Når blir man tante/onkel?

Jeg kommer aldri til å bli "ekte" tante, men er utrolig privilegert som likevel har tre som kaller meg tante. To av dem er onkelbarna til min eks, men jeg har et veldig nært forhold til dem, og vi sees ofte. Jeg og eksen gikk fra hverandre når hun minste ble født og den eldste var ganske lita, men hun og foreldrene har likevel alltid omtalt meg som tante.:Heartpink Den siste er onkelbarnet til min nye samboer, der ble jeg også omtalt som tante med engang han ble født :Heartblue

Jeg tenker sånn at når jeg fikk barn med eksen var det spikret at jeg alltid kom til å være knyttet til familien hans uansett, og når det ble slutt mellom oss kom jeg til å opprettholde kontakten med hans søster og barna hennes, de er jo søskenbarna til min sønn. Jeg er veldig familiekjær, så det ville aldri vært aktuelt å kutte kontakten med dem.

Samboeren min og jeg har ikke vært sammen veldig lenge, men siden jeg allerede var knyttet til familien hans lenge før vi ble sammen, så ville jeg omtrent blitt som en tante til det barnet uansett, så der ble jeg tante med engang :) De vet at om noe skjærer seg, så vil jeg likevel stille opp på samme måte, barna deres vil aldri miste meg som tante. Når jeg og han får barn sammen, vil det jo nok engang være logisk at søskenbarna til mitt barn kaller meg tante...:)

Ved samboerskap tenker jeg :) da er jo somregel forholdet ganske seriøst :)

Jeg er tante til mannens nevøer, men han er ikke onkel til mine.
Vi ble sammen da mine nevøer var så store at de ikke valgte å kalle han onkel. Og alle som har kommet etter det kaller mannen ved navn, fordi det ble naturlig siden de første nevøene ikke bruker onkel...

At jeg er tante til hans nevøer ser jeg ikke akkurat på som en stor greie, siden foreldrene til de ungene kaller alle tante eller onkel hvis de har vært i et forhold med de "ekte" tantene og onklene i en uke liksom :P

Tja, godt spm :-P

Her har samboer 4 søsken, jeg har en

Alle søsknene til samboer har samboeren, men det er egentlig bare ett av parene som er tante (det er to jenter, så de er tante begge to)

Samboer til onkel er også begynt å bli tante, de har vært sammen lenge.
Samboer til tante, han er ikke blitt onkel enda til tross for at de har vært sammen lenge... Han involverer seg lite og er i grunnen ganske arrogant...

Vi kaller både nære venner og samboere til våre søsken for tante og onkel. Også bonussøsken. Selv om de kom inn sent i livet. .

Ved samboerskap, vi lever da i 2016, er mange som aldri kommer til å gifte seg, men som er seriøse likevel.

Søsteren min har hatt et langt forhold med han hun er sammen med nå, men han ble ikke "onkel" før de flyttet sammen. Kona til broren min ble "tante" i det de bestemte seg for å gifte seg (de flyttet ikke sammen før etter bryllupet).

Godt spørsmål, jeg sier selv ikke at jeg er tante til mannens nevøer og nieser, men familien kaller meg det. Men igjen der blir voksne som er gifte og kan ha barn kalt tante som noe de sier for høflighet også.

Men føler ikke at samboeren til min søster er onkel, men så har han nesten ikke møtt snuppa heller

Godt spørsmål. Tror det blir litt på følelsen. Jeg blir aldri å kalle onkels kone for tante, og heller ikke tantes mann for onkel. Jeg har rett og slett ikke noe forhold til dem sånn. Jeg tenker at biologiske tanter og onkler får kalles det, og ellers får det gå etter forhold og følelse..

Hvis foreldrene ikke er gifte når de får barn, så kaller barna far bare ved fornavn da eller? :-)
Nei selvfølgelig ikke. En far er en far, biologisk eller juridisk. Mens en tante/onkel er i mine øyne en tante/onkel enten biologisk eller ved ekteskap.

Samboeren min regnes som onkel til tantebarna mine. Vi har bodd sammen i snart 4 år. Han har blitt regnet som onkel siden vi flyttet sammen :)

Vi bruker ordene tante og onkel veldig lite igrunn, nevner de alltid kun ved navn bare. Syns det blir så langt og rart å si! Men vil vel regne som tante/onkel om man er gift/har felles barn/langvarig samboere og seriøse.

Når tanten/onkelen er i livet deres fra de er født/bittesmå. Jo eldre barnet er, jo mindre sannsynlighet er det for at de blir kalt tante eller onkel.. Gift eller ei spiller ingen rolle. Jeg er tante til svigerinnenes barn.

Dette synes jeg også er ganske vanskelig faktisk... Jeg kaller ikke meg og mannen tante og onkel for stebarna til svigerinnen min, mens de er veldig opptatt av å kalle oss det.. Jeg kaller heller ikke samboeren til svigerinna mi for onkel til min datter, men det er de også veldig opptatt av å gjøre :p jeg liker ikke samboeren hennes, og vil ikke ha han som onkel til mitt barn, haha :p og ikke er jeg veldig engasjert i hans barn, og derfor synes jeg at det blir litt feil at jeg liksom skal være tante for de...

Vanskelig er det ihvertfall... Så jeg lar bare være å si noe, også omtaler jeg de jeg mener er onkel og tante som det, og de som ikke er det blir bare navn :p så får vesla velge selv etterhvert som hun blir eldre :)

Når det faller seg naturlig :-)
Min søster var samboer i 17 år, det er naturlig at mine barn kalte han onkel :-) (gjør det forøvrig nå to år etter bruddet og).
Min onkel var gift, men ble skilt da jeg var tre år, 28 år etter kaller jeg henne tante :p
Jeg tenker ungene også legger litt lista for når de selv mener noen er tante og onkel :-)

Faktisk ikke tenkt på.

Søsteren min er tante til ungene, samboeren hennes er onkel.

Mannens bror er onkel, men dama hans omtales visst bare med navn. De er og samboere, men i kollektiv og har ikke vært sammen så lenger. Kanskje derfor. Ingen har sagt noe på det eller protestert da...

I min familie kalles de tante og onkel etter man er blitt samboere . Det er naturøig for oss

Er man ikke søsken til foreldrene, så blir man vel aldri tante/onkel. Føler JEG.

Barna til min svigerinne kaller meg aldri tante, men det står på kort og innbydelser mm som moren skriver. Syns det hele er så kunstig.

Min bror sine barn kaller ikke mannen min onkel og de skriver heller ikke onkel.

Selv kaller jeg kun søsken av foreldrene mine onkel/tante og når jeg tenker meg om er det likt hos min mann

Back
Topp