke så mye å si, dersom modningen har kommet for kort. Jeg er selvfølgelig meget takknemlig for den nydelige 3 åringen min, men jeg sitter også med erfaringen at det ikke nødvendigvis går så bra for de som blir reddet. Men jeg er selvfølgelig enig i at man skal få komme inn på føden for kontroll når man er komt over en viss uke i svangerskapet, uansett om de kan gjøre noe for å redde barnet eller ikke.
 
Back
Topp