Når blir man tante/onkel?

Jeg er i alle fall oppvokst med at ektefeller til tante og onkel er onkel og tante, og det er mannen også.

Mannen min er onkel til min nevø og niese. De vet ikke om noe annet. Vi var gift før de ble født, og våre unger tar selvsagt min svigerinne som tante.

Det var det som var guttungens argument for at de fikk en ny onkel i fjor sommer. Han så ikke forskjell på å være gift og samboer, og fant ut at kjæresten til tante bodde sammen med henne, vi besøkte dem. Og da... Ja... Da er han vel onkel? Det ble han den dagen

Når de har vært sammen en stund og virker som om forholdet varer. Nå er ikke det akkurat ett stort problem her. Er mine søsken som er ustabile sånn sett og min datter kaller ikke deres kjærester for onkel eller tante. Hu er snart 3 år så det er heller ikke naturlig for hu. Men samboerne til brødrene til mannen blir kalt for tante. Er selv tante til en gutt og min mann er da onkel. Min bror og hu har gått fra hverandre de. For vår del er det jo greit siden vi er gift. Men er jo ikke dermed sagt at ett forhold varer. Min mor er gift for 4 gang, min tante for 2 gang og Pappa har kjæreste etter at 2 ekteskap røyk. Så man veit liksom aldri uansett. Man må bare gjøre det som er naturlig for seg og når barna er store nok så sier de selv hva de vil kalle personen.

Når de har vært sammen en god stund, og hvis han/hun har et godt forhold til barnet.

Når de oppfører seg som det/når det føles naturlig. Min mann og jeg treffer nesten aldri noen av våre svogere/svigerinner. Vi kaller alle biologiske for tante/onkel, men bare mannen til søsteren min som er ikke biologisk onkel. Samboerene til de andre søsknene kalles bare med navn da ingen av de har noe forhold til guttungen. Det har ingen sammenheng for meg om de er gift/samboere eller om de har barn eller ikke. Jeg har personlig vokst opp med å kalle bestevenninnen til mamma for tante og når moren og stefaren min giftet seg når jeg var 7 ble hans søsken med en gang tanter og onkler da de behandlet oss som vi var nieser.

Jeg er i alle fall oppvokst med at ektefeller til tante og onkel er onkel og tante, og det er mannen også.

Mannen min er onkel til min nevø og niese. De vet ikke om noe annet. Vi var gift før de ble født, og våre unger tar selvsagt min svigerinne som tante.

Det var det som var guttungens argument for at de fikk en ny onkel i fjor sommer. Han så ikke forskjell på å være gift og samboer, og fant ut at kjæresten til tante bodde sammen med henne, vi besøkte dem. Og da... Ja... Da er han vel onkel? Det ble han den dagen
Det er jg også oppvokst med,

Vi er bare samboere med felles barn, men min samboer er onkel til mine tantebarn og jeg er tante til hans niese. Vi stiller likt på begge sider med andre ord.

Skiller ikke på samboer eller gift, men nå er dette langvarige forhold da. Hadde nok vært annerledes om det var årlige utskiftinger :D

Det kommer jo helt an på hvor gammelt barnet er når vedkommende kommer inn i deres liv. Min onkel ble sammen med tante da jeg var ca 8 år. Det har vært helt unaturlig for meg å kalle han onkel. Min biologiske onkel var gift med tante da jeg ble født, hun har alltid vært min tante.
Min søster er i et seriøst forhold, med gifteplaner. Han er onkel til mine barn. Min yngste søster hadde også kjæreste da min datter ble født, men pga alder og "useriøst" forhold, ble han aldri noe onkel emne!

Her har det skjedd ganske fort egentlig. Noe forholdet har vært seriøst kanskje? Og det ser man jo som regel ganske fort

Her er stort sett alle tanter og onkler, også mine beste veninner :) men selv er det kun de som er søsken av mamma og pappa jeg kaller onkel og tante. Uansett hvor lenge de har vært sammen og hvor mange barn dem har. Men det har nok noe med hva foreldrene mine har kalt dem også :)

Jeg og mannen er gift, og jeg et "tante" for hans onkel barn. Det føles dog mest slik med niesen som ble født for to år siden. Det er noe annet å være med fra starten.

Vi er samboere, eier hus og biler sammen og har to barn, jeg forventer å bli tante og sambos bror får lagd barn noen gang ;) om det kommer til å skje er jeg ikke så sikker på dessverre ;)

Jeg kom litt sent inn i bildet i forhold til min kjærestes onkelbarn. Blir derfor ikke tante for dem, men er jo det uten at de kaller meg det.

Er man i et stabilt forhold, er det naturlig at barna sier tante/onkel.

Jeg ble tante for samboer sine bare noen måneder etter at vi ble sammen. Han har begynt å bli kalt onkel for mine nå når vi venter felles barn :)

Jeg sliter litt med hun som giftet seg med min onkel da jeg var ca 14. Men hun er jo tanta mi. Han som giftet deg med tanta mi da jeg var ca 12 gikk fint.

Og de andre hadde jeg fra før jeg var født, så det et greit.

Jeg kom inn i bildet når de var 3 og 1 og anser meg ikke som tante for de, men nå kaller ikke de mannen for onkel heller av en merkelig grunn, de er litt isolert og menger seg ikke så mye med resten av familien, men nå etter vår lille kom har de plutselig kommet mer på banen. Jeg tenker jo at moren til de ungene er tante til vår, men det fordi hun har alltid vært der på en måte. Mens kjæresten til søsteren min på 17 er ikke onkel, rett og slett fordi jeg ikke helt har troa på at det kan vare, får de barn sammen en dag blir det kanskje noe annet men ikke nå. De ble sammen like før lille ble født, og han er veldig allright, men de to er jo ikke opptatt av andre enn hverandre, så ikke en gang søsteren min har knytt no serlig bånd med lille :/

Kommer an på forholdet man har til ungene tenker jeg. Dog blir ikke samboeren min kalt onkel av mine to tantebarn, tross at han har vært tilstede siden eldste var to år. Har aldri blitt noen vane, men så er vi generelt ikke så opptatt av titler i vår familie og jentene har også to biologiske onkler, så det blir mye å holde styr på og enklere å bruke navn.

Nå har mannens bror nettopp avsluttet et forhold, de hadde vært sammen i tre år men vi tenkte overhodet ikke på henne som tante til vår jente, hun har ikke møtt henne enda engang (altså på 14 mnd). Om en eventuell ny dame skal bli "tante" så er minstekravet for vår del at hun i alle fall engasjerer seg i jentas liv og at forholdet er stabilt og ser ut til å kunne vare. Kontakten er viktigere enn feks giftermål eller hvor lenge de har vært sammen.

Men som sagt, jeg er ikke så opptatt av slike titler. Det betyr jo egentlig fint lite hva man kaller hverandre.

Når forholdet er stabilt og langvarig. Spiller ingen rolle om det er ekteskap eller "bare" samboere.

For meg blir det naturlig ved ekteskap, men kunne nok vurdert å la min barn kalle mine søskens kjærster/fremtidige kjærester for tante/onkel om de hadde vært sammen lenge eller hadde felles barn :-) Selv kalte jeg aldri mine to tanters menn for onkel. De er ikke gift (tror de er forlovet), men ble sammen da jeg var såpass stor (over 4 år vertfall) at jeg husker at de ikke var sammen, og det ble aldri naturlig for meg å kalle dem onkel selv om de jo egentlig er det ;-)

Back
Topp