Når deler du nyheten om graviditeten?

Når deler du nyheten?

  • Med en gang testen er positiv

    Votes: 17 17,7%
  • Ikke enda, men før uke 12

    Votes: 38 39,6%
  • Etter uke 12

    Votes: 27 28,1%
  • Etter TUL

    Votes: 24 25,0%
  • Etter OUL

    Votes: 9 9,4%
  • Etter uke 30

    Votes: 0 0,0%
  • Holde hele svangerskapet hemmelig

    Votes: 0 0,0%

  • Antall som har svart
    96
Jeg har noen venner som har visst det alt fra første positive test. Siden jeg er alene har jeg behov for å ha noen som er litt involvert i hele prosessen. Nå er det en håndfull venner som vet det.

Har enda ikke bestemt meg for å om jeg skal fortelle til familie i jula, må se litt an hva jeg kjenner for der og da? Vil egentlig vente til etter NIPT, men samtidig skal jeg jo være i samme hus som mamma, søsken, svigerinne og tantebarn i fem dager den neste uka..

Jobben tenker jeg får vite etter resultatene fra NIPT, om de ser bra ut. Så ca uke 14?
 
Jeg har noen venner som har visst det alt fra første positive test. Siden jeg er alene har jeg behov for å ha noen som er litt involvert i hele prosessen. Nå er det en håndfull venner som vet det.

Har enda ikke bestemt meg for å om jeg skal fortelle til familie i jula, må se litt an hva jeg kjenner for der og da? Vil egentlig vente til etter NIPT, men samtidig skal jeg jo være i samme hus som mamma, søsken, svigerinne og tantebarn i fem dager den neste uka..

Jobben tenker jeg får vite etter resultatene fra NIPT, om de ser bra ut. Så ca uke 14?
Det kan jo hende det blir enklere for deg med tanke på nip-svar hvis du har noe nær familie som vet :). At du ikke må late som noen ting. Men alle er forskjellige - jeg syns det er enklere å dele, men ikke alle gjør det!

Edit: oi det ble veldig negativt, var ikke meningen.
De syns sikkert det er VELDIG koselig å høre det også! :D
 
Det kan jo hende det blir enklere for deg med tanke på nip-svar hvis du har noe nær familie som vet :). At du ikke må late som noen ting. Men alle er forskjellige - jeg syns det er enklere å dele, men ikke alle gjør det!

Edit: oi det ble veldig negativt, var ikke meningen.
De syns sikkert det er VELDIG koselig å høre det også! :D
Oppfattet det ikke negativt! Vet jo at familien min kommer til å bli veldig glad.

Men bekymringen min ligger i om resultatene derfra er dårlige, så vet jeg at mamma kommer til å ta det så himla tungt, som igjen fører til at jeg bekymrer meg for henne.. Så tenker det er enklere for meg å ha venner som støtte enn familie akkurat i det?
 
Oppfattet det ikke negativt! Vet jo at familien min kommer til å bli veldig glad.

Men bekymringen min ligger i om resultatene derfra er dårlige, så vet jeg at mamma kommer til å ta det så himla tungt, som igjen fører til at jeg bekymrer meg for henne.. Så tenker det er enklere for meg å ha venner som støtte enn familie akkurat i det?
Vi kommer til å gjøre det samme. Venter med å dele nyheten med familie til etter resultatene fra NIPT.
Min lillesøster (hele familiens solstråle) er psykisk utviklingshemmet, og hele temaet rundt kromosomavvik er sårbart hos alle.
Så vi gjør det mest for å skåne alle sammen. Og oss selv - da det hadde blitt en ekstra påkjenning oppå det hele, hvis negativt resultat.
 
Vi vil vente til etter uke 12, kanskje uke 14-15 slik som forrige gang. Helst fordi vi vil vite at alt står bra til før vi deler det, men også pga vi syntes det er kjempe koselig å ha en liten hemmelighet bare oss 2 :Heartbigred

vi bor ikke i nærheten av familie så det er ikke så veldig vanskelig å holde skjult :joyful:
 
Vi delte til jul, siden vi hostet. Så var alle klar over hvorfor jeg måtte legge meg ned :hilarious:
 
Vi delte med de nærmeste med engang❤️ vi følte det var best mtp at vi begge er nære våre foreldre og grunnet at det siste svangerskapet endte med SA ville vi at de skulle vite
 
Har i tidligere svangerskap delt det rundt uke 10 med nærmeste familie og nærmeste venninner og resten etter uke 12. Denne gangen vet noen få nære familiemedlemmer det og resten får vite det etter første ultralyd når det passer seg( drøyer nok litt mer med jobb). Ble vanskelig å skjule i jula uten for mange spm. Også ville vi at noen skulle vite det på grunn av det som skjedde sist svangerskap med avvik og påfølgende svangerskapsavbrudd.
 
Delte med familie og det fleste venner i jula. Tenker å fortelle på jobb nå til uka. Er 9+2 i dag. Er så mye kvalm og dårlig at det er greit at de nermeste kollegaene mine vet hvorfor jeg er så fraværende nå
 
Vi venter med å dele til samboeren er klar. Dette var ikke et planlagt svangerskap, så han sliter litt med hele greien. Vi tenker at det da er best å vente til han har litt flere positive følelser rundt dette sånn at han ikke skal føle på enda mer dårlig samvittighet når de rundt oss blir så glad. Vi ble enig at jeg skal fortelle det til mamma i løpet av uken da, så gleder meg til det :happy:
 
Delte med søster og mamma før julaften da det ville kommet frem uansett, da var jeg 6 uker på vei. Har også nå begynt å dele med venninner når vi treffes, litt over 8 uker på vei. Er jo nervøs for at det skal gå galt, men jeg deler bare med de som uansett ville fått vite det, og da syns jeg det er greit de faktisk vet om graviditeten uavhengig av hvordan det går.

Hos jobb håper jeg å kunne drøye til jeg er 14-15 uker på vei, så jeg føler det er lite risiko for at noe skal skje. Begynte i ny jobb i høst, så vil helst vente med å si "hei, jeg skal ut i permisjon". Heldigvis er jeg ikke så dårlig, så håper det skal gå fint.
 
Vi venter denne gangen til etter NIPT, mest sannsynligvis.
Vi har tidligere fortalt ganske tidlig, og er litt lei av den «vi mistet» samtalen.
Nå vil vi være så sikker som vi kan, før vi forteller noe.
I tillegg til at vi har kromosomavvik i nærmeste familie, så da sparer vi alle (inkl oss selv) for en ekstra påkjenning hvis positivt svar.
Vår lille hemmelighet frem til da :Heartred
 
Hos meg vet familie (foreldre, diverse tanter, onkler og søskenbarn), sjefen og et par andre fra jobb, pluss flere venner.
Rett og slett da jeg mistet to ganger i fjor og det ble vanskeligere og vanskeligere å skulle prøve å holde maska.
Til slutt fant jeg ut at livet mitt ble mye enklere om jeg bare sa det som det var.
I tillegg er vi gravide gjennom IVF nå, så det føltes riktig å involvere de som vi har jevnlig kontakt med.
Disse ville uansett fått visst det hvis det skulle gått galt, så da kan de like godt få være med på denne delen også.
 
Fortalte noen utvalgte nære venner og søstre når jeg ble gravid. Fortalte sjefen i går så jeg får litt slack på å være på hjemmekontor litt mer enn normen. Tenkte fortelle «resten» etter uke 12, men begynner å bli utålmodig på å fortelle til 3 åringen og svigers, er 9+4. Noen med erfaring med å fortelle til egne barn?
 
Jeg husker at jeg en gang ble uplanlagt gravid, men var overlykkelig. Sa det ikke til noen, det skulle jo gjøres etter 12 uker da det er trygt.
Mistet i uke 8 og fortalte det til mine nærmeste fordi jeg var så trist.
Så etter det har jeg delt gravid nyheter med en gang, for jeg vet at jeg deler det om det går dårlig også.
Har vært igjennom 3 SA og to graviditeter.
 
Nærmeste venner og familie fikk vite det med en gang, vi var enige om at vi ville heller fortelle det tidlig og ha støtten hvis det gikk gale enn å gå igjennom sorgen alene. Veldig glad for det men foreløbig går det bra
 
Syns det er vanskelig denne gangen. Forrige graviditet fortalte vi alle i uke 12, men da mistet vi noen uker senere. Nå vil jeg egentlig ikke si det til noen før jeg vet at det går bra, men samtidig ønsker jeg jo å dele, og vet jo at jeg hadde måttet si det uansett hvis det ikke går bra…
 
Fortalte noen utvalgte nære venner og søstre når jeg ble gravid. Fortalte sjefen i går så jeg får litt slack på å være på hjemmekontor litt mer enn normen. Tenkte fortelle «resten» etter uke 12, men begynner å bli utålmodig på å fortelle til 3 åringen og svigers, er 9+4. Noen med erfaring med å fortelle til egne barn?
Da vi skulle fortelle om nr 3, var nr 1 og 2 ti og syv år. Vi venta til vi hadde vært på en tidlig UL, da tror jeg at jeg var rundt 10-11 uker eller noe. Vi gav dem hver sin konvolutt med et UL bilde oppi. De kikka og kikka og bare er det oss?? Så sa vi neeiii ....... så fikk de store øyne og spurte om jeg hadde baby i magen NÅ :hilarious: de ble veldig overraska og glad
 
Back
Topp